نگاهی به عملکرد بازیکنان بزرگی که خیلی زود از یورو کنار رفتند/ستاره‌های ناکام یورو

در ابتدای رقابت‌های یورو فهرست‌های مختلفی از ستاره‌هایی که انتظار می‌رود در این مسابقات درخشیده و تیم‌های خود را به موفقیت برسانند، منتشر می‌شد اما خیلی زود مشخص شد خیلی از آنها آمادگی لازم برای موفقیت در این مسابقات را نداشتند. تا این برهه از رقابت‌ها چندین تیم مدعی به همراه ستاره‌های خود از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

سایت بدون – با پایان دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های یورو چهره ۸ تیم برتر این تورنمنت مشخص شد و از روز جمعه دیدارهای دور بعدی این مسابقات آغاز خواهد شد. در ابتدای تورنمنت فهرست‌های مختلفی از ستاره‌هایی که انتظار می‌رود در این مسابقات درخشیده و تیم‌های خود را به موفقیت برسانند، منتشر می‌شد اما خیلی زود مشخص شد خیلی از آنها آمادگی لازم برای موفقیت در این مسابقات را نداشتند. تا این برهه از رقابت‌ها چندین تیم مدعی به همراه ستاره‌های خود از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند و در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فهرست بازیکنانی که به نظر می‌رسید در این تورنمنت بتوانند عملکرد درخشانی داشته باشند اما خیلی زود افول کرده و نتوانستند به تیم‌شان کمک کنند.

کیلیان امباپه

ستاره جوان فرانسوی درصدر تمامی فهرست‌ها برای ستارگان احتمالی یورو ۲۰۲۰ قرار داشت. او در جام جهانی ۲۰۱۸ و درحالی که تنها ۱۹ سال داشت، نخستین تورنمنت مهم ملی خود را تجربه کرد و با ۴ گل زده نقش مهمی در قهرمانی خروس‌ها در روسیه داشت. امباپه به لطف این عملکرد خوب توانست جایزه بهترین بازیکن جوان تورنمنت را کسب کرده و مدت‌هاست از او به‌عنوان ستاره‌ای آینده‌دار نام برده می‌شود که می‌تواند جانشین فوق‌ستاره‌هایی چون مسی و رونالدو در فوتبال دنیا شود. امباپه دو سال قبل به همراه پاری‌سن‌ژرمن به فینال لیگ قهرمانان رسید اما در تقابل با بایرن‌مونیخ آماده ناکام بود و نتوانست به همراه نیمار این تیم فرانسوی را به موفقیت برساند. این ستاره جوان فرانسوی اگرچه در فصل گذشته با تیم پاریسی چندان موفق نبود اما به‌عنوان یکی از ستاره‌های این روزهای فوتبال دنیا راهی یورو ۲۰۲۰ شد. ۳۹۰ دقیقه حضور او در ترکیب تیم ملی فرانسه در این تورنمنت بدون به ثمر رساندن حتی یک گل به پایان رسید و البته به نوعی مقصر اصلی حذف این تیم برابر سوئیس در دور یک‌هشتم نهایی بود. او آخرین ضربه پنالتی تیمش را به هدر داد تا فرانسه در این دیدار نه‌چندان دشوار مغلوب شده و از دور رقابت‌ها کنار برود. امباپه تنها یک پاس گل به نامش ثبت شد تا یکی از ناکامان بزرگ یورو ۲۰۲۰ لقب بگیرد.

برونو فرناندز

ستاره پرتغالی منچستریونایتد با حضورش در لیگ برتر جزیره تحول بزرگی در ترکیب شیاطین سرخ ایجاد کرده و از زمانی که راهی این رقابت‌ها شده یکی از موفق‌ترین بازیکنان لیگ انگلیس بوده است. فرناندز با این پیشینه خوب راهی یورو ۲۰۲۰ شد تا بتواند درکنار دیگر ستاره‌های پرتغالی از عنوان قهرمانی این تیم دفاع کند. او در ابتدای تورنمنت در ترکیب اصلی تیم فرناندو سانتوس قرار داشت اما به‌تدریج فرصت کمتری برای بازی پیدا کرد تا اینکه در دیدار آخر گروهی این تیم نیمکت‌نشین شد و برابر فرانسه از اواخر نیمه‌دوم راهی زمین شد. فرناندز که به مهره‌ای بدون جانشین در ترکیب یونایتد تبدیل شده در این مسابقات بدون به ثمر رساندن گل یا دادن پاس گل بازی‌ها را ترک کرد تا تورنمنت ناموفقی را سپری کرده باشد. سانتوس در دیدار یک‌هشتم نهایی برابر بلژیک هم ترجیح داد او را نیمکت‌نشین کند اما پس از دریافت گل، از اوایل نیمه‌دوم او را به زمین فرستاد تا شاید بتواند تغییری در روند بازی ایجاد کند. اگرچه پرتغال با حضور او روند بهتری پیدا کرد اما درنهایت نتوانست مانع برتری حریف شود و از این مسابقات حذف شد. شاید اگر سرمربی تیم حساب بیشتری روی او باز می‌کرد می‌توانست بهره بهتری از بازی ستاره تیمش برده و حتی برابر بلژیک هم نتیجه بهتری کسب می‌کرد.

ژوائو فلیکس

دیگر ستاره پرتغالی که از او هم انتظارات زیادی می‌رفت اما درنهایت نتوانست در جام ملت‌های اروپا به توفیقی برسد. فلیکس که با انتقالی ۱۲۶ میلیون‌یورویی راهی اتلتیکومادرید شده است در دو فصل حضورش در این تیم نیز نتوانسته به اندازه پولی که برای خرید او پرداخت شد مثمرثمر باشد. با این حال انتظار می‌رفت در یورو ۲۰۲۰ بتواند مهره‌ای مهم برای پرتغال باشد. این ستاره جوان در سه دیدار مرحله گروهی تیمش به‌دلیل مصدومیت جزئی که داشت در ترکیب پرتغال قرار نگرفت اما در مصاف با بلژیک در ۳۵دقیقه پایانی در زمین حضور داشت و البته هیچ نقش مفیدی برای تیمش ایفا نکرد. نمایش ضعیف او در دقایق کمی که در یورو به میدان رفت باعث انتقادات زیادی شد و حتی برخی ازجمله روی کین، ستاره سابق منچستریونایتد معتقد بودند او بیش‌ازحد مورد توجه قرار گرفته و به اندازه‌ای که روی او تبلیغات انجام شده است نمی‌تواند اثر‌گذار باشد. فلیکس با پایان مصدومیتش باید برای فصلی موفق در اتلتیکومادرید آماده شود تا بتواند جواب منتقدانش را بدهد.

گرت بیل    

ستاره ولزی و پرحاشیه رئال‌مادرید پس از یک فصل حضور قرضی در تیم سابقش، تاتنهام با آمادگی خوبی راهی یورو ۲۰۲۰ شد. او در این تیم لندنی فشار زیادی را حس نمی‌کرد و با آرامش بیشتری مصدومیت‌هایش را پشت‌سر گذاشت و در اواخر فصل نیز یکی از نفرات موثر این تیم بود. در چنین شرایطی ولز که یکی از مدعیان صعود از گروه اول این رقابت‌ها بود حساب ویژه‌ای روی درخشش او باز کرده بود. ولز با یک تساوی برابر سوئیس رقابت‌ها را آغاز کرد که بیل نمایش چشم‌نوازی در این مسابقه نداشت. در بازی دوم برابر ترکیه که تنها برد ولزی‌ها در این مسابقات بود نیز این تیم روی درخشش آرون رمزی موفق به کسب سه امتیاز شد. در مسابقه سوم تیمش نیز یک فرصت طلایی را برابر ایتالیا از دست داد تا تیمش با یک گل بازنده شود. به این ترتیب ولز به‌عنوان تیم دوم گروه راهی دور بعدی شد و اگرچه قرعه‌ای خوب مقابل دانمارک نصیبش شده بود اما یاران بیل در این دیدار شکست سنگین ۴ بر صفر را در آمستردام تجربه کردند تا وداعی تلخ از این رقابت‌ها داشته باشند. بیل آخرین‌بار در اکتبر ۲۰۱۹ موفق به گلزنی با پیراهن ولز شده و از آن زمان تاکنون در ۱۵ بازی ناکام بوده است. اگرچه گفته می‌شد این آخرین همراهی بیل با تیم ملی کشورش است و حتی ممکن است به‌دلیل مصدومیت‌های زیادی که دارد به‌زودی از فوتبال نیز خداحافظی کند اما فعلا تصمیمی در این‌باره نگرفته و شاید در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بتواند ناکامی‌اش در یورو ۲۰۲۰ را جبران کرده و تیمش را به قطر برساند.

ماتیس دلیخت

مدافع جوان هلندی که دو سال پیش با سروصدای زیادی راهی یوونتوس شد و انتظار می‌رفت به یکی از ستون‌های اصلی این تیم در خط دفاعی تبدیل شود اما هنوز نتوانسته نمایش چندان خوبی در این تیم داشته باشد. دلیخت پس از درخشش با پیراهن آژاکس مورد توجه تیم‌های مختلفی قرار داشت تا اینکه درنهایت یوونتوس او را به خدمت گرفت. این مدافع هلندی با مشکلات مختلفی ازجمله مصدومیت روبه‌رو شد و نتوانسته جایگاه ثابتی در خط‌دفاعی تیمش داشته باشد. یورو ۲۰۲۰ می‌توانست فرصت خوبی برای درخشش او باشد تا ثابت کند در غیاب ویرجیل فن‌دایک مصدوم می‌تواند مهره‌ای قابل‌اتکا برای لاله‌های نارنجی باشد. هلندی‌ها در دور گروهی با قرعه‌ای مناسب مدعی اول صعود بودند و به راحتی توانستند با سه برد راهی دور بعدی این مسابقات شوند. شاگردان فرانک دی‌بوئر تنها در دیدار نخست از اوکراین که به یک‌چهارم نهایی تورنمنت نیز رسیده است دو گل دریافت کرده و برابر اتریش و مقدونیه دروازه خود را بسته نگه داشتند. در دور بعد دلخیت دچار لغزشی شد که تمام امیدهای تیمش برای صعود را برباد داد و درنهایت حذف این تیم را رقم زد. اشتباه او در دفع یک توپ و لیز خوردنش سبب شد مجبور به خطای هند شود و داور هم با کارت‌قرمز مستقیم او را جریمه کرد. هلند در ادامه دو گل از جمهوری چک خورد و از دور مسابقات کنار رفت. مارکو فن‌باستن با انتقاد از عملکرد ضعیف این مدافع جوان گفت: «او به راحتی به حریف اجازه داد تا صاحب موقعیت شود و اشتباهی عجیب و دور از انتظار انجام داد که باعث شد تیم ۱۰ نفره شود. فکر می‌کنم او در یوونتوس هیچ چیزی یاد نگرفته است.»

ممفیس دپای

ستاره هلندی لیون که روزهای ناموفقی را در منچستریونایتد سپری کرد پس از حضور در لیون به روزهای اوجش برگشت و دوباره مورد توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار گرفت. هلندی‌ها که یکی از غایبان بزرگ جام جهانی ۲۰۱۸ بودند پس از این مسابقات تیمی متحول‌شده را به مصاف رقبا فرستادند و حتی گفته می‌شد در یورو ۲۰۲۰ می‌توانند یکی از مدعیان قهرمانی باشند. فینالیست سه دوره جام جهانی با امیدواری زیادی راهی یورو شد، پس از نایب‌قهرمانی در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا و همچنین برتری در ۶ دیدار از ۸ مسابقه مرحله مقدماتی در قالب تیمی مدعی راهی یورو شدند که دپای یکی از مهم‌ترین ستاره‌های این تیم محسوب می‌شد. این مهاجم ۲۷ساله که در میانه‌های تورنمنت انتقالش به بارسلونا رسمی شد در مرحله گروهی دو گل زد که یکی از آنها از روی نقطه پنالتی بود. با این حال مهم‌ترین چالش او و تیمش برابر جمهوری چک بود که نتوانست به تیمش برای برتری در این دیدار نه‌چندان دشوار کمک کند و اگرچه به نظر می‌رسید هلند راه نسبتا راحتی تا نیمه‌نهایی دارد اما خیلی زود از دور مسابقات کنار رفتند تا دپای هم به‌عنوان یکی از ناکامان بزرگ این مسابقات معرفی شود.

توماس مولر

این ستاره باتجربه در ماه‌های اخیر دوران پرفرازونشیبی را در زندگی فوتبالی خود تجربه کرده است. در ابتدای دو فصل پیش بود که یواخیم لوو تصمیم گرفت او را به همراه متس هوملز و جروم بواتنگ از تیم ملی آلمان کار بگذارد. هر سه بازیکن با افت زیادی روبه‌رو شده بودند و به نظر می‌رسید دیگر نمی‌توانند به روزهای خوب خود برگردند. مولر در ترکیب بایرن‌مونیخ به بازیکنی نیمکت‌نشین بدل شده بود و نیکو کواچ، مربی آن زمان مونیخی‌ها اعتقادی به او نداشت اما با آمدن هانسی فلیک به‌جای کواچ همه‌چیز تغییر کرد. مولر با درخشش در ترکیب تیمش فیکس شد و دوباره به یکی از بهترین بازیکنان بوندس‌لیگا تبدیل شد. او در دو فصل اخیر عملکرد فوق‌العاده‌ای در گلزنی و به‌خصوص ارسال پاس گل داشته و به همین دلیل لوو مجبور شد دوباره او و هوملز را به تیم ملی دعوت کند. یورو ۲۰۲۰ فرصت خوبی بود تا مولر ثابت کند همچنان در اوج آمادگی قرار دارد. در دو بازی نخست تیمش نمایش بدی نداشت اما در مصاف با مجارستان لوو به او استراحت داد اما پس از اینکه بازی گره خورد مولر را راهی زمین کرد. آلمان نهایتا به‌عنوان تیم دوم گروه راهی دور بعد شد و حالا باید با انگلیس بازی می‌کرد. مولر در این دیدار حساس از ابتدا در ترکیب تیمش قرار گرفت و فرصت‌سوزی او نقش زیادی در شکست ژرمن‌ها در این دیدار داشت. مولر درحالی که بازی یک بر صفر به سود حریف بود یک موقعیت عالی گلزنی را در مصافی تک به تک با پیکفورد از دست داد تا شاگردان لوو تا پایان بازی حسرت این فرصت را بخورند. آلمان درنهایت بازی را با دو گل باخت تا لوو در آخرین تورنمنتی که روی نیمکت آلمان حضور داشت همانند جام جهانی ناکام باشد.

لروی سانه

ستاره گرانقیمت بایرن‌مونیخ یکی از نفراتی بود که از تعویق رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ به‌دلیل کرونا بهره برد و با پشت‌سر گذاشتن مصدومیتی طولانی‌مدت توانست به‌موقع برای این مسابقات آماده شود. سانه با این بهانه که در منچسترسیتی فرصت زیادی برای بازی به او نمی‌رسد و رقبای زیادی در این تیم دارد تصمیم گرفت از این تیم جدا شده و به فوتبال آلمان برگردد. عملکرد خوب او در ترکیب بایرن‌مونیخ سبب شد یواخیم لوو او را در فهرست نهایی تیمش قرار دهد و انتظار می‌رفت شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشد. با این حال لوو در دو دیدار ابتدایی تیمش برابر فرانسه و پرتغال تنها در دقایق پایانی سانه را راهی زمین کرد و فقط برابر مجارستان او در پست وینگر از ابتدا به‌کار گرفته شد. سانه که سرعت و تکنیک بسیار خوبی دارد در مصاف سرنوشت‌ساز مقابل انگلیس هم مورد اعتماد لوو نبود و این مربی باتجربه ترجیح داد تا این وینگر ۲۵ساله که توانایی بازی در هر دو سمت زمین را دارد از روی نیمکت شاهد بازی تیمش باشد و در دقایق کوتاهی که در انتهای بازی به میدان رفت نیز نتوانست برای ژرمن‌ها اثر‌گذار باشد. به این ترتیب یورو ۲۰۲۰ برای سانه اصلا تورنمنت موفقی نبود و او یکی از ستاره‌های ناکام این مسابقات بود.

اندی رابرتسون

تیم ملی اسکاتلند اگرچه حتی برای صعود از گروهش نیز جزء امیدهای اصلی محسوب نمی‌شد اما حضور چند بازیکن نامدار لیگ برتر ازجمله اندی رابرتسون و اسکات مک‌تومینای باعث شده بود هواداران این تیم به موفقیت تیم‌شان در این تورنمنت امیدوار باشند. رابرتسون که یکی از ارکان موفقیت لیورپول در سال‌های اخیر بوده و در سمت چپ خط دفاعی این تیم عملکرد بسیار خوبی داشته در این تورنمنت به همراه اسکاتلند نتوانست نمایش خوبی در لیورپول را تکرار کند تا این تیم با دو شکست برابر کرواسی و جمهوری چک و تساوی مقابل انگلیس خیلی زود از دور مسابقات کنار برود. این تیم اگرچه برابر انگلیس عملکرد خوبی داشت اما دریافت ۵ گل در دو بازی دیگر سبب شد خط دفاعی اسکاتلند به رهبری رابرتسون نمره قبولی دریافت نکند.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *