همه آن چیزی که باید در مورد بازسازی فیلم محبوب «فیس آف» بدانید/ تغییر چهره در هالیوود

سایت بدون – صنعت سینما در کنار تولید انبوه اکشن‌های ابرقهرمانانه کمیک‌استریپی برای موفقیت بیشتر در جدول گیشه نمایش، دیگر گونه‌های سینمایی را فراموش نکرده است. بازتولید محصولات موفق قدیمی و کلاسیک، یکی از علایق مهم شرکت‌های فیلمسازی است. به همین دلیل است که هر چند وقت یک‌بار، خبر ساخت نسخه بازسازی شده یک فیلم پرسروصدای قدیمی از راه می‌رسد. تهیه‌کنندگان و فیلمسازان با احیای داستان این یا آن فیلم موفق قدیمی، تلاش دارند نگاهی تازه به ماجراجویی‌های شخصیت‌هایی بیندازند که زمانی برای خود بروبیایی داشته و مورد توجه انبوه تماشاگران بوده‌اند. «تغییر چهره» هم یکی از همین فیلم‌هاست که گرچه زمان تولید آن به گذشته‌های خیلی دور برنمی‌گردد، اما وسوسه ساخت نسخه احیاشده‌اش هیچ‌وقت گریبان عاشقان آن را رها نکرده است. این اکشن پرتنش تعلیقی هم قرار است بازسازی شود و حیات تازه‌ای روی پرده سینماها پیدا کند. به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، شرکت پارامونت که نسخه اصلی فیلم را در سال ۱۹۹۷ روانه پرده سینماها کرد، به دنبال ساخت نسخه احیا شده آن است. روزی روزگاری در هالیوود، فیلمسازی آسیایی‌تبار بود که علاقه خاصی به تلفیق اکشن با حال و هوای شاعرانه داشت. جان وو با عنایت به این دیدگاه خود، چند فیلم ساخت که مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. منتقدان، تغییر چهره او را بهترین کار اکشن این هنرمند آسیایی‌تبار ارزیابی می‌کنند. به گفته آنها، وو در این اکشن دیوانه‌وار دیوانه‌کننده تمام هنر کارگردانی‌اش را ارائه کرد. تا به امروز، هیچ اکشن دلهره‌آور دیگری در هالیوود نتوانسته جای تغییر چهره را بگیرد و خود را اثری بهتر و ماندگارتر از این فیلم معرفی کند.
نگاه و تصور امروزی
مدیران کمپانی پارامونت بر این باورند که وقت آن رسیده نگاه تازه‌ای به ماجرای درگیری دزد و پلیس فیلم ۱۹۹۷ خود بیندازند و آن را با نگاه و تصوری امروزی به تماشاگران امروزی ارائه کنند؛ اما بلافاصله اولین پرسشی که در ذهن منتقدان و تماشاگران حرفه‌ای مطرح می‌شود این است که آیا این کار درست است؟ آیا نسخه احیا شده فیلم می‌تواند به‌خوبی نسخه اصلی بوده و مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گیرد؟ آیا بازتولید تغییر چهره آبروی نسخه اصلی را حفظ خواهد کرد یا آبرویش را از بین خواهد برد؟ پرسش‌ها در این رابطه بی‌شمار و بسیار زیاد است و مخالفان بازتولید فیلم، دلایل زیادی برای مخالفت خود دارند، اما به نظر می‌رسد گوش مدیران پارامونت بدهکار این پرسش‌ها و درخواست‌ها نیست.
نام ناآشنا
برای کار نگارش فیلمنامه نسخه تازه، اورن اوزیل انتخاب شده است. این نام برای تماشاگران سینما چندان شناخته شده نیست. اما پارامونتی‌ها می‌گویند نویسنده‌ای مستعد و نوآور است و با فیلمنامه‌اش همه را شگفت زده خواهد کرد. نیل موریتس، تهیه‌کننده کهنه‌کار سینما که «سریع و آتشی»‌ها را در کارنامه‌اش دارد، مدیر تولید نسخه جدید تغییر چهره است. حضور او در این طرح می‌تواند کمی خیال دوستداران نسخه اصلی را راحت کند، اما آنها نگرانند که ناگهان یک سری ماشین سواری دیوانه وار به خدمت دو شخصیت دزد و پلیس داستان نسخه احیا شده بیاید و این وسط وین دیزل هم به‌عنوان بازیگر، مهمان یک موش و گربه بازی با این دزد و پلیس به راه بیندازد!
وفادار به نسخه اصلی
داستان نسخه تازه همچنان به داستان نسخه اصلی وفادار خواهد ماند. در نسخه سال ۱۹۹۷، جان تراولتا نقش شان آرچر مامور اداره اف‌بی‌آی را بازی کرد. او به‌شدت مشتاق دستگیری کاستور تروی (نیکلاس کیج) خلافکار زبده و باهوش شهر است. در عین حال، این اشتیاق یک دلیل مهم شخصی هم دارد؛ تروی قاتل فرزند کوچک مامور پلیس هم بوده است. اشتیاق افسر پلیس برای دستگیری تروی به قدری زیاد است که حاضر می‌شود در جریان یک عمل جراحی پنهان، تغییر چهره داده و به شکل این جنایتکار حرفه‌ای درآید. آرچر که حالا چهره‌اش شبیه تروی شده، راهی زندان می‌شود تا سر از عملیات مرگبار تازه تروی درآورده و مانع یک حمله و کشتار تازه شود، اما ماموریت در مسیر اشتباهی می‌افتد و آرچر به عنوان تروی دستگیر و در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد. موش و گربه بازی تروی و آرچر شکل دیگری به خودش گرفته و حالا ماموران و همکاران پلیس آرچر به صورت بزرگ‌ترین دشمن او درآمده‌اند.
موفق‌ترین و پرفروش ترین
اکشن کالت تغییر چهره با فروش جهانی ۲۴۵میلیون دلاری‌اش، لقب موفق‌ترین و پرفروش‌ترین ساخته سینمایی کارنامه جان وو را گرفت، اما بعید به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان فیلم از او برای کارگردانی نسخه جدید دعوت به همکاری کنند. همچنین مشخص نیست دو بازیگر اصلی نسخه ۱۹۹۷ با نسخه جدید هم همکاری خواهند داشت یا نه. بعید به نظر می‌رسد برای بازی در نقش دزد و پلیس، دوباره از این دو دعوتی به عمل بیاید. هر دو بازیگر در حال حاضر سن بالایی دارند و گذشته از این مورد، شهرت و محبوبیت چند دهه قبل خود را نیز ندارند. پارامونت نه زمانی برای شروع کار فیلمبرداری تغییر چهره تازه اعلام کرده و نه تاریخی برای زمان اکران عمومی آن. در حال حاضر، اطلاعی از واکنش وو، تراولتا و کیج نسبت به خبر ساخت نسخه تازه‌ای از فیلم معروف دهه نودی‌شان نیست. رسانه‌های گروهی خودشان را شدیدا مشتاق اظهار‌نظر و نوع نگاه این سه نفر به موضوع تولید نسخه احیا شده تغییر چهره نشان می‌دهند!

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *