همه آن چیزی که از PES2020 باید بدانید/مثل یک حرفه ای شوت بزن

سایت بدون – گوش سپردن به اخبار ماه‌های منتهی به انتشار eFootball PES 2020 تا حدودی یادآور تماشای فصل نقل و انتقالات فوتبال در دنیای واقعی بود. کونامی که تازه حق استفاده از قهرمان فعلی لیگ قهرمانان، یعنی لیورپول را از دست داده بود، در پاسخ، باشگاه لیورپول را با رقیب دیرینه‌اش منچستر یونایتد جایگزین کرد PES .همچنین بازی را یک مرحله بالاتر برده و با افزودن رسمی غول ایتالیایی یوونتوس، فیفا را وادار کرد به نامی مانند پیه‌مونته کالچو قناعت کند. اگر این قناعت به نام متفرقه به اندازه کافی بد نیست، این را هم باید در نظر گرفت که کونامی دائم در حال ارتقای عنوان خود بوده وهست تا بتواند فیفا را کنار بزند. این رویکرد کونامی هم لایق تشویق و هم بسیار مهم است، اما چیزی که باید درباره PES مد نظر داشت، سطح ممتازی آن در زمین و گیم‌پلی است. این اثر شاید در ابتدای امر زیادی غریبه به نظر بیاید، اما طولی نمی‌کشد که خود را ثابت می‌کند.    تغییرات خوش یمن
PES 2020  به شکلی غافلگیرکننده با نسخه سال قبل خود فرق دارد. سرعت آن بیش از پیش کم شده و این بار با فوتبالی روبه‌رو هستیم که بیشتر حالتی متودیک دارد و دیگر مثل روزهای قدیم خود نیست که دائم و با چند پاسکاری ساده، توپ از این سوی زمین به آن سو منتقل شود. وزن قابل توجهی به بازیکنان و توپ‌ها افزوده شده که می‌تواند در ابتدا بازی را کند نشان بدهد، ولی طولی نمی‌کشد که به این سبک آرام‌تر گیم‌پلی عادت می‌کنید. البته کنترل‌ها هم مثل سابق دقیق و سریع هستند. بخشی از این دقت و سرعت به روانی بازی باز می‌گردد. PES 2020 انیمیشن‌ها را با نرمی به‌مراتب بیشتری از سابق به هم اتصال می‌دهد و با موفقیت حرکاتی را به نمایش می‌گذارد که این شبیه‌سازی را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. زاویه پیش‌فرض جدید دوربین هم به این مساله کمک کرده و بازی را با یک انحنای کم به نمایش درمی‌آید که تقریبا همان چیزی را منعکس می‌کند که هر روزه در تلویزیون شاهد هستیم. (البته نه هر تلویزیونی) این دوربین که گستره بیشتری از زمین را به نمایش درمی‌آورد، اهمیتی بسزا دارد، چرا که در این نسخه، تاکید خاصی روی فضا و جاگیری وجود دارد.  شاید سرعت بازی از عناوین قبلی کندتر باشد، ولی با این حال تقریبا در همه مسابقات، لحظاتی با سرعت و چالاکی پدید می‌آید. سرعتگیری خاص سریع‌ترین بازیکنان، در جا به چشم می‌آید، اما جوری نیست که حس قدرت مازاد و نداشتن تعادل را القا کند. علتش هم این است که بازیکنان برای به‌کارگیری این سرعت تعیین‌کننده به فضا نیاز دارند. 
بیشتر مسابقات PES 2020  بسته به ر‌وش‌های مورد استفاده دو تیم می‌توانند هیجانی ظاهر شوند، اما یک گل به تنهایی ممکن است نمای بازی را دگرگون کند. ناگهان، فضای بسیاری برای یک تیم باز می‌شود تا از آن استفاده کند، در حالی که دیگری تقلا می‌کند تا گل مساوی را بزند. درخشش حقیقی بازیکنان سریع را می‌توان در ضدحمله‌ها دید که می‌توانند با سرعتی سرسام‌آور، مدافعان حریف را تار و مار کنند.

   جولان هوش مصنوعی
در مقابل، وقتی فضای محدودی برای فعالیت باشد، جاگیری بازیکن اهمیت وافری می‌یابد. هوش مصنوعی آنقدر قوی است که فضاهای اطراف توپ را بجوید و معمولا هم‌تیمی‌هایتان وقتی در مضیقه هستید، راهی برای پاس دادن برایتان باز می‌کنند. همچنین زیاد پیش می‌آید بازیکنانی مانند مسی و امباپه جلو بیایند و سعی کنند توپ را به دست آورند تا به دور از پوشش دفاعی سفت و سخت، تغییری در روند بازی ایجاد کنند. بازیکنان خط دفاع هم حرفه‌ای‌تر شده‌اند و پاس دادن به گونه‌ای که آنها را رد کند، واقعا سخت‌تر از قبل است. این مساله، گل‌های متنوع‌تری را ایجاب می‌کند؛ چه برای بازیکن حقیقی، چه هوش مصنوعی. این در حالی است که باوجود پیچیدگی‌های معرفی شده، شوت‌های بلند در نسخه امسال تقویت شده‌اند و راحت‌تر از قبل می‌توان از راه دور گل به ثمر رساند.
امسال، شاهد معرفی سیستم دقت ضربه مبتنی بر موقعیت هستیم. این بار، طرز ایستادن بازیکن، موقعیت در زمین و میزان فشار دفاعی‌ای که تجربه می‌کنند، روی قدرت و دقت ضربه آنها تاثیر مستقیم دارد. همین امر باعث می‌شود بیش از پیش به لحظه ضربه زدن به توپ دقت کنید تا بتوانید نتیجه مطلوب را به‌دست آورید. گاهی می‌بینید اولین تماس پای یک بازیکن با توپ منجر به فرار او از نفوذ یک بازیکن دفاعی سرسخت می‌شود. 

   جزئیات، جزئیات، جزئیات
عنصری که یاد شد، به واقع‌گرایی و لذت ناشی از PES افزوده و کنترلی مازاد به شما ارائه می‌دهد که به توابعی متعدد بستگی دارد. ازجمله سرعت توپی که به سمت بازیکن می‌آید، موقعیت بدن دریافت‌کننده توپ، سطح مهارت و سبک بازی او. این وجه PES 2020  به برخی بازیکنان، حس شخصیت و فردیت می‌دهد که این حس به لطف توانایی‌های خاص آنها دوچندان می‌شود. در عین حال، بازیکنان تحت هوش مصنوعی حتی پخش می‌شوند تا به دریبل‌کننده‌های ماهرتر فضای بیشتری دهند؛ جوری که بتوانند در مقابل یک پاس‌دهنده حرفه‌ای، مانوری سریع‌تر انجام دهند. در رابطه با سوپراستارهایی مانند رونالدو و نیمار ممکن است تنها بخشی از این موارد به چشم بیاید؛ اما جزئیات دیگر و کوچک‌تری هستند که انسانیت خاصی به هر بازیکن می‌بخشد. برای مثال، ممکن است تمام یک تیم پس از گرفتن ضربه آزاد داور برای تیم حریف، به او اعتراض کنند یا مثلا ممکن است پس از خوردن توپ به شکم بازیکن، ببینید زمین افتاده و از درد به خود می‌پیچد. این بهبودها را تقریبا در تمام زمینه‌ها شاهدیم و به جرات می‌توان گفت با بهترین نسخه PES  در چند سال اخیر مواجهیم. خلاصه اگر هوادار این عنوان هستید، از دستش ندهید. 

نویسنده : سیاوش شهبازی

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *