نیویورک تایمز فاش کرد شکنجه ولیعهد سابق عربستان در زندان بن سلمان

سایت بدون – حکومت عربستان در حالی «بسمه بنت سعود»، شاهزاده خانم آل‌‌سعود را بعد از سه سال زندان به‌خاطر انتقادات علیه «محمد بن سلمان» آزاد کرده است که هنوز شمار زیادی از منتقدان عموماً متعلق به خاندان آل‌سعود، در زندان به سر می‌برند؛ «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق معروف ترین آنها است.
به گزارش روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، آزادی «بسمه بنت سعود» و دخترش «سهود الشریف» در حالی رقم خورده است که «هنری استرامانت»، مشاور حقوقی آنان تأکید کرده نمی‌داند آیا آزادی «بسمه» به معنای آن است که وی می‌تواند به خارج از عربستان هم سفر کند یا خیر. بویژه که وی به دلیل بیماری قلبی خود نیازمند برخی مراقبت‌های پزشکی است که در عربستان وجود ندارد. آزادی این منتقد حکومت عربستان در حالی رقم خورده  که او تنها یکی از شاهزادگان مخالف و منتقد «بن سلمان» بوده که سال‌ها است در زندان به سر می‌برد. «محمد بن سلمان» اندکی بعد از به قدرت رسیدن و نشستن بر کرسی ولیعهدی عربستان در سال ۲۰۱۵ اقدام به دستگیری منتقدان خود کرد تا پایه‌های قدرت خویش را مستحکم سازد. او شاید تنها مقام برجسته عربستانی در تاریخ این کشور باشد که متضادترین احساسات نسبت به او در داخل و خارج از کشورش وجود دارد. «بن سلمان» در ابتدای کارش به‌خاطر کاهش برخی محدودیت‌های اجتماعی و تلاش برای خارج کردن اقتصاد کشورش از تکیه بر نفت مورد تحسین داخلی و خارجی قرار گرفت، اما بعد از مداخله نظامی فاجعه‌بار در یمن و بی‌توجهی به مسائل حقوق بشری از جمله قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقدی که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، متحمل بیشترین انتقادات شد.
این انتقادات زمانی که او بدون توجه به خشم محافل حقوق بشری، دست به دستگیری شاهزادگان منتقد زد، بیشتر هم شد. همه این بازداشت‌شدگان از اعضای خانواده سلطنتی بودند که به زعم «بن سلمان» می‌توانستند، مانعی بر سر راه به قدرت رسیدن او باشند. در سال‌های گذشته برخی از این بازداشت‌شدگان مانند «بسمه بنت سعود» آزاد شده‌اند اما بسیاری از آنها همچنان قادر به سفر به خارج از کشور نیستند. زیرا حکومت نگران آن است، آنها مسائل خود را با خبرنگاران خارجی و یا نمایندگان دولت‌های دیگر کشورها در میان بگذارند.
هنوز در حبس ماندگان
در بین شاهزادگانی که هنوز آزاد نشده‌اند و برخی از آنان مقامات برجسته سابق عربستان هستند، پسران «ملک عبدالله»، پادشاه قبلی عربستان معروف‌تر و برجسته‌تر از دیگران هستند. مطابق اطلاعات موجود، هر دوی آنها و افراد نزدیک به آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند و بدرفتاری‌های زیادی با آنها می‌شود.
به جز آنان برجسته‌ترین فردی که همچنان در بازداشت «بن سلمان» است، «محمد بن نایف»، وزیر کشور و ولیعهد سابق عربستان است. «محمد بن سلمان» سال ۲۰۱۷ «محمد بن نایف» را کنار زد تا خود سمت «ولیعهدی عربستان» را کسب کند. «بن نایف» از سال ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) در حصر خانگی بود و بعد از آن دستگیر و بازداشت شد. دو نفر از کسانی که در جریان بازداشت «بن نایف» بوده‌اند، خبر داده‌اند، «بن نایف» در ابتدای بازداشت به سلول انفرادی منتقل و شکنجه شد. بنابر این گزارش به وی اجازه خواب داده نمی‌شد و او را از مچ پاها آویزان می‌کردند. «محمد بن نایف» پاییز سال گذشته میلادی از زندان به ویلایی در باغ کاخ یمامه (کاخ پادشاهی عربستان) در ریاض منتقل شد و هنوز هم در همین ویلا به سر می‌برد. اما همچنان سختگیری‌هایی در مورد او وجود دارد. از جمله وی حق استفاده از تلویزیون یا دیگر وسایل الکترونیکی را ندارد و تنها چند نفر از اعضای خانواده‌اش اجازه دیدار با وی را دارند. کسانی که «محمد بن نایف» را دیده‌اند، می‌گویند او به دلیل آسیب‌هایی که مچ پاهایش در شکنجه‌ها دیده است، فقط با کمک عصا می‌تواند قدم بردارد و اندکی راه برود. حکومت عربستان هنوز هم هیچ شکایت قانونی علیه «محمد بن نایف» تنظیم نکرده و درباره دلیل بازداشت او در این سال‌ها توضیحی نداده است. با این حال اغلب کارشناسان مسائل عربستان معتقدند «محمد بن سلمان» نگران آن است، نتواند مانع «محمد بن نایف» برای نشستن بر کرسی پادشاهی عربستان شود.
شرایط شاهزاده خانم «بسمه بنت سعود» و دخترش «سهود الشریف»، نیز در سال‌های گذشته مشابه «محمد بن نایف» بوده است. به گفته «هنری استرامانت»، مشاور آنها، در تمام سال‌هایی که این دو زن در زندان «محمد بن سلمان» به‌سر می‌بردند، هرگز هیچ جرم خاصی علیه آنها تنظیم نشد. «عبدالعزیز بن سلمان» و شاهزاده «غزالان»، پسرش نیز از دیگر شاهزادگان و مقاماتی هستند که بتازگی فاش شده بدون هیچ اتهامی بازداشت شده‌اند. آنها سال ۲۰۱۸ اندکی بعد از پاکسازی بی‌سابقه ۲۰۱۷ بازداشت و همچون ده‌ها شاهزاده دیگر عربستانی به هتل «ریتز کارلتون» فرستاده شدند. جایی که گزارش شده است، شماری از بازداشت‌شدگان مورد شکنجه‌های زیادی قرار گرفتند. در جریان این بازداشت «غزالان» طوری مورد ضرب و شتم قرار گرفت که بیهوش شد و در هتل «ریتز کارلتون» به هوش آمد. «عبدالعزیز بن سلمان» و شاهزاده «غزالان» نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) به مکان نامعلومی منتقل شدند و هیچ‌کس اجازه دیدار با آنها را نداشت. اما از اوایل پاییز امسال بستگان نزدیک آنان، اجازه تماس تلفنی با آنها را دارند.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *