نگاهی به فهرست ملی‌پوشان دعوت شده به تیم ملی ایران/ یک لیست کاملاً محتاطانه



علی مغانی

دو هفته از لیگ گذشت و در غیاب مارک ویلموتس و دستیاران خارجی‌اش، این وحید هاشمیان بود که تک و تنها به تماشای بازی‌های لیگ مشغول بود. همان ایرادی که به کارلوس کی‌روش گرفته می‌شد و منتقدانش می‌گفتند کی‌روش لیگ ایران را تماشا نمی‌کند و به آن بی‌توجه است، حالا متوجه ویلموتس است. ویلموتس که با انرژی و انگیزه زیادی به ایران آمده بود، قرار بود پیش از شروع لیگ به ایران بیاید اما عملاً این اتفاق نیفتاد. نایب رئیس فدراسیون می‌گوید پولی که قرار بود به مارک ویلموتس پرداخت شود، تأمین نشده و مربی بلژیکی تیم ملی به خاطر بدقولی و دریافت نکردن مطالباتش دیرتر به ایران آمده. به هر تقدیر نفراتی که برای اولین بازی ایران در راه جام جهانی ۲۰۲۲ دعوت شده‌اند، طبعاً با هماهنگی ویلموتس بوده و سرمربی تیم ملی احتمالاً از راه دور مشغول ارزیابی نفرات دعوت شده به اردو بوده. این فهرست البته نکات قابل تأملی هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.
* اولین توصیفی که می‌توان از این فهرست ۲۳ نفره داشت «احتیاط» است. یک لیست کاملاً محتاطانه و بدون هیچ جاه‌طلبی خاصی. اسکلت اصلی نفرات دعوت شده همان نفراتی هستند که در جام جهانی برای تیم ملی بازی کرده‌اند و یا در دو سه سال اخیر پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده‌اند. به نظر می‌رسد مارک ویلموتس دست به هیچ ریسکی نزده و می‌خواهد همان نفرات امتحان پس داده را به کار بگیرد.
* این لیست تیم ملی هیچ نشانی از لیگ نوزدهم ندارد که اگر داشت باید از میان بازیکنانی مثل امید نورافکن، منصوری، علی نعمتی، ایمان سلیمیان و… حداقل یکی دو نفر به تیم ملی دعوت می‌شدند. در نقطه مقابل کنعانی‌زادگان که در دو بازی ابتدایی لیگ نیمکت‌نشین بوده، همچنان در لیست هست اما باز هم خبری از شجاع خلیل‌زاده نیست. سپاهان و پدیده به طور کلی نادیده گرفته شده‌اند و استقلال و پرسپولیس با ۱۰ نماینده، اکثریت مطلق را در میان بازیکنان شاغل در لیگ ایران به خودشان اختصاص داده‌اند.
* لژیونرهایی که مارک ویلموتس به اردو دعوت کرده هم تابع قانون خاصی نیستند. امید ابراهیمی که در حال حاضر تیم ندارد، به اردو دعوت شده ولی خبری از روزبه چشمی نیست. جهانبخش و صیادمنش هم بدون اینکه در لیگ انگلیس و ترکیه بازی کنند، جایگاه خود را حفظ کرده‌اند اما سعید عزت‌اللهی با شرایط مشابه، از تیم کنار گذاشته شده.
* حداقل توقع از مارک ویلموتس این بود که بعد از جام جهانی ۲۰۱۸، برنامه «تغییر نسل» در تیم ملی را کلید بزند. ملی‌پوشانی که در سال‌های پایانی عمر فوتبال خود هستند نمی‌توانند تا سه سال آینده در تیم ملی بمانند اما در این لیست همچنان مسعود شجاعی ۳۵ ساله، وریا غفوری و امید ابراهیمی ۳۲ ساله حضور دارند. جمله کلیشه‌ای «سن در فوتبال فقط یک عدد است» کاملاً درست است. فوتبال هیچ سن و سالی نمی‌شناسد و در فوتبال به مراتب پرمهره‌تری مثل ایتالیا، گاهی مهاجمی مثل فابیو کوالیارلا پیدا می‌شود که در ۳۵ سالگی بار دیگر به تیم ملی برمی‌گردد. هیچ‌کس به دنبال تغییر و تحول بنیادی در تیم ملی نیست اما بازی آسان مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج، این اجازه را به سرمربی تیم ملی می‌دهد که بازیکنان جوان‌تری را به تدریج به تیم ملی تزریق کند.
* تیم ملی یک ماه بعد از بازی با هنگ‌کنگ در تهران به مصاف کامبوج می‌رود که احتمالاً ضعیف‌ترین تیم این گروه است. شاید بازی مقابل کامبوج فرصت مناسبی باشد که ویلموتس کمی هم ارج و قرب را به لیگ برگرداند و بهترین‌های لیگ را برای آن بازی به تیم ملی دعوت کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *