همه اتفاقات مهم ورزشی سال ۹۸/ سال رفتن کی روش، برانکو،تاج و دیگران

جایگزین کی‌روش دردسرساز شد
وقتی کارلوس کی‌روش رفت،‌ مدیران فوتبال و ورزش ایران از مذاکره با مربیان بزرگ خارجی مثل مورینیو، زیدان و کلینزمن حرف زدند، اما نیمکت تیم‌ملی به مارک ویلموتس بلژیکی رسید. قرار بود او سبک فوتبال ملی ایران را هجومی و اقتدار در آسیا را حفظ کند، اما حضورش در ایران ۶ ماه بیشتر دوام نداشت. در این مدت تنها ٢١ روز در ایران حضور داشت و ٢‌میلیون یورو پول نقد گرفت و رفت. حالا شکایت ۶‌میلیون یورویی از فدراسیون به فیفا ثبت کرده و خواهان پرداخت کل پول قرارداد خود شده است. پرونده‌ای که می‌تواند تبدیل به یک فاجعه مثل زمان حضور این مربی در تیم‌ملی شود.

زنان رنگ ورزشگاه را دیدند
بدون هیچ تردیدی حضور رسمی زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه رسمی تیم‌ملی ایران با کامبوج از مهم‌ترین اتفاقات‌ سال ایران بود که با فشار فیفا اتفاق افتاد. اینفانتینو، رئیس فیفا در مراسم بهترین‌های‌ سال فوتبال جهان نخستین بار به صورت رسمی خبر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه را اعلام کرد و پس از آن هم در چند نامه به ایران خواهان انجام امور مقدماتی برای حضور زنان در مسابقات باشگاهی شد. درنهایت کار به جایی رسید که برای بازی تیم‌ملی با کامبوج چند جایگاه اختصاصی برای زنان در نظر گرفتند و بلیت‌فروشی هم انجام شد و این حضور پرشور و تاریخی رقم خورد. البته قبلا هم در بازی دوستانه تیم‌ملی مقابل بولیوی و‌ فینال لیگ قهرمانان آسیا زنان به صورت گزینشی به استادیوم آمده بودند. منتهی این موضوع به علت رسمیت پیداکردن حضور زنان در ورزشگاه فرق داشت و باید دید شرایط در آینده به چه شکل پیش خواهد رفت.

حسرت امیدها ۴٨ ساله شد
تیم‌ملی المپیک ایران امید زیادی داشت تا در‌ سال ٩٨ طلسم چهل‌وچهار ساله نرفتن به المپیک را بشکند. در این مسیر این تیم مشکلات زیادی را متحمل شد که ازجمله آن تغییر سه سرمربی بود. این تیم که بازیکنان بسیار خوبی در اختیار داشت، درنهایت یک ماه مانده به مسابقات مقدماتی المپیک با هدایت حمید استیلی کارش را رسما استارت زد و به تورنمنت تایلند رفت. در این رقابت‌ها ایران تیم‌ملی چین را شکست داد و با ازبکستان به تساوی رسید، اما شکست مقابل کره‌جنوبی باعث شد تا از دور حذفی باز بمانیم و حسرت‌مان نزدیک به نیم قرن شود. اتفاقی تلخ برای فوتبال ایران که شاید حالاحالا نشود جبرانش کرد.

ناگهان اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی شد
تیم‌ملی ایران سال‌ها با کی‌روش رنکینگ اول آسیا را در اختیار داشت و با رفتن این مربی اقتدار و همه چیز از دست رفت. حالا کار تیم‌ملی به جایی رسیده است که در مرحله انتخابی جام‌جهانی بعد از دو شکست متوالی به بحرین و عراق،‌ حالا برای صعود به مرحله بعدی و حذف‌نشدن از جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی محکوم به کسب چهار پیروزی هستیم. نتایج ضعیف البته باعث رفتن ویلموتس شد. بعد از جدایی او سه ماه فوتبال ایران بلاتکلیف بود. مدت‌ها بحث شد که برانکو ایوانکوویچ،‌ امیر قلعه‌نویی،‌ ده بیاسی،‌ علی دایی یا یحیی گل‌محمدی هدایت تیم‌ملی را برعهده خواهند گرفت، اما با رفتن برانکو به عمان، مخالفت سپاهان با حضور قلعه‌نویی در تیم‌ملی و مشکلاتی که برای علی دایی وجود داشت،  ناگهان دراگان اسکوچیچ از هدایت صنعت نفت آبادان استعفا کرد و برای چهار بازی شد سرمربی تیم‌ملی! مربی‌ای که همه برای او آرزوی موفقیت می‌کنند، اما کارنامه درخشانی ندارد.

نسل طلایی بسکتبال در المپیک
المپیک ٢٠٢٠ توکیو آخرین شانس برای نسل طلایی بسکتبال است که بازیکنانی همچون حامد حدادی و صمد ‏نیکخواه را در دل خود جای داده تا آنها برای دومین بار این تجربه شیرین را پشت سر بگذارند. با اینکه ‏جام جهانی در چین بود و کسی از تیم‌ملی با یک مربی ایرانی خیلی انتظار قرار گرفتن در صدر تیم‌های آسیایی ‏را نداشت، اما این اتفاق با شکست چین برابر نیجریه و پیروزی پرگل ایران برابر فیلیپین رخ داد تا بسکتبال ایران ‏بعد از ١٢‌سال بار دیگر المپیکی شود‎.

یحیی و فرهاد جای خارجی‌های موفق
با رفتــن مـــربیان خـــارجی از نیمکت پرسپولیس و استقلال،‌  هدایت این تیم‌ها به دو مربی جوان و آینده‌دار رسید. با رفتن کالدرون از پرسپولیس یحیی گل‌محمدی با رضایت‌نامه ۶‌میلیارد تومانی شهرخودرو را ترک کرد و به پرسپولیس بازگشت. فرهاد مجیدی هم که امسال  بدون داشتن کارنامه برای سه ماه سرمربی تیم المپیک شده بود و به علت اختلافات با حمید استیلی و کمیته فنی از سمت خود استعفا داده بود، رسما با رفتن استراماچونی به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. جدال این دو مربی جوان در دربی برگشت هم با تساوی ٢ بر ٢ به پایان رسید. گفتنی است هر دو نفر هم نزد هواداران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند و توقعات هم از آنها خیلی بالاست.

وداع با هرکول خوش خنده
وقتی سیامند رحمان در پارالمپیک ریو رکورد افسانه‌ای ٣١٠کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد، چه کسی فکر می‌‏کرد او در پارالمپیک توکیو دیگر بین ما نباشد؟ هرکول خوش خنده ایران یازدهم اسفندماه‌سال ٩٨ به دلیل ایست ‏قلبی جان خود را از دست داد تا ورزش ایران دچار شوک بزرگی شود. او که چندین طلای مسابقات جهانی و ‏پارالمپیک را در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری در کارنامه داشت، خودش را برای پارالمپیک توکیو آماده می‌‏کرد، اما درحالی‌که در شهر خودش اشنویه تمرین می‌کرد، در سی‌ویک سالگی دار فانی را وداع گفت‎.

انتخاباتی که لغو شد
یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبال ایران در ‌سال ٩٨، ورود فیفا به پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال بود. فدراسیون جهانی از خردادماه امسال نمایندگان خود را به ایران فرستاده بود و درنهایت وقتی تاج استعفا داد و مسئولان ایرانی پروسه برگزاری انتخابات را با اساسنامه قدیمی آغاز کردند،‌ فیفا به ایران دو نامه بسیار تند فرستاد و در آن ضمن انتقاد از شرایط مدیریتی و اساسنامه‌ای تأکید کرد انتخابات باید لغو شود و اقدامات قانونی برای اصلاح اساسنامه که یکی از بندهای آن حذف وزیر ورزش و معاون او از مجمع عمومی است، انجام شود. حالا هم فوتبال ایران گرفتار ابهامات مدیریتی مربوط به چگونگی اصلاح اساسنامه و برگزاری مجمع فوق‌العاده که زمان آن مشخص نیست، شده است. پیش‌بینی می‌شود تا هشت ماه آینده فدراسیون با این وضع رئیس نداشته باشد.

حسن یزدانی؛ پلنگ تمام نشدنی
یل جویبار بعد از یک‌سال دوری از سکوی قهرمانی جهان، در‌سال ٩٨ بار دیگر توانست یک مدال خوشرنگ به ‏کارنامه افتخارات خود بیفزاید. یزدانی بازهم تنها طلایی کاروان کشتی ایران در مسابقات جهانی بود و با آمادگی ‏بالایی که از خود در قزاقستان نشان داد، همه را به کسب دومین طلای المپیکی امیدوار کرد، اما یک ‏مصدومیت نابهنگام باعث دوری چند ماهه او از تشک و انجام عمل جراحی روی زانویش شد. البته حسن ‏یزدانی با انگیزه و پشتکار مثال زدنی در روزهای پایانی‌سال ٩٨ به تشک بازگشت تا برای المپیک توکیو آماده ‏شود‎.

سکان والیبال بازهم در دست داورزنی
مــحمــدرضــا داورزنــی را بــیــشــتر علاقه‌منـــدان به ورزش والــیبال می‌شناســند. اکــثر موفقیت‌های والیبال ایران در دوره ‏مدیریت او رقم خورده، اما انتخابش به‌عنوان معاون وزیر ورزش توسط سلطانی‌فر باعث دوری دو ساله داورزنی ‏از والیبال شد. شاید کسی فکرش را نمی‌کرد این مدیر باسابقه قید صندلی معاونت وزارت ورزش را به  دلیل ‏بازگشت به والیبال بزند، این اتفاق افتاد تا بعد از دو‌سال بی‌ثبات در اتاق ریاست این فدراسیون، داورزنی به ‏جایگاه سابق بازگردد و از حاشیه‌های پرتعداد صندلی معاون وزیری هم به دور باشد‎.

٩٨؛‌ سال مهاجرت‌ها

در‌ سال ٩٨ البته چند مهاجرت از سوی ورزشکاران ایرانی هم به کشورهای دیگر رخ داد که کام خیلی‌ها را تلخ کرد؛ نخستین نفر علیرضا فغانی، داور بین‌المللی ایران بود. او که اقامت کشور استرالیا را در اختیار داشت، نه به‌عنوان پناهجو که به‌عنوان یک ایرانی محل زندگی‌اش را از تهران به سیدنی استرالیا برد. فغانی خیلی زود طبق قراردادی به عضویت فدراسیون فوتبال استرالیا درآمد تا در لیگ این کشور قضاوت کند. البته این داور برجسته در مسابقات بین‌المللی همچنان به‌عنوان یک ایرانی شرکت‌می‌کند و زیر پرچم کشورمان در مسابقات جام‌جهانی بعدی نیز احتمالا حاضر خواهد بود. بعد از فغانی نوبت به سعید ملایی، جودوکار ایرانی رسید که بعد از چند بار رودررو نشدن با ورزشکار رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت بعد از مسابقات جهانی دیگر به ایران برنگردد. او که البته از سوی رئیس فدراسیون جهانی جودو هم تحریک شده بود، به عضویت تیم‌ملی جودوی آلمان درآمد و اکنون برای این کشور مبارزه می‌کند. پرسروصدا‌ترین ورزشکار مهاجرت کرده هم کیمیا علیزاده بود. دختر تکواندوکار ایرانی که به بهانه سفر تفریحی به اروپا رفت، اما ناگهان خبر برنگشتنش به گوش رسید. علیزاده که در ایران اوضاع چندان بدی نداشت و یکی از امیدهای کاروان کشورمان برای کسب مدال در المپیک ٢٠٢٠ هم به شمار می‌رفت، درحالی‌که سهمیه المپیک را هم به دست آورده بود و می‌دانست نمی‌تواند تا حداقل دو‌سال برای کشور دیگری مبارزه کند، به ایران برنگشت و حواشی زیادی نیز درباره‌اش ایجاد شد. البته شایعاتی درباره پشیمان‌شدن کیمیا نیز به گوش می‌رسد، اما بعید است او دیگر به ایران برگردد و حالا احتمالا باید زیر پرچم IOC مبارزه کند. علیرضا فیروزجا و یکی از دختران رشته شطرنج هم دو ورزشکار دیگر مهاجرت کرده در ‌سال ٩٨ بودند.

رکوردهای فوق‌العاده دختر باد
شاید‌ سال گذشته در چنین مقطعی کمتر کسی با نام فرزانه فصیحی آشنا بود. سریع‌ترین دختر ایران که تا پاییز ‏امسال هم با رکوردهای جهانی فاصله زیادی داشت، وقتی توسط باشگاه مطرح صربستانی یعنی پارتیزان بلگراد ‏جذب شد و به این کشور سفر کرد، رکوردهای فوق‌العاده‌ای از خود ثبت کرد. او در فاصله یک ماه توانست سه بار ‏رکورد ملی دوی سرعت ایران را ارتقا دهد و از آن مهم‌تر نخستین دختر ایرانی باشد که به مسابقات جهانی ‏دوومیدانی داخل سالن راه پیدا می‌کند. حالا هم دختر باد به دنبال یک اتفاق بزرگ‌تر یعنی کسب سهمیه المپیک ‏است‎.

تحقق رویای کاپیتان شمشیربازی
مجتبی عابدینی به واسطه درخشش در المپیک ریو و کسب عنوان چهارمی در این مسابقات خیلی بیشتر از قبل ‏بین مردم شناخته شد، اما در‌سال ٩٨ توانست در شرایطی که برخی اعتقاد داشتند به شدت افت کرده، دست به ‏کار بزرگی بزند. کاپیتان تیم‌ملی شمشیربازی نخستین مدال تاریخ این رشته را در مسابقات جهانی ٢٠١٩ کسب کرد ‏و برنزی شد. او البته در کنار هم‌تیمی‌هایش برای نخستین بار هم به سهمیه تیمی شمشیربازی برای المپیک ‏توکیو رسید تا حالا برای تحقق یک رویای بزرگ‌تر یعنی مدال المپیک دورخیز کند‎.

بازگشت دبیر به کشتی بعد از ١٣ سال
علیرضا دبیر به جز پست نایب رئیسی کمیته ملی المپیک در یک دوره چهار ساله، مدت زیادی بود که از ورزش دور ‏شده بود. قهرمان المپیک سیدنی به واسطه حضور در شورای شهر بیشتر به‌عنوان یک چهره سیاسی شناخته می‌‏شد، اما بعد از استعفای رسول خادم، او برای بازگشت به کشتی بعد از ١٣‌سال وارد گود انتخابات شد؛ انتخاباتی ‏پرحاشیه که تا دوروز قبل از آن تأیید صلاحیتش نیامده بود. رئیس جدید فدراسیون کشتی اول مردادماه سکان ‏هدایت فدراسیون را در اختیار گرفت و دست به تغییر بنیادی زد‎.

وقتی جودو فراموش شد‎
مسابقات جهانی جودو ٢٠١٩ به جای اینکه برای ایران یک سکوی پرش باشد، به یک پرتگاه برای این رشته ‏تبدیل شد. بعد از اتفاقاتی که برای سعید ملایی در ژاپن رخ داد و او تصمیم به مهاجرت گرفت، جودوی ایران هم ‏توسط فدراسیون جهانی این رشته تعلیق شد. تلاش میراسماعیلی رئیس این فدراسیون و مسئولان ورزش ایران ‏برای رفع تعلیق تا امروز که بی‌ثمر بوده و به نظر می‌رسد در این اوضاع آشفته فعلا جودو فراموش شده؛ حداقل ‏تا بعد از المپیک ٢٠٢٠! رشته‌ای که می‌توانست حتی یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در توکیو باشد‎.

میزبانی ایران پرید
دیپلــــماســی ضـــعیـــف بین‌المللی در حوزه فوتبال امسال یک بار دیگر هم ضربه مهلکی به پیکره فوتبال ایران زد. بعد از بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا با نفوذ کشورهای عربی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تیم‌های ایرانی حق میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت که به دنبال این تصمیم ایران تهدید به کناره‌گیری از مسابقات کرد. بعد از آن AFC  با بررسی شرایط در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد مسابقات پلی‌آف استقلال و شهرخودرو باید در زمین ثالث برگزار شود و سپس مسابقات بیرون از خانه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در دور رفت انجام خواهد شد. منتهی اگر بازرسان کنفدراسیون بعد از سفر به ایران امنیت کشور ما را تأیید کردند، آن وقت مسابقات خانگی در دور برگشت در ایران انجام می‌شود که این تصمیم شامل مسابقه با تیم‌های عربستانی نمی‌شود. ایران از ابتدا اعلام کرده بود تحت هیچ شرایطی به بازی در کشور ثالث تن نخواهد داد، اما درنهایت مسئولان با سفر به مالزی اعلام‌کردند از مقامات AFC تضمین گرفته‌اند باشگاه‌ها در دور برگشت میزبان باشند. منتهی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که AFC تنها در صورت تأیید امنیتی، میزبانی را به تیم‌های ایرانی خواهد داد.

فوتبال بی‌رئیس شد
دوره چهار ساله مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال قرار بود هجدهم اردیبهشت ١٣٩٩ به پایان برسد. منتهی به دنبال مشکلات شدید مالی و مدیریتی در فدراسیون و اوضاع کاملا بحرانی فوتبال کشور‌، شرایط به شکلی رقم خورد که مهدی تاج برای دومین بار سکته قلبی کرد و پزشکان به او تأکید کردند که برای حفظ سلامتی باید از سمت خود استعفا بدهد. او هم که با پرونده‌های انتقادی و ابهامات مدیریتی بسیار زیادی روبه‌رو شده بود، درنهایت به این توصیه پزشکان عمل کرد و در تصمیمی پرسروصدا از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا کرد تا حسابی در فوتبال و ورزش ایران خبرساز شود. اتفاق جالب توجه اما رضایت عمومی از استعفای تاج بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *