همه آن چیزی که درباره ستین مربی تازه بارسلونا باید بدانید/بازگشت به فوتبال مالکانه

سایت بدون -ناکامی در سوپرجام اسپانیا سرانجام صبر مدیران بارسا را لبریز کرد و آنها پس از بازگشت تیم از عربستان در جلسه‌ای اضطراری تصمیم به برکناری ارنستو والورده، سرمربی این تیم گرفتند. آبی‌اناری‌ها در حالی سرمربی خود را کنار گذاشتند که تیم در صدر جدول لالیگا حضور دارد اما روند تیم در دوران والورده و به‌خصوص در دو فصل اخیر تاثیر زیادی در این تصمیم‌گیری داشت. آنها می‌خواستند پیش از وقوع یک بحران جدید از آن جلوگیری کنند.

خداحافظی مرد ناموفق

والورده فصل نخست روی نیمکت بارسا را نسبتا خوب شروع کرد اما دو ناکامی عجیب در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر رم و لیورپول در دو فصل گذشته باعث شد نشان دهد که در شرایط دشوار نمی‌تواند بهترین تصمیمات را برای تیمش بگیرد. آنها فصل پیش فینال کوپا‌دل‌ری را نیز به والنسیا باختند اما بارتومئو یک فرصت دیگر به مربی تیمش داد تا سومین فصل حضورش در بارسا را تجربه کند. با این حال فصل جدید با شروعی بد همراه بود و در ادامه نیز تیم او نشان داد که با ادامه این روند تنها شاید بتواند جام‌های داخلی را کسب کند و در اروپا امید زیادی نخواهد داشت.نمایش ضعیف در ال‌کلاسیکوی رفت و پس از آن ناکامی در سوپرجام چهارجانبه اسپانیا برابر اتلتیکومادرید باعث شد پرونده والورده در بارسا خیلی زود بسته شود و او حتی تا پایان فصل نیز دوام نیاورد. خروجی جلسه عصر دوشنبه در باشگاه برکناری سرمربی تیم  بود تا والورده در پیامی اینچنین از هواداران خداحافظی کند: «دوران حضورم در بارسا به‌عنوان سرمربی به پایان رسید و پس از دو فصل و نیم این تیم را ترک می‌کنم. در این مدت لحظات خوب و شیرینی را در زمان پیروزی‌ها و فتح جام‌ها تجربه کردم و البته در کنار آن روزهای دشوار و سختی را نیز داشتم. خاطرات خوبی از هواداران باشگاه دارم و در این مدت حمایت بسیار خوبی از من داشتند. دوست دارم از بارتومئو، رئیس باشگاه و اعضای هیات‌مدیره تشکر کنم که به من این فرصت را دادند که مربی این تیم باشم و در این مدت اعتماد خوبی به من داشتند.»
بارسا برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها به‌سراغ یک سرمربی معروف نرفت و در حالی که نام‌هایی چون ژاوی، مکس آلگری و پوچتینو به‌عنوان جانشینان احتمالی مطرح بودند ناگهان «کیکه ستین» برای دو سال و نیم آینده هدایت کاتالان‌ها را عهده‌دار شد.

مربی ناشناخته

سایت بدون -سوال اصلی بسیاری از هواداران این است که ستین اصلا کیست و بارسا تحت هدایت او چگونه تیمی خواهد بود. هافبک سابق اتلتیکومادرید و سانتاندر پیش از این هدایت تیم‌هایی چون بتیس و لاس‌پالماس را برعهده داشته و در ۶۱ سالگی بالاخره به آرزویش که نشستن روی نیمکت بارسا بود، رسید. او یکی از مریدان سبک یوهان کرویف فقید است و حتی یک‌بار گفته بود حاضر بوده یکی از انگشتانش را بدهد تا در بارسای کرویف بازی کند. البته ستین در بتیس نتوانست شیوه مدنظرش را به‌خوبی پیاده کند و پس از دو فصل از سمتش اخراج شد. این مربی اسپانیایی در سال نخست حضورش در بتیس توانست این تیم را به رقابت‌های اروپایی برساند و فصل پیش نیز در مصاف با آبی‌اناری‌ها به برتری ۴ بر ۳ رسید تا نامش را بیش از قبل بر سر زبان‌ها بیندازد. با این حال مدیران بتیس در تابستان اخیر او را به این دلیل که نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند از سمت خود برکنار کردند.در این شرایط به‌نظر می‌رسد آبی‌اناری‌ها دوباره به فوتبال مالکانه روی خواهند آورد و به همین دلیل این مربی را انتخاب کرده‌اند. ستین در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «پیش از اینکه بارسای کرویف را ببینم احساس می‌کردم چیز زیادی از فوتبال نمی‌دانم. وقتی برای نخستین‌بار نمایش آن تیم را تماشا ‌کردم احساس کردم قدم به دنیای جدیدی گذاشته‌ام. فهمیدم در فوتبال با برقراری ارتباط خوب بین بازیکنان می‌توان توپ را در تمام طول بازی در اختیار داشت.»
حالا بارسا دوره جدیدی را آغاز کرده و البته برای برخی هواداران این انتخاب ریسک بزرگی به‌نظر می‌رسد. ستین قطعا نسبت به ستاره‌های بارسا مربی کوچکی است و شاید نتواند رختکن این تیم را به‌خوبی رهبری کند. با این حال نقش لئو مسی در این میان بسیار مهم خواهد بود. قطعا بارتومئو بدون نظر مثبت ستاره آرژانتینی تیمش دست به این انتخاب نزده و ستین اگر می‌خواهد در تیم جدیدش موفق باشد باید روی کمک مسی حساب کند. نخستین چالش مربی جدید کاتالان‌ها خرید یک مهاجم نوک به‌جای لوئیس سوارز است که به‌دلیل مصدومیت چهارماه از میادین دور خواهد بود و احتمالا فصل را از دست بدهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *