همه جنجال های کتاب «آقای پروفسور»/از سکوت تا شکایت

سایت بدون – انتشار کتاب «آقای پروفسور» نوشته اصغر نیک‌سیرت، مترجم برانکو ایوانکوویچ جنجال‌های بسیاری را ایجاد کرده است. آنچه نیک‌سیرت در کتابش نوشته هرچند پیش‌تر در محافل ورزشی شنیده می‌شد اما از آنجا که بدون سند و مدرک بود هرگز به گوش هواداران نمی‌رسید. این بار اما نیک‌سیرت با ذکر جزئیات اتفاقات مختلف، آن را به رشته تحریر در آورده و واکنش افراد مختلف را موجب شده است. یکی از این افراد وینگو بگوویچ، مربی پیشین پرسپولیس بود که نیک‌سیرت در کتابش او را فردی ناجوانمرد توصیف کرده که به عمد نتایج ضعیفی می‌گرفت تا از پاس همدان اخراج شده و دستیار یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس شود. ادعایی که واکنش بگوویچ را به همراه داشت و او تهدید کرد که به‌زودی از نیک‌سیرت شکایت خواهد کرد. در کتاب مذکور، نیک‌سیرت درباره بگوویچ نوشته: «هربار که گریه می‌کرد، بچه‌ها پوزخندی می‌زدند و اشک‌هایش را اشک تمساح می‌خواندند.» نکته مهم اما اینجاست که کتاب نیک‌سیرت سرشار از نکته‌های مهم و مغفول درباره پرسپولیس است که خواندنش خالی از لطف نیست.

 وینگو: شکایتم جدی است

از بگوویچ شروع کردیم تا ببینیم در شکایت از مترجم برانکو چقدر جدی است؟ وی در این خصوص گفت: «درباره ماجرایی که آقای نیک‌سیرت در کتابش گفته اطلاعات زیادی ندارم و کتابش را نخوانده‌ام اما آنچه از کتاب منتشر شده کذب است و نمی‌دانم ایشان درباره چه موضوعی صحبت کرده است. همان‌طور که پیش‌تر گفتم از ایشان شکایت خواهم کرد و باید در دادگاه پاسخگوی ادعای‌شان باشند.»
 
 گرشاسبی: فعلا صحبتی نمی‌کنم

مترجم برانکو در این کتاب به‌وضوح درباره دخالت عوامل بیرونی در کار باشگاه پرسپولیس نوشته و صحبت‌هایی کرده که احتمالا تبعاتی برای او خواهد داشت. در بخشی از این کتاب (صفحه ۱۵۹) آمده است: «یک روز آقای گرشاسبی که در آن زمان مدیرعامل باشگاه بود و به‌همراه تیم به اردوی کرواسی آمده بود به من گفت که وقتی سفیر ایران، آقای صادق برای دیدن تمرین تیم به واراژدین آمده بود ضمن صحبت اظهار داشت که برانکو دیگر چوب خطش پر شده و باید از ایران برود. از او پرسیدم چرا؟ در پاسخ گفته بود که برانکو با موفقیت‌های روز افزونش استادیوم‌ها را آرام کرده چون تقریبا نتیجه بازی مشخص است و شور و هیجان زیادی در استادیوم وجود ندارد. جوانان باید در استادیوم‌ها درگیر شوند، دعوا کنند تا تخلیه شوند و در غیر این صورت خشم و درگیری‌شان به خیابان‌های شهر خواهد کشید.»
بعد از اینکه نیک‌سیرت، مترجم برانکو در پرسپولیس اعلام کرد که فعلا قصد مصاحبه درخصوص موارد منتشر شده در کتابش را ندارد، حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس تنها فردی بود که می‌توانستیم درخصوص موارد مطرح شده منتسب به او، گفت‌وگو کنیم اما او تلاش کرد در این باره سکوت کند. حتی بخشی از مطالب منتشر شده در کتاب را به اطلاعش رساندیم اما بی‌فایده بود و گفت: «من هنوز این کتاب را نخوانده‌ام و قرار است آقای نیک‌سیرت ظرف چند روز آینده این کتاب را به دست من برساند تا آن را مطالعه کنم. به همین جهت فعلا نه مواردی که شما می‌گویید را تایید می‌کنم و نه تکذیب. اجازه بدهید اول این کتاب را کامل مطالعه کنم و بعد از آن در شرایطی بهتر و با درنظر گرفتن شرایط پرسپولیس درخصوص آن صحبت کنم. در این شرایط آرامش پرسپولیس و رسیدن به شرایط آرمانی مهم‌ترین خواسته من و هواداران پرسپولیس است و دوست ندارم با حرف‌هایم تمرکز را از تیم و کادرفنی بگیرم.»

 سکوت عرب، ادعای جنجالی حبیب‌زاده

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: «نحوه روی کار آمدن آقای عرب داستان خاص خود را داشت. زمانی که آقای گرشاسبی از مدیریت پرسپولیس به‌خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برکنار شد صحبت از جانشینی آقای عرب به‌جای وی بود. درست یک روز قبل از صدور حکم مدیریت آقای عرب، سهند حبیب‌زاده با من تماس گرفت و درخواست کرد تا با برانکو صحبت کنم تا در صفحه مجازی خود از آقای عرب حمایت کند تا او مدیرعامل باشگاه شود. در ازای این حمایت نیز پیشنهاد تجدیدنظر در قرارداد برانکو و خود من نیز مطرح و گفته شد که اگر آقای عرب مدیرعامل شود قرارداد موجود برانکو نیز طی متممی افزایش خواهد یافت.» برای بررسی این ادعا ابتدا با ایرج عرب تماس گرفتیم که مدیرعامل پیشین سرخ‌پوشان گفت جوابی به این ادعا ندارد و سعی کرد با شوخی از آن عبور کند اما سهند حبیب‌زاده، مشاور پیشین مدیرعامل پرسپولیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که شاید جنجال جدیدی را در فوتبال ایران ایجاد کند.
حبیب‌زاده در این باره گفت: «قانون اجازه افزایش مبلغ قرارداد را نمی‌داد اما قرار بر این شد که یک متمم به قرارداد اضافه و مدت زمان آن طولانی‌تر شود. برانکو تمایلی نشان نداد و گفت فوتبال ایران به آماتور نزدیک شده است. من فکر می‌کنم بیان آقای نیک‌سیرت درست نبوده!» از او درباره پیشنهاد افزایش رقم قرارداد نیک‌سیرت هم پرسیدیم که پاسخ داد: «نیک‌سیرت مطالباتی داشت و مبلغ قراردادش پایین بود و عرب گفت آن را پرداخت خواهد کرد.» اما پیشنهاد حمایت از عرب و افزایش رقم قرارداد موضوعی بود که حبیب‌زاده درباره‌اش گفت: «برانکو بعد از مسجل شدن مدیرعاملی عرب، به‌همراه گرشاسبی جلسه‌ای را برگزار کرد و به توافق کلی رسیدند که روال ادامه کار چگونه باشد. برانکو از این ناراحت بود که مدت‌هاست تیم مدیرعامل ندارد و بنابراین در فضای مجازی و حقیقی از عرب حمایت کرد.» آخرین صحبت‌های حبیب‌زاده اما جنجالی‌ترین آنهاست. وقتی از او درباره ماجرای جدایی برانکو و حضور کالدرون پرسیدیم، عنوان کرد: «عزمی برای ماندن برانکو نبود و کالدرون از وزارت ورزش و جوانان به عرب دیکته شد. عرب می‌توانست با مبلغ اندکی با برانکو توافق کند اما به او گفتند که برو با کالدرون توافق کن و بیا.»

 ماجرای عصبانیت هدایتی از مدیرعامل پرسپولیس

کتاب «آقای پروفسور» سرشار از نکته‌های دیگر است به‌عنوان مثال در بخشی از این کتاب آمده است: «یک شب با حسین خبیری در اتاق‌مان داخل هتل مشغول صحبت بودیم که صحبت از پرداخت پول تو جیبی به بازیکنان کشید. خبیری گفت الان به حاج‌حسین زنگ می‌زنم و بهش میگم یه پولی به همه بده. سپس شماره هدایتی را گرفت و با او صحبت کرد. هدایتی هم بی‌درنگ قبول کرد که فردا ۶۰ هزار دلار به بازیکنان بدهد. آن زمان آقای طاهری مدیرعامل باشگاه بود و با تیم به اردو نیامد تا در تهران به دنبال تامین پول باشد. به‌جای او آقای ترکاشوند همراه تیم بود. فردای همان روز مبلغ ۶۰ هزار دلار به دست حسین خبیری رسید و قرار شد همه این پول بین افراد حاضر در اردو تقسیم شود اما پس از ساعتی دیدم که خبیری با عصبانیت وارد اتاق شد و گفت: طاهری به ترکاشوند گفته همه پولی را که هدایتی فرستاده به بازیکنان ندید و نصفشو نگه دارید برای پرداخت به هتل. منم به حاج‌حسین (هدایتی) زنگ زدم و گفتم اونم خیلی شاکی شده و گفته یا تا آخرین دلار رو میدین به بازیکن‌ها یا پول من رو برگردونید.» برای تایید صحت و سقم این ماجرا نیز با ترکاشوند، معاون پیشین باشگاه پرسپولیس تماس گرفتیم که او ماجرا را تکذیب کرد و گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. ما هیچ مشکلی در تامین هزینه هتل نداشتیم و در تهران تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده بودیم.» اما بخش دیگری از ماجرایی که ترکاشوند باید درباره آن پاسخ می‌داد مربوط به بازیکنان اوکراینی بود. نیک‌سیرت در کتابش مدعی شده شخصی به نام بهزاد اسمی در اوکراین این بازیکنان را بعد از حضور در محل هتل تیم و پس از طرح رفاقت با نیک‌سیرت (طی جابه‌جایی او از هتل تیم به یک مرکز خرید و سپس طرح این موضوع که چند بازیکن اسمی دارد) به تیم معرفی کرده است. ترکاشوند در این باره گفت: «ماجرا صحت دارد اما برانکو به‌صورت کتبی نوشت که به این بازیکنان نیاز دارد. طاهری به من گفت رزومه بازیکنان را بررسی کن ببین کجا بازی کرده‌اند. پلی یانسکی از لیگ روسیه پیشنهاد ۶۰۰ هزار یورویی داشت اما به دلیل جنگ تمایلی به حضور در لیگ روسیه نداشت و ما هم جذبش کردیم.»

 برانکو محتویات کتاب را تایید کرده است؟

داستان کتاب اصغر نیک‌سیرت همچنان ادامه‌دار است. او در کتابش به ماجراهایی پرداخته که هر گوشه از آن می‌تواند جنجال جدیدی را در فوتبال ایران ایجاد کند. او در آن کتاب به موضوع لیدرها، رفتارهای عجیب و غریب بازیکنان و حتی باندبازی در تیم پرسپولیس پرداخته است. نکته مهم اینجاست که برانکو ایوانکوویچ در ابتدای کتاب مقدمه‌ای برای نیک‌سیرت نوشته و به‌گونه‌ای محتویات کتاب را تایید کرده است. باید دید واکنش‌ها پس از انتشار بخش‌های جدید کتاب نیک‌سیرت چه خواهد بود.

 برانکو: من نه راوی این جملات هستم و نه نویسنده‌اش!

برانکو ایوانکوویچ یکی از نفراتی بود که می‌توانستیم صحت و سقم این گفته‌ها را از او بگیریم. خصوصا درباره آن بخش که ادعا شده بود گرشاسبی به نقل از سفیر ایران در کرواسی اعلام کرده که چوب‌خط برانکو پر شده است. مربی کروات اما در گفت‌وگویی کوتاه با در این خصوص گفت: «من نمی‌توانم درخصوص این موضوع اظهارنظر کنم. چراکه نه راوی این جملات هستم و نه نویسنده این کتاب. شما هم بهتر است برای رسیدن به جواب سوال‌تان یا با آقای گرشاسبی صحبت کنید و یا از نیک‌سیرت بپرسید که این جملات تا چه اندازه صحت دارد.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *