هشدار برای کبرا ۱۱، سریالی که بعد از ۲۰ سال هنوز محبوب است

سایت بدون – هشدار برای کبرا ۱۱ مدت‌هاست که دیگر تنها اسم یک مجموعه نیست و برای خودش به برندی تبدیل شده که بیشتر از ۲۰ سال است هر کدام از ما به شکلی آن را در گوشه ذهن‌مان داریم. تا جایی که اگر هم بخواهیم فراموشش کنیم به لطف حضور همیشگی‌اش در تلویزیون برای چند لحظه کوتاه هم که شده با آن روبه‌رو می‌شویم. این سریال آلمانی که در حدود ۱۲۰ کشور بارها پخش شده، جزو مجموعه‌های چند فصلی است که به دلیل انسجام داستانی و تعدد قسمت‌هایش، مخاطبانی از سراسر دنیا دارد، البته دوستداران فضای اکشن و جنایی بیشترین آمار بینندگان آن را به خود اختصاص داده‌اند. در کشور ما هم شبکه پنج، سردمدار پخش هشدار برای کبرا ۱۱ شده است. اتفاقی که بعد از پخش فصل یک تا ۲۵ آن از ۱۷ خرداد، شکل دیگری به خود گرفت و این شب‌ها منتخبی از آن برای مخاطبان روی آنتن رفته است؛ همین ماجرا هم باعث شد تا در این گزارش سراغ قصه و جزئیات پلیس‌های معروف اتوبان برویم که کارشان به دام انداختن مجرمان است. شروع شکل‌گیری این سریال،بازیگرانی که تا الان در آن حضور پیدا کردند و حواشی مختلفی که درباره این مجموعه وجود دارد، از جمله عناوینی هستند که در ادامه می‌خوانید. قصه از کجا شروع شد؟
سال ۱۹۹۶ سریالی در شبکه آر تی ال  آلمان روی آنتن رفت که هنوز بعد از گذشت ۲۴ سال در پی فصل‌های مختلف، محبوبیت خود را حفظ کرده است و می‌شود گفت یک نسل با آن قد کشیده‌اند. این سریال هیجان‌انگیز و حادثه‌ای درباره ماموریت‌های پلیس بزرگراه است و در آن چیزی که بیش از همه می‌بینید، صحنه‌های اکشن برخورد ماشین‌ها و انفجار آنهاست. دو افسر پلیس شخصیت‌های اصلی هشدار برای کبری ۱۱ هستند که کارشان تعقیب مجرمان در بزرگراه‌ها و حفظ امنیت جاده‌هاست.
این سریال در سال‌های متمادی در ایران نیز روی آنتن رفته است و طرفداران خود را دارد. بسیاری اما موفق به دیدن کامل آن نشده‌اند و تا پای قصه‎های پلیس بزرگراه بنشینند چند فصل را از دست داده‌اند، برخی هم با گذشت سال‌ها بسیاری از اتفاق‌های ابتدایی و شخصیت‌های پیشین آن را از یاد برده‌اند، این روزها که منتخبی از قسمت‌های سریال روی آنتن شبکه پنج سیما رفته، فرصت مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند یکی از طولانی‌ترین سریال‌های اکشن را مرور کنند یا بیننده آن شوند.

بزرگراه در دست سمیر
سمیر گرکان، اصلی‌ترین نقش این سریال است که با وجود تغییر همکارانش،‌ از قسمت سوم تاکنون پایه ثابت پلیس بزرگراه است. این نقش را یک بازیگر ترک – آلمانی به اسم اردوغان آتالای بازی می‌کند. شخصیت‌پردازی او مشابه بسیاری از پلیس‌هایی است که در آثار اروپایی و آمریکایی دیده‎ایم. مهربان، شوخ‌طبع و گاهی بذله‌گو اما در کار جدی و پیگر است. تفاوت این ویژگی‌ها را می‌توان در سکانس‌های مختلف این سریال و حضور او در موقعیت‌های دوستانه و درگیری‌ها دید. این همان موضوعی است که باعث شده منتقدان این سریال را نه تنها به‌خاطر صحنه‌های اکشن آن بلکه شخصیت‌پردازی‌های ظریفش هم تحسین کنند و آن را یک سریال پلیسی موفق در ادوار مختلف بدانند.
در کنار موارد اشاره شده، آنچه شخصیت سمیر را برای ماشین‌بازها جذاب می‌کند، سرعت و خودرو‌های لوکس و جذاب او چون بی‌ام و، فراری و… است که در برخی قسمت‌ها دچار سانحه می‌شوند.

دیگر اعضای معروف هشدار برای کبرا۱۱
در کنار سمیر و دستیارانش که یکی یکی از دور خارج می‌شدند، نقش رئیس پلیس اتوبان یا همان آنا‌انگل هارت که شارلوت شواب آن را بازی می‌کرد هم جزو شخصیت‌های معروف این مجموعه است. انگل هارت یک رئیس جدی اما مهربانی بود که علاوه بر کبرا ۱۱ در بیش از ۲۰مجموعه تلویزیونی حاضر شده است. انتخاب یک زن برای این نقش هم اتفاق جالب توجهی است که بازخوردهای خوبی داشت و توانست تا حدی به جذابیت ماجرا اضافه کند. با این حال انگل‌هارت نیز در این سریال نماند و در ادامه جای خود را به خانم کیم‌کروگر(کایتاویوون) داد.
علاوه بر همه کسانی که از آنها گفتیم در بخش پشتیبانی پلیس اتوبان دو شخصیت با بازی دیتمار هان در نقش هوته هرزبرگر و گوتفرید ولمر در نقش دیتر‌بونرات هم حضور داشتند، دو افسر شوخ طبع که با عنوان چاق و لاغر هشداری‌ها معروف شده بودند. هوته در این سریال بعد از ۴۳ سال خدمت در نیروی پلیس در حالی که در شرف بازنشستگی است در قسمت «٧٢ساعت اضطراب» برای نجات بن یگر از تیررس یک تک‌تیرانداز، فداکاری می‌کند و در یکی از احساسی‌ترین صحنه‌های این سریال، درحالی‌که سمیر، بن، دیتر و کیم کروگر (رئیس پلیس بزرگراه) در کنار او هستند، جان می‌دهد.

همکاران آقای سمیر
در هشدار برای کبرا ۱۱،شخصیت‌های مختلفی در کنار سمیر به عنوان همکارش آمده‌اند و رفته‌اند، چهره‌هایی که هر کدام ویژگی خود را داشتند و باعث شدند تا در طول این سریال با وجود داستان ثابت آن شاهد ماجراهای مختلف با شخصیت های تازه‌ای باشیم.  
بگذارید از اول، شروع کنیم. پس از پایان فصل اول، یوهان برندراپ از این سریال جدا شد و مارک کلر جای او را گرفت. مارک کلر هم تا فصل ششم به همکاری با سمیر پرداخت و پس از او رنه اشتاینک به بازیگران اضافه شد، اشتاینک را می توان از محبوب‌ترین شخصیت‌های این سریال دانست که در نقش تام کرانیش دستیار سمیر شد.
او در این سریال نماد یک پلیس شوخ و اجتماعی بود که از همان ابتدا توانست جایش را بین طرفداران هشدار برای کبرا ۱۱ باز کند. اولین سکانس تام با بخشیدن کسی که با او تصادف کرده بود، شروع شد؛ ماجرایی که از همان ابتدا گویای خوش قلبی او شد.
اشتاینک در مقطعی به خواست خودش قرار شد تا از سریال جدا شود به همین دلیل نویسندگان مجموعه دست به تغییر فیلمنامه زدند و قصه طوری پیش رفت که تام به بهانه مرگ نامزدش از گروه پلیس خداحافظی می‌کند.
در ادامه نوبت به کریستین الیور رسید تا در نقش جین با سمیر همکار شود. البته این تغییر گویا خیلی به مذاق بینندگان مجموعه خوش نیامد، چراکه تام قبل از او همراه با سمیر زوجی را شکل داده بودند که در کنار جدیت با فضای شوخ و بامزه‌ای که داشتند، نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده بودند و الیور در ادامه نتوانست چندان از پس این فضاسازی بربیاید به همین دلیل قرار شد باز هم زمینه برای بازگشت، اشتاینک فراهم شود،به طوری که سمیر در قسمت بازگشت، موفق می‌شود تام را متقاعد کند تا به پلیس بزرگراه برگردد.
بعد از مرگ تام در حال عملیات و درست زمانی که سمیر درگیر ضربه روحی شدید شده بود، گدئون بورکارد وارد داستان می‌شود. بورکارد بازیگر بنام اتریشی است که خیلی ها بازی او در سریال کارآگاه رکس را که در سال‌های گذشته از شبکه۳سیما روی آنتن رفته به یاد دارند.
 با آمدن او در نقش کریس ریتر می توان گفت هشدار برای کبرا ۱۱ بار دیگر به اوج محبوبیت خود می‌رسد.کریس به‌عنوان پلیس مخفی وارد داستان می‌شود و به کمک سمیر می‌آید که درصدد گرفتن انتقام تام  از قاتل اوست.
اما داستان رفت و آمدها در این سریال به همین جا ختم نشد و ریتر هم در نبرد با یک باند مافیایی کشته شد.
تام بک، بازیگر و خواننده آلمانی چهره دیگری بود که با نام بن یگر در این سریال در سال ۲۰۰۸  به جمع بازیگران هشدار اضافه شد. در ابتدا او در قصه رفتارهایی از خودش نشان می داد که خیلی‌ها فکر می‌کردند ادامه همکاری او با سمیر ممکن نیست،اما بعد از انجام ماموریت‌های مختلف این دو رابطه بهتری با هم پیدا می‌کنند و مردم باز هم به دیدن زوج تازه این سریال عادت می‎‌کنند تا جایی که این همکاری هم بین بینندگان آن‌قدر محبوب می‌شود که تام بک را تا آخرین فصل این سریال که در سال۲۰۱۳ پخش شده در جمع بازیگران این مجموعه نگه می‌دارد.

هیجان یک صدا
هشدار برای‌کبرا۱۱ با صدای دوبلورهایش برای مخاطبان ایرانی خاطره‌انگیز شده ، یکی از آنها بهمن هاشمی است که تیزر این مجموعه و جملات «محدوده آنها بزرگراه هاست. سرعتشان وحشتناک است. دشمنان‌شان را سارقان، قاتلان و باجگیران تشکیل می دهند. گروه کبرا ۱۱همیشه در حال انجام وظیفه است» با هیجان موجود در صدای او در ذهن بسیاری مانده است. این گوینده و مجری که از ابتدا با پخش این سریال همراه بوده،به جام‌جم می‌گوید:در فصل‌های پیشین و اوایل کار که ناصر طهماسب، مدیر دوبلاژ سریال بود به جای هنرپیشگان مهمان هم حرف می‌زدم. می‌شود گفت از ابتدای این سریال با گروه همکاری داشتم، سریالی که بیشتر اوقات فصل‌های جدید آن در راه است.
دلیل ادامه‌دار شدن و حفظ جذابیت این سریال طی فصل‌های مختلف خودش یک پرونده است که می‌شود به آن پرداخت. هاشمی درباره این جذابیت می‌گوید: ساختار سریال، میزانسن‌های خوب آن در کنار قصه معمایی و ژانر اکشن به همراه بدلکاری‌های حرفه‌ای و… هشدار برای کبری ۱۱ را برای مخاطبان جذاب کرده است. در کنار این موارد قطعا برای مخاطبان ایرانی دوبله حرفه‌ای اثر هم موثر بوده است. این یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون است که برای من هم دیدنش لذت دارد و به صحنه‌های اکشن و بازی بازیگرانش علاقه‌مندم.

یک ایرانی در هشدار برای کبرا ۱۱
در هر قصه سریال چند نفر کشته و چندین خودروی لوکس با برخورد به یکدیگر راهی آسمان و در هوا منفجر می‌شوند. آنچه بیش از همه در باورپذیری اثر اهمیت دارد، بدلکاری است. یکی از بدلکاران این مجموعه مرحوم پیمان ابدی بود که سال ۸۶ به ایران آمد و تجربه‌هایش را در چند فیلم و سریال ایرانی به کار گرفت، اما سال ۸۸ در تصویربرداری فیلم تلویزیونی چشم‌های نامحسوس دچار حادثه شد و درگذشت. گروه بدلکاری هشدار برای کبرا ۱۱ به سرپرستی هرمان جوها تا کنون جایزه‌های بسیاری را از آن خود کرده است.

تند و سریع
یکی از همکاران سمیر، سوزان کنیش است که در مرکز پلیس  یا رصد رایانه‌ای اوضاع بزرگراه‌ها به کمک سمیر و همکارانش می‌آید. فریبا رمضان‌پور، گوینده این شخصیت به‌خوبی این بازیگر و قرار گرفتن او در شرایط حساس و پراضطراب را شناخته است و به همین دلیل لحن هیجانی و بیان تند او را حفظ کرده است. رمضانپور در این‌باره عنوان می‌کند: شخصیت سوزان، تندخوانی را ایجاب می‌کند، اما به گونه‌ای آن را انجام دادم که واژه‌ها مفهوم هستند.

+ حاشیه
از این سریال تا کنون چند بازی رایانه‌ای ساخته شده است.
این سریال تاکنون حدود ۳۶۰ قسمت و ۲۵ فصل داشته است.
آدرین سانتیل یکی از رانندگان مسابقات فرمول یک در این سریال بازی کرده است.
این سریال تاکنون به کشورهای مختلف جهان فروخته شده که تعداد آنها از ۱۰۰ گذر کرده است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *