همه آن چیزهایی که درباره اسکار ۲۰۲۱ باید بدانید/رکوردها،احتمالات، اولین ها


سایت بدون – در فاصله فقط ۱۲ روز تا اهدای جوایز «اسکار ۲۰۲۱» پیش‌بینی نتایج آن سخت‌تراز هر زمانی شده است. این در حالی است که «منک» ساخته اخیر دیوید فینچر که فیلمی سیاه‌وسفید و کلاسیک‌وار پیرامون هرمن جی‌منکیه ویچ سناریست برجسته دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ هالیوود و متمرکز بر سهم سترگ او در تدوین سناریوی فیلم افسانه‌ای «همشهری کین» است، بیش از هر فیلمی نظر رأی‌دهندگان آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری را که نهاد اهدا‌کننده اسکار است به خود جلب کرده و کسب ۱۰ کاندیدایی که یک رکورد در میان نامزدهای امسال به شمار می‌آید، نشانه‌ای مستقیم از صحت این گمانه‌زنی است. اهدای نود و سومین دوره جوایز اسکار حدود دو ماه دیرتر از معمول و در صبح روز دوشنبه ۶ اردیبهشت به وقت تهران صورت می‌گیرد که این طبعاً برخاسته از مشکلات کرونایی است و اگر در سال‌های اخیر این مراسم فقط در تالار «دالبی تئاتر» شهر لس‌آنجلس امریکا که خانه و مقر هالیوود است برگزار می‌شد، امسال آیینی همزمان را در منطقه جنوبی یونیون استیشن این شهر نیز شاهد خواهیم بود و بخشی از کارها و امور این مراسم در این محل انجام خواهد شد.
دستاورد یگانه ویولا دیویس
تحت هر شرایطی اسکار امسال که به‌واقع گرامیداشت بهترین‌های سال ۲۰۲۰ سینمای دنیا با چند ماه تأخیر به حساب می‌آید، رویکرد و اقبالی چشمگیر را به هنرمندان سیاهپوست ارزانی داشته و سند روشن این توجه، کاندیدا شدن شش بازیگر مرد و زن سیاهپوست برای اسکارهای نقش اول و دوم و حضور این تعداد رنگین‌پوست در میان ۲۰ نامزد این رده‌ها است که مساوی با رکورد قبلی در این زمینه به حساب می‌آید و در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسیده بود. دانی‌یل کالویا، چادویک بوسمن، ویولا دیویس، اندرا دی، لاکیت استن فیلد و لسلی اودوم جونیور شش بازیگر مورد بحث هستند و در میان آنها دستاورد دیویس از همه بارزتر است زیرا از یک‌ سو با کسب چهار کاندیدایی به پرنامزدترین هنرمند اسکاری در ۱۰ سال اخیر تبدیل شده و از جانب دیگر با این تعداد کاندیدا، بیشترین نامزدی را برای اسکار در میان هنرپیشه‌های زن سیاهپوست در تمامی تاریخ تجربه کرده است. دیویس کاندیدایی جدیدش را برای بازی در فیلم «Ma Rainys Black Bottom» به‌دست آورده که در آن نقش یک خواننده موسیقی سبک «بلوز» را در دهه ۱۹۹۰ یعنی ۱۰۰ سال پیش ایفا کرده و بسیار هم واقعی و باورپذیر نشان داده است.
پیشتازی کره‌ای‌ها
ویولا دیویس تنها «اولین» و تک ثبت‌کننده رکوردی تازه در میان نامزدهای اسکار امسال نیست و ریز احمد که به‌خاطر بازی در فیلم «صدای فلز» نامزد اسکار بهترین هنرپیشه مرد نقش اول شده، اولین هنرمند پاکستانی‌تبار است که به چنین توفیقی رسیده و یوجونگ یون از کره‌جنوبی هم که نامزدی‌اش برای اسکار نقش مکمل زن است، به اولین هنرپیشه زن این کشور تبدیل شده که کاندیدای این جایزه معتبر و البته تبلیغاتی شده است.
یو جونگ یون دیروز در مواجهه با خبرنگاران کشورش در سئول پایتخت کره‌جنوبی گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم یک هنرمند کشورم کاندیدای اسکار شود و حالا که این افتخار به خودم رسیده، متعجب‌تر هستم.» با این حال این هنرمند زن تنها بازیگر کره‌جنوبی نیست که نامش در میان نامزدهای اسکار امسال آمده و هموطن مرد او هم اسمش استیون یئون است، و نیز در میان نامزدهای اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول مشاهده می‌شود و هر دوی آنان برای بازی در فیلم «میناری» به این موفقیت دست یافته‌اند. ناگفته نگذاریم که استیون یئون کره‌ای با داشتن پاسپورتی ثانوی و امریکایی به‌واقع مردی دوملیتی به‌حساب می‌آید و یک کره‌ای صرف و خالص نیست.
مورد ویژه گلن‌کلوز
شرایط این‌ دو بازیگر کره‌ای مورد بحث و بویژه استیون یئون برای تصاحب اسکار بسیار سخت و دور از ذهن است زیرا رقبای قدرتمندی دارند. یون یو چونگ در حالی به اسکار نقش دوم زن چشم دارد که خیلی‌ها می‌گویند آکادمی اسکار برای گرامیداشت ۵۰ سال هنرنمایی گلن کلوز هنرپیشه کهنه‌کار و ۷۳ ساله امریکایی او را که برای هشتمین بار نامزد اسکار شده و در هیچ‌یک از هفت مورد قبلی به پیروزی نرسیده سرانجام امسال به این جایزه نائل خواهد کرد و طلسم تلخ او را خواهد شکست. گلوز که به‌خاطر ایفای نقش یک مادربزرگ غرغرو و بد دهان در «Hillbilly Elegy» فیلم کمدی رمانتیک اخیر ران هاوارد نامزد اسکار ۲۰۲۱ شده، می‌گوید: «من این کاندیدایی را به تمامی مادربزرگ‌های جهان که پیوسته می‌کوشند و سختگیری می‌کنند تا فرزندان و نوه‌هایشان زندگی پربارتری داشته باشند، به رسم هدیه تقدیم می‌کنم.» در عین حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قصه این فیلم و پردازش آن ضعیف است و جالب‌تر اینکه گلن کلوز در عین کاندیدا شدن برای اسکار، نامزد جایزه «راتزی» هم شده که هر سال به بدترین فیلم‌ها و بازیگران اهدا می‌شود. کلوز به‌واقع فقط سومین بازیگر تاریخ سینما به حساب می‌آید که به‌طور همزمان هم کاندیدای اسکار شده و هم نامش میان نامزدهای راتزی دیده می‌شود. حمایتگران کلوز می‌گویند این موضوع سدی در راه پیروزی احتمالی وی در مراسم اسکار به‌حساب نمی‌آید زیرا او در یک مجموعه و محیط ناموفق، نمایش فردی موفق را ارائه داده است اما نظر سایرین این است که یوجونگ یون یا ماریا باکالووا اسکار نقش زن مکمل را تصاحب خواهند کرد زیرا فیلم‌هایشان به اندازه فیلم گلوز انتقاد بی‌رحمانه و بواقع سلاخی موضوع نشده‌اند.
کار مهم کوهن
باکا لووا یک هنرپیشه بلغاری تازه‌کار است که با بازی موفقش در نسخه جدیدی از سری فیلم‌های طنز موسوم به «بورات» (و با نام کامل «Borat Subsequent Movie film») به این موفقیت رسیده و البته این فرانچیز سینمایی بیشتر در تسخیر ستاره نخست و اصلی‌اش بوده که کسی نیست بجز ساشا بارون کوهن. از توفیق امسال کوهن همین بس که او علاوه بر درخشش تازه‌اش در دنیای کمدی «بورات» به سبب حضور قوی خود در فیلم دراماتیک «محاکمه شیکاگو ۷» نامزد اسکار نقش مکمل مردی شده تا اگر به سبب قدرت بیشتر رقبایش در شاخه بهترین بازیگران مرد نقش اول از نامزدی در آن قسمت باز مانده، در قسمت و بخشی دیگر از نود‌وسومین دوره اسکار به سوی این جوایز ویژه دورخیزی مجدد داشته باشد.
وجه تفکیک یک فیلم خبرساز
چون پیشتر از فیلم «میناری» یاد کردیم و از آنجا که این مطلب بیشتر متمرکز بر برترین‌ها و آثاری است که رکوردهای تازه‌ای خلق کرده‌اند، باید متذکر شویم که یکی از رقبای فیلم «میناری» برای دریافت اسکار بهترین فیلم سال کاری خبرساز به‌نام «Judas and the Black Messiah» است که یک وجه بارز و متفاوت با تمامی کاندیداهای قبلی جایزه اسکار برترین فیلم سال دارد و آن وجه این است که تمامی تهیه‌کنندگان این فیلم بدون استثنا سیاهپوست‌اند و این اتفاق در تاریخ ۹۳ ساله اهدای این جوایز هرگز رخ نداده بود. البته نه این فیلم و نه میناری کاندیداهای اصلی و جدی فتح اسکار این رده به‌شمار نمی‌آیند و اقبال فیلم‌های «منک»، «نومادلند» و «محاکمه شیکاگو۷» برای این مهم بسیار بیشتر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *