نگاهی به ویژگی‌های جالب اندروید ۱۱ /اندروید، بدون شیرینی

سایت بدون – اندروید ۱۱ بالاخره پس از فراز و نشیب‌های متعدد، اواخر تابستان امسال به‌صورت رسمی برای گوشی‌های پیکسل گوگل و برخی مدل‌های خاص عرضه شد. این، نخستین نسخه اندروید است که به نام هیچ شیرینی یا شکلات محبوب و مشهوری نامگذاری نشده و به‌نظر می‌رسد قرار است از این به‌بعد، نسخه‌های اندروید را هم مثل iOS با عدد و رقم مشخص کنیم. مثل تمام محصولات و نرم‌افزارهای معرفی‌شده در طول دوران پرتلاطم یک‌ساله اخیر، تفاوت‌های نسخه ۱۱ با اندروید قبلی آن‌قدر زیاد نیست که باعث تعجب یا شگفتی شما شود. هرچند این تغییرات فراتر از به‌کارگیری یک سیستم نامگذاری جدید هستند؛ برخلاف اپل و مقاومت عجیبش در برابر خواسته‌های کاربران، گوگل همواره تلاش داشته در ارائه امکانات و قابلیت‌های جدید از کاربران خود جلوتر حرکت کند. این روند کلی در اندروید ۱۱ هم دیده می‌شود و کماکان شاهد بهبود، پالایش و افزوده شدن قابلیت‌ها و امکانات کاربردی جدید به این سیستم‌‌عامل هستیم. در ادامه برخی از این قابلیت‌های جالب را معرفی می‌کنیم.

نویسنده : خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار

فناوری  کپی از روی دست اپل
امکان ضبط ویدئو از تصویر صفحه نمایش گوشی یکی از قابلیت‌هایی است که سال‌هاست به‌صورت استاندارد در آیفون تعبیه شده، ولی کاربران اندروید برای داشتن آن نیازمند نصب اپلیکیشن مجزا بودند. خوشبختانه اندروید ۱۱ بالاخره این طلسم را شکست و برای نخستین بار شاهد ارائه قابلیت ضبط صفحه نمایش به‌صورت بومی در این سیستم‌‌عامل هستیم. البته این ویژگی‌ به‌طور پیش‌فرض در صفحه میانبرهای تنظیمات که با کشیدن نوار اعلان‌های بالای صفحه به‌پایین قابل مشاهده است، دیده نمی‌شود. برای دم‌دست داشتن دکمه ضبط تصویر صفحه نمایش می‌توانید با لمس علامت مداد در گوشه پایین منوی میانبرها وارد فهرست موارد قابل نمایش شده و Screen Record را پیدا کنید. سپس علامت آن را کشیده و هرجای منوی میانبرهای تنظیمات که دوست دارید قرار دهید. از جمله امکانات تعبیه شده در این ابزار می‌توان به قابلیت ضبط صدای میکروفن، صدای داخلی دستگاه یا ترکیبی از هر دو به انتخاب کاربر و نیز امکان نمایش محل لمس انگشت‌ها روی صفحه نمایش اشاره کرد. تصاویر ضبط شده به‌عنوان فایل‌های فیلم در فولدر Movies ذخیره می‌شوند و با مراجعه به همین قسمت در گالری گوشی می‌توانید به‌راحتی ‌آنها را ویرایش کنید یا با مخاطبان خود به‌اشتراک بگذارید. 
 در جریان‌تر از همیشه
به‌نظر می‌رسد یکی از نقاط اصلی تمرکز در توسعه اندروید ۱۱، بهبود کیفیت و نحوه ارائه اعلان‌ها و هشدارها به کاربر است. جدیدترین نسخه اندروید در این زمینه بهبودهای چشمگیری داشته است که در کنار حذف نیاز به چند اپلیکیشن طرف سوم برای داشتن کاربردهای مشابه، تجربه کاربری بسیار مطلوب‌تری را در بلندمدت به کاربران عرضه خواهند کرد. مهم‌ترین قابلیت‌های جدید اندروید ۱۱ در این حوزه عبارت‌اند از: 
 اعلان‌های مجزا برای پیام‌های متنی
تا اندروید ۱۰، اعلان‌های مرتبط با پیام‌های متنی فرق چندانی با دیگر انواع اعلان‌های نوار Notifications نداشتند. اما در اندروید ۱۱ دیگر اعلان‌های مهم حاوی پیام بین هشدارهای پرتعداد و معمولا نامرتبط متفرقه گم و گور نخواهند شد، چون قسمتی مجزا به آنها اختصاص یافته است. اعلان‌های پیامک‌ها، پیام‌رسان‌هایی مثل WhatsApp یا پیام‌های مستقیم شبکه‌های اجتماعی از این به بعد در قسمتی جدا با نام Conversations نمایش داده خواهد شد. به‌علاوه می‌توانید در صورت تمایل اعلان‌های مرتبط با اپلیکیشن بخصوصی را از این فهرست حذف کنید، با تعیین اولویت برای گفت‌وگوهای مختلف، آنها را به بالای فهرست سنجاق کنید، اجازه نمایش در صفحه قفل گوشی را به آنها بدهید یا حالت حبابی (که در ادامه توضیح می‌دهیم) را برایشان فعال کنید.
حباب‌های خبررسان
یک قابلیت جالب دیگر که به‌صورت بومی در اندروید ۱۱ دیده می‌شود، ایده‌ای است که از مدت‌ها پیش در رابط کاربری پیام‌رسان Messenger فیسبوک مشاهده شده بود. منظور میانبرهای شناور دایره‌ای برای نمایش گفت‌وگوهای جاری است که ورود و خروج به یک گفت‌وگوی آنلاین حین انجام کارهای دیگر را بسیار راحت می‌کند و از ویژگی‌های محبوب Messenger به‌ شمار می‌رود. 
نکته جالب، یکپارچه‌سازی این قابلیت به‌طور بومی با اندروید است که این ویژگی را به تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گسترش می‌دهد. برای باز کردن یک گفت‌وگو، کافی است حباب آن را لمس کنید تا بدون خروج از اپلیکیشن فعلی، جواب‌تان را در یک پنجره کوچک‌تر وارد کنید. 
پس از اتمام کار می‌توانید دوباره حباب را لمس کنید تا کوچک شود و بتوانید آن را در هر جای صفحه که می‌خواهید قرار دهید یا حذف کنید. 
نمایش تاریخچه اعلان‌ها 
یک قابلیت جالب دیگر، نمایش تاریخچه اعلان‌هاست که اعلان‌هایی را که ناخواسته پاک کرده‌اید و می‌خواهید از محتوای آنها اطلاع پیدا کنید، نمایش می‌دهد. 
البته این قابلیت به‌طور پیش‌فرض فعال نیست و باید آن را در قسمت تنظیمات در بخش Notifications فعال کنید تا به همه اعلان‌های نمایش داده شده ۲۴ ساعت گذشته دسترسی داشته باشید.
 خصوصی‌تر از قبل
سیستم کنترل دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات گوشی توسط کاربر در اندروید ۱۱ کامل‌تر از همیشه شده و به‌ شما امکان می‌دهد تنها آنچه می‌خواهید را با هر اپلیکیشن یا سرویس به اشتراک بگذارید. یک تغییر مهم، اضافه شدن گزینه تنها این بار یا Only this time به گزینه‌های نرم‌افزار‌هاست. در این حالت، نرم‌افزار تنها تا زمانی که در حال اجراست دسترسی مورد نظر را خواهد داشت و نیازی به غیرفعال کردن مجدد دسترسی نیست. همچنین اگر بارها درخواست دسترسی نرم‌افزاری را ندیده بگیرید، این حرکت شما به‌طور خودکار به‌عنوان جواب منفی دائمی درنظر گرفته شده و درخواست دسترسی موردنظر دیگر نمایش داده نخواهد شد. به‌علاوه اگر چند ماه از یک نرم‌افزار استفاده نکنید، تمام دسترسی‌های «حساس»، از جمله دسترسی به اطلاعات فردی، به‌صورت خودکار لغو خواهند شد.
در نهایت باید به یک تغییر نامحسوس، اما مهم دیگر اشاره کنیم و آن افزوده شدن قابلیت دریافت بسته‌های به‌روزرسانی امنیتی توسط فروشگاه Play Store است که تاثیر مهمی در افزایش امنیت کلی اکوسیستم اندروید خواهد داشت. به‌روزرسانی‌های‌ امنیتی بسته‌های نرم‌افزاری اتفاق مهمی است که تا پیش از این تنها توسط نرم‌افزار اختصاصی سازندگان انجام می‌شد و در نتیجه بسیاری از کاربران از آنها بی‌اطلاع بودند. 
ارائه این به‌روزرسانی‌ها در فروشگاه Play Store با افزایش میانگین کلی سطح امنیت کاربران، تجربه کاربری کلی بهتری به آنها ارائه خواهد داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *