همه مربیان خارجی تاریخ باشگاه استقلال/ از رایکوف تا استراماچونی

سایت بدون – رایکوف در زمستان سال ۱۳۴۸ به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و خیلی زود توانست با قهرمانی در جام منطقه‌ای و جام باشگاه‌های آسیا در فوتبال ایران به یک قهرمان تبدیل شود. رایکوف یکی از اولین مربیان خارجی‌ای بود که به فوتبال ایران آمد و اگرچه کارشناسان، عصر رایکوف در تیم‌ملی را باشکوه نمی‌‍دانستند، اما رایکوف توانست با درخشش در فوتبال باشگاهی ایران و فرصت دادن به بازیکنانی مثل ناصر حجازی، نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کند و آغازگر دوران طلایی فوتبال ایران باشد.

*** بعد از اینکه رایکوف استقلال را ترک کرد، مدیران استقلال مذاکراتی را با جکیچ آلمانی داشتند و او به‌توافق رسیدند، آن‌ها می‌خواستند با او مانند رایکوف، دوران طلایی‌ای را بسازند؛ اما سرمربی آلمانی استقلال در اولین فصل خود نتوانست در جام تخت جمشید سال ۱۳۵۶ به مقامی بهتر از چهارمی برسد و با انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد.

*** استقلال بعد از جکیچ حدود ۱۵ سال توسط مربیان داخلی هدایت شد و اسطوره‌هایی مانند ناصر حجازی و منصور پورحیدری روی نیمکت این تیم نشستند تا اینکه در سال ۱۳۷۲ و با حضور استقلال در دسته سوم فوتبال ایران، این باشگاه با سکوموروخوف روس به‌توافق رسید و این مربی توانست استقلال را به سطح اول فوتبال ایران برگرداند؛ سکوموروخوف بعد از این صعود استقلال را ترک کرد ولی در سال ۱۳۷۸ به استقلال برگشت و نتوانست آن‌طور که باید در این باشگاه نتیجه بگیرد؛ این مربی بعد از شکست در دربی از استقلال جدا شد تا بازهم اسطوره‌ها، باشگاه استقلال را اداره کنند.

*** در بازه رفت‌وبرگشت سکوموروخوف به استقلال، این باشگاه یک مربی روس دیگر را هم روی نیمکت خود دید، بیلفسکی بعد بازگشت استقلال از دسته سوم به سطح اول فوتبال ایران، این تیم را برای هشت بازی هدایت کرد؛ اما آمار ۵۰ درصد شکست در این هشت بازی باعث شد تا این مربی، خیلی سریع استقلال را ترک کند. راه مربیان خارجی و استقلال تا حرفه‌ای شدن لیگ ایران یکی نشد.

*** در دومین دوره لیگ برتر، رونالد کخ آلمانی روی نیمکت آبی‌ها نشست. کخ در ۱۸ بازی‌ای که در لیگ برتر سرمربی استقلال بود توانست این تیم را به جایگاه چهارم برساند؛ کخ تا پایان فصل در استقلال نماند و مدیران استقلال، تصمیم به برکناری او گرفتند. بعد از کخ، زرینچه و پورحیدری تا پایان فصل روی نیمکت استقلال نشستند و استقلال تا پایان آن فصل در لیگ برتر، فقط یک پیروزی کسب کرد تا فصل را در جایگاه نهم جدول تمام کند.

*** مجموعه باشگاه استقلال بعد از نتایج کخ، نسبت به استخدام مربی خارجی سخت‌گیر شده بود و تا حضور وینفرد شفر روی نیمکت آبی‌ها، حدود ۱۴ سال نیمکت استقلال در اختیار اسطوره‌ها قرار داشت. در تب داغ استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ایران، آبی‌ها هم تصمیم گرفتند تا از وینفرد شفر روی نیمکت خود استفاده کنند. پیرمرد آلمانی در فصل اول حضورش در ایران همه را شگفت‌زده و در دومین دربی‌اش موفق به کسب پیروزی شد. او همچنین استقلال انتهای جدولی منصوریان را به مقام سوم رساند و در جام حذفی هم موفق شد تا استقلال را قهرمان کند. شفر در لیگ قهرمانان آسیا هم توانست استقلال را از گروه مرگ بالا بیاورد و به جمع هشت تیم برتر این رقابت‌ها برساند. شفر در فصل دوم حضورش در استقلال عملکرد گذشته را تکرار نکرد و در اواخر فصل اخراج شد تا در ۶۹ سالگی برای ادامه فعالیتش در قامت یک مربی، به امارات برود.

باید صبر کرد و دید آندرا استراماچونی و استقلال چه سرنوشتی خواهند داشت…

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *