نیمار و لئوناردو، چالش‌های اصلی مربی آرژانتینی در پاری‌سن‌ژرمن /سخت‌ترین پروژه پوچتینو

سایت بدون – مائوریتسیو پوچتینو هم پس از مدت‌ها صاحب تیم شد و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رسانه‌های اروپایی در ماه‌های اخیر سرانجام به پایان رسید. در طول حدود یک سالی که این مربی آرژانتینی از تاتنهام اخراج شده بود تقریبا به اکثر تیم‌های بزرگ اروپایی که بدنبال سرمربی بودند یا احتمال اخراج مربی آنها وجود داشت لینک شده بود و همواره یکی از دو گزینه اصلی آنها عنوان می‌شد تا اینکه درنهایت روز شنبه حضورش در پاری‌سن ژرمن قطعی شد و با قراردادی ۱۸ ماهه به این تیم فرانسوی پیوست. پوچتینو که با تاتنهام نامش را به‌عنوان یک مربی صاحب سبک مطرح کرد اگر چه به همراه این تیم تا فینال لیگ قهرمانان نیز صعود کرد اما درنهایت بدون کسب جام و پس از ۵ سال این تیم انگلیسی را ترک کرد. حالا ماموریت او در پاریس بسیار دشوارتر خواهد بود و ناکامی در کسب عنوان قهرمانی می‌تواند به قیمت از دست رفتن این شغل در آینده‌ای نزدیک باشد. البته او به‌عنوان مدافع دو فصل برای این تیم بازی کرده است و تا حدی با فضای باشگاه آشناست اما در این چند سال این تیم دچار تغییرات زیادی شده است.

برتری در نوکمپ پس از ۲۷ سال

در ژانویه ۲۰۰۹ تیم اسپانیول در شرایط بحرانی قرار داشت و خطر سقوط به دسته پایین‌تر را به خوبی حس می‌کرد. باشگاه به‌تازگی خوزه مانوئل‌اسنال را به‌عنوان مربی خود منصوب کرده بود اما تیم همچنان در شرایط بدی قرار داشت و ۶ بازی بدون کسب برد باعث شد تا باشگاه دوباره دست به تغییر سرمربی بزند. روز ۲۰ ژانویه مائوریتسیو پوچتینو ۳۷ ساله هدایت این تیم را برعهده گرفت. او که سابقه بازی در این تیم را داشت از مربیانی چون مارچلو بیلسا، خوزه آنتونیو کاماچو و لوئیس فرناندز الگو می‌گرفت و به‌خوبی توانست در این تیم موفق باشد. دنی سانچز، رئیس آن زمان باشگاه معتقد است که این یکی از بهترین انتخاب‌های او در دوران حضورش در این باشگاه بوده است و پوچتینو با اعتماد به بازیکنانش و اتکا به داشته‌هایش توانست تیم را از بحران خارج کند.
فردای روز انتصابش اسپانیول در جام حذفی به مصاف بارسلونا رفت و در دربی کاتالان‌ها به تساوی بدون گل رسید. نتیجه‌ای که کمتر هوادار اسپانیول انتظار آن را داشت. البته شاهکار او یک ماه بعد اتفاق افتاد و تیمش در نوکمپ برابر بارسای گواردیولا به برتری رسید. نخستین پیروزی اسپانیول در دربی و در زمین حریف پس از ۲۷ سال که اولین برد تیم او هم محسوب می‌شد و درنهایت زمینه‌ساز جدا شدن تیم از قعر جدول شد. جالب اینکه حالا نخستین بازی تیم جدیدش در لیگ قهرمانان هم برابر همین بارسلونا خواهد بود و پوچتینو می‌تواند یک بار دیگر به تکرار تاریخ امیدوار باشد.
این مربی آرژانتینی در دو مقطع به‌عنوان گزینه هدایت آبی‌اناری‌ها هم مطرح شده بود اما خودش پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که خودش را یک اسپانیولی می‌داند و قبول هدایت بارسا، خیانت به هواداران این تیم است. تیم او در آن فصل درنهایت به لطف کسب ۸ برد در ۱۰ بازی آخر خود در لالیگا ماندگار شد و پوچتینو خیلی زود اثرگذاری‌اش را در این باشگاه نشان داد.
 او همواره خود را یکی از شاگردان مکتب بیلسا معرفی می‌کند. مربی‌ای که مائوریتسیو ۱۴ ساله را به نیواولد بویز برد و زمینه‌ساز موفقیت او در فوتبال شد. پوچتینو بازی زیر نظر بیلسا را همانند رفتن به دانشگاه عنوان می‌کند و در همان جوانی نکات بسیار زیادی از این مربی آرژانتینی فرا گرفت.
پوچتینو پس از سه سال حضور روی نیمکت اسپانیول از این باشگاه جدا و در ژانویه ۲۰۱۳ جانشین نایجل ادکینز در ساوتهمپتون شد. مهم‌ترین چالش او در ابتدا یادگیری زبان بود اما خیلی زود این مشکل را حل کرد و توانست این تیم را حتی تا رتبه هشتم جدول برساند که بهترین عملکرد این تیم از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شد. خیلی زود تاتنهام به سراغ او رفت تا پس از دوران ضعیف آندره ویاس‌بواس و تیم شروود، این مربی آرژانتینی شاید بتواند به وضعیت این تیم لندنی سروسامان بدهد.
کاری که پوچتینو به‌خوبی در تاتنهام انجام داد و خیلی زود تیمش را به جمع مدعیان لیگ جزیره رساند. قرار گرفتن در بین ۴ تیم برتر لیگ و کسب سهمیه لیگ قهرمانان به اتفاقی عادی برای شاگردان او تبدیل شد و حتی در آخرین فصلی که به صورت کامل روی نیمکت تیم قرار داشت تیمش را به فینال اروپا رساند که در دیدار نهایی مغلوب لیورپول شد.
شروع فصل گذشته برای تاتنهام پوچتینو شرایطی کاملا متفاوت داشت و تیمش نتایج ضعیفی کسب کرد تا اینکه مدیران باشگاه مجبور شدند سرمربی خود را کنار گذاشته و به سراغ ژوزه مورینیو بروند.

چالش‌های مرد آرژانتینی

حالا با گذشت بیش از یک سال از ترک لندن، پوچتینو برای سومین‌بار در طول دوران مربیگری‌اش در ماه ژانویه هدایت تیمی جدید را برعهده گرفته که می‌تواند مهم‌ترین و دشوارترین پروژه در دوران مربیگری او باشد. پاری‌سن‌ژرمن با در اختیار داشتن انبوهی از ستاره‌ها تنها به موفقیت و کسب جام فکر می‌کند و در این شرایط این مربی ۴۸‌ساله کار بسیار دشواری برای جانشینی توماس توخل آلمانی خواهد داشت.
توخل اگر‌چه در فصل گذشته تیمش را تا فینال لیگ قهرمانان رساند و حتی در مرحله گروهی این فصل به‌خوبی پاریسی‌ها را از شرایط بد دیدارهای ابتدایی خارج کرد و توانست به‌عنوان صدرنشین گروه راهی دور بعد شود اما اختلافاتش با مدیران باشگاه درنهایت باعث شد تا پیش از پایان قراردادش از کار برکنار شود.
پوچتینو در این باشگاه چالش‌های زیادی را پیش رو دارد. مدیریت ستاره‌ها و بازیکنان بزرگی که همگی مدعی بازی در ترکیب اصلی هستند و البته بازی گرفتن از آنها به بهترین شکل شاید یکی از مهم‌ترین آنها باشد. این تیم در فصول اخیر نشان داده که بیش از آنکه به کار تیمی اتکا داشته باشد، به ستاره‌هایش وابسته است و نفراتی چون نیمار، امباپه و دی‌ماریا هستند که تفاوت را رقم می‌زنند.
اتکای بیش از حد به این نفرات باعث خستگی و همچنین مصدومیت آنها می‌شود، همان‌گونه که امباپه در اوایل فصل دچار مشکل شد و توخل تلاش زیادی داشت تا ستاره جوانش را برای دیدارهای حساس تیمش در اختیار داشته باشد و همین اتفاق ریسک آسیب‌دیدگی طولانی مدت او را بالا برده بود. کادر پزشکی باشگاه مجبور است تا نفرات مصدوم را هر چه سریع‌تر برای بازی مهیا کند تا تیم بتواند روی نوار موفقیت گام بردارد. شاید پوچتینو بتواند این روال را تغییر داده و در برخی موارد به سایر بازیکنان نیز اعتماد کند.
فعلا در روزهای تعطیلات سال نو بازیکنان مشغول بازیابی قوا هستند و البته بازیکنانی مثل نیمار هم به کشورهای خود برگشته‌اند تا جشن آغاز سال نو را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنند. یکی دیگر از چالش‌های پوچتینو تقابل با این ستاره برزیلی و مدیریت او در چنین شرایطی است. نیمار معمولا در این برهه از سال راهی کشورش می‌شود تا میهمانی‌های بزرگی را در کنار دوستانش برگزار کند. او همچنین معمولا در نزدیکی سالگرد تولدش ناگهان مصدوم و راهی برزیل می‌شود تا به مداوا بپردازد. البته رسانه‌ها این اتفاق را بیشتر به اشتیاق زیادش به تفریح و میهمانی رفتن ربط می‌دهند. با این حال در شرایطی که بارسلونا بارها تلاش کرده که نیمار را دوباره به نوکمپ برگرداند کوچک‌ترین واکنش نامناسب به رفتارهای او می‌تواند روند جدایی‌اش از پاری‌سن‌ژرمن را تسریع کند.
دیگر برزیلی که می‌تواند در دوران حضور پوچتینو در پاریس برایش مشکل‌ساز باشد، لئوناردو است که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های ناصر الخلیفی، مالک باشگاه دارد و عملا رئیس پشت‌پرده محسوب می‌شود. اختلافات عمیقش با توخل یکی از مهم‌ترین دلایل جدایی این مربی آلمانی عنوان می‌شود و در ماه‌های اخیر مشخص بود که این دو اصلا نمی‌توانند با هم کنار بیایند. لئوناردو که عنوان مدیر فنی تیم را دارد در تمامی مسائل باشگاه دخالت می‌کند و حتی نظر نهایی درباره نقل‌وانتقالات باشگاه و اینکه چه بازیکنانی خریده یا فروخته شوند با اوست. به این ترتیب پوچتینو که در تاتنهام حتی به دنیل لوی، مالک باشگاه که به دخالت در امور مربیانش مشهور است اجازه نمی‌داد نظراتش را اعمال کند احتمالا در پاریس با چالشی بزرگ‌تر روبه‌رو خواهد شد و باید از همین ابتدای حضورش در این باشگاه مرزهایش را با لئوناردو کاملا مشخص کند تا به سرنوشت توخل دچار نشود.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *