همه چیز درباره باشگاه شریف تیراسپول، غول‌کش لیگ قهرمانان/کلانتر جدید در شهر


سایت بدون – باشگاه شریف در سال‌های اخیر بارها در مرحله گروهی لیگ اروپا حضور داشته است. آنها تاریخچه‌ای منحصربه‌فرد دارند و عملاً می‌توان آن را «تیم ملی» ترنس-د‌نیستر دانست. ویکتور گوشان که الیگارش است، در سال ۱۹۹۷ این باشگاه را بنیان‌ گذاشت. باشگاه شریف با کمک پول‌های شرکت شریف که متعلق به پلیس‌های بازنشسته – و به قولی، نیروهای سابق کا. گ. ب – است، در مادرید رئال را تحقیر کرد و یکی از نتایج تاریخی لیگ قهرمانان را رقم زد.

داریم در خیابان محبوب آندری اسمولنسکی می‌رانیم. این تنها خیابان تیراسپول است که دست‌انداز و خرابی ندارد و لندرور او در آن راحت حرکت می‌کند. با افتخار می‌گوید: «آن‌ها با فناوری جدیدی این خیابان را ساخته‌اند. من می‌توانم تمام روز را در آن بالا و پایین بروم.»
جمهوری ترنس-دنیستر، که گاهی به نام ترنس‌نیستریا هم شناخته می‌شود، جایی است که زمان در آن متوقف شده است.
در تیراسپول، که پایتخت آن است، نماد داس و چکش معروف شوروی را با افتخار روی بیلبوردها و ادارات دولتی به نمایش می‌گذارند. مجسمه بزرگ لنین در بیرون پارلمان نصب شده است که نشان‌دهنده افتخار و نوستالژی این شهر است.
اما آنها در حال حاضر یک دلیل دیگر هم برای افتخار دارند.
این هفته تیم اصلی این شهر، یعنی شریف تیراسپول (شریف به معنی کلانتر)، یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ لیگ قهرمانان را رقم زد و رئال مادرید، قهرمان ۱۳ دوره این رقابت‌ها را در خانه‌اش شکست داد.
این اولین حضور آنها در بزرگ‌ترین رقابت اروپا است و آنها هر دو بازی اول خود را برابر شاختار دونتسک و رئال مادرید برده‌اند.
همچنین، این اولین باری است که لیگ قهرمانان در یکی از جمهوری‌های دوفاکتو و به‌ رسمیت‌ شناخته ‌نشده اروپا برگزار می‌شود.
طبق قوانین بین‌المللی، ترنس-دنیستر که یک باریکه در مرز اوکراین است، متعلق به جمهوری مولداوی است که در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی شوروی تشکیل شد.
در سال ۱۹۹۲، نیروهایی که حمایت روسیه را داشتند، جنگی جدایی‌طلبانه به راه انداختند. وقتی جنگ تمام شد، نزدیک به هزار نفر کشته شده بودند و منطقه شرق رودخانه دنیستر در مولداوی اعلام استقلال کرد اما جامعه بین‌الملل استقلال آن را نپذیرفته است.
ترنس-دنیستر به صورت جدی خود را جدا از مولداوی می‌داند. آنجا واحد پولی خود (روبل ترنس-دنیستری) را دارد که در هیچ‌جای دنیا با ارز دیگری تبادل نمی‌شود و خارج از سیستم بانکی دنیا است. در تیراسپول، تلفن‌های مولداوی آنتن ندارند، در حالی که «مرز» بین ترنس-دنیستر و مولداوی تنها ۲۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر است.
این منطقه بهشت کالاهای غیرمجاز و قاچاقی است که از مرز اوکراین وارد می‌شود. با این حال، ساختمان‌ها در تیراسپول دارند فرو می‌ریزند و جاده‌ها خراب هستند.
اسمولنسکی نقش خبرنگار را در این منطقه داشت. او برنامه‌هایی تحت حمایت روسیه و به زبان آلمانی می‌ساخت تا پیام‌های ترنس-دنیستر را به دنیا مخابره کند. او پیش‌تر کارمند بزرگ‌ترین مؤسسه خصوصی منطقه، یعنی شرکت شریف بود. کار او این بود که تشریفات اداری خریدهای خارجی باشگاه شریف را انجام دهد.
باشگاه شریف از سال ۱۹۹۹ در لیگ مولداوی بازی می‌کند. گردش مالی شرکت شریف تقریباً دو برابر بودجه دولت است و سرمایه باشگاه از پول‌های خارج از کشور می‌آید اما سایر باشگاه‌های مولداوی دچار فقر شدید هستند. این باشگاه‌ها زمین‌های ورزشی خود را از دولت اجاره می‌کنند اما شریف یک ورزشگاه ۲۰۰ میلیون دلاری در حومه شهر تیراسپول دارد. آنها در ۲۲ دوره لیگ که در آن حضور داشته‌اند، ۲۰ بار قهرمان شده‌اند.
شرکت شریف در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. آنها در ابتدا قرار بود خیریه‌ای برای کمک مالی به بازنشستگان پلیس محلی در دوران پس از شوروی باشند اما این شرکت امروزه در زمینه‌های متعددی فعالیت می‌کند، از فروش غذا تا بانک‌داری و از رسانه تا سیاست. آنها یک حزب سیاسی هم دارند که در سال ۲۰۲۰ اکثریت قاطع پارلمان محلی را از آن خود کرد.
اما اوضاع برای باشگاه فوتبال شریف همیشه خوب نبوده است. پیتر لولنوف، عضو فدراسیون فوتبال ترنس-دنیستر می‌گوید: «مدل تجاری باشگاه این بود که بازیکنان خارجی را از آمریکای جنوبی و آفریقا بخرد، آنها را پرورش دهد و با قیمتی بالاتر به باشگاه‌های روس بفروشد» اما ضعف لیگ داخلی و نداشتن رقیب جدی باعث شده بود که سطح بازیکنان ارتقای چندانی نیابد: «آن‌ها امیدوار بودند که کمک از روسیه و اوکراین برسد و رقابت‌های جدی در لیگ شکل بگیرد اما اینگونه نشد و باشگاه زیان‌های مالی هنگفتی کرد.»
از ۱۱ بازیکنی که در بازی رفت پلی‌آف لیگ قهرمانان مقابل دینامو زاگرب به میدان رفتند، ۱۰ نفر در ۱۲ ماه گذشته خریداری شده بودند. شریف به استعدادهای محلی کاری ندارد و مقررات جدید لیگ مولداوی هم باعث شده آنها به‌راحتی بازیکن خارجی بخرند. تیم آنها در لیگ قهرمانان بازیکنانی از مالاوی، ترینیداد و توباگو، ازبکستان، غنا، برزیل، لوکزامبورگ و پرو دارد.
قدرت شریف به حدی زیاد است که بعید است رقبای فقیرشان در لیگ مولداوی به آنها برسند. آنها در فصل گذشته لیگ، در ۳۶ بازی ۳۲ برد کسب کردند و تنها یک باخت داشتند. فاصله آنها با تیم دوم ۱۶ امتیاز بود. آنها امیدوارند که آمدن تیم‌هایی مثل رئال مادرید و اینتر، باعث شود که شور و شوق زیادی در هواداران به وجود بیاید. لولنوف می‌گوید: «باشگاه شریف هرگز فرو نمی‌پاشد». درآمد سرشاری از سوی یوفا در راه است و شرکت شریف هم حمایت مالی قدرتمندی دارد. به این ترتیب، حق با او است اما خیابان‌های تیراسپول همچنان خراب هستند. اسمولنسکی در حالی که ماشینش را از کنار یک چاله عبور می‌دهد، می‌گوید: «صلح و رفاه. این چیزی است که ما می‌خواهیم. وقتی این‌ها را داشته باشید، همه چیز خودش درست می‌شود.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *