همه چیز درباره کتاب تازه ای که کاخ سفید را دیوانه خانه خوانده است/ترس گیت

http://uupload.ir/files/b7wx_20180911-182119-fear02-t5_48269.jpg

سایت بدون -برای این که باب وود وارد را بشناسیم باید خیلی به عقب برگردیم ، به زمان ریاست جمهوری نیکسون و ماجرای واترگیت ! او یکی از دو خبرنگاری بود که نقش عمده ای در رسانه ای شدن آن رسوایی بزرگ داشت ، از آن زمان تا به امروز این خبرنگار مطرح همواره با کتاب های جنجالی خود موی دماغ رییس جمهور های آمریکا بوده است ، وودوارد تاکنون درباره ۸ رئیس جمهوری دیگر آمریکا نیز کتاب نوشته است. کتاب هایی که خیلی از آن ها به فارسی هم ترجمه شده است ، کتاب هایی مثل همه مردان رییس جمهور که در مورد همان واقعه واترگیت و نیکسون است یا طرح حمله که به دوران زمامداری بوش پسر می پردازد یا حتی جنگ های اوباما که نحوه حضور آمریکا در عراق و افغانستان را شرح می دهد، بنابراین وقتی قرار باشد در روز ۱۱ سپتامبر ، یک کتاب دیگر از باب وود ادوارد در آمریکا رونمایی شود،کتابی به نام «ترس» و با سوژه ای به نام «دونالد ترامپ» طبیعی است که جنجالی شود… عنوان کتاب بر اساس اظهارات خود ترامپ انتخاب شده است که وقتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود در مصاحبه با وودوارد و رابرت کاستا، خبرنگار سیاسی واشنگتن پست، در آوریل سال ۲۰۱۶ به زبان آورد. کاستا هنگام مصاحبه از ترامپ پرسید:« آیا با سخنان باراک اوباما موافق است که گفته بود قدرت واقعی به این معناست که بدون توسل به خشونت بتوانید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید.

ترامپ ابتدا ظاهرا به نشانه موافقت با این سخنان گفته بود: «خوب فکر می‌کنم واقعیتی در این حرف نهفته است قدرت واقعی از طریق احترام به دست می‌آید.»ولی بعدا جمله‌ای به آن اضافه کرد و گفت: «حتی نمی‌خواهم از این کلمه استفاده کنم ولی قدرت واقعی در این کلمه نهفته است: ترس»

در کاخ سفید

انتشار بخشی از کتاب قبل از توزیع ، نشان می داد که چرا این کتاب می تواند برای رییس جمهور آمریکا یک خطر محسوب شود! کتاب ۴۴۸ صفحه‌ای وودوارد با عنوان «ترس: ترامپ در کاخ سفید» به داخل این کاخ در دوره زمامداری ترامپ نظر افکنده و اختلافات شدید میان کارکنان آن را فاش می‌کند. وودوارد در این کتاب مدیریت مغشوش ترامپ و حس انزجار میان دستیاران ارشد وی را شرح داده است و روایتگر نگرانی مقام‌های ارشد آمریکایی از این است که رفتارهای خودسرانه رئیس جمهور، امنیت ملی کشور را تهدید کند.در توضیح کتاب آمده است که وودوارد این اطلاعات را از صدها ساعت مصاحبه با مدیران اجرایی دولت آمریکا به دست آورده است .او چندبارهم  تلاش کرد که با شخص ترامپ مصاحبه کند، اما موفق به این کار نشده است. پس از علاوه بر مصاحبه ها به اسناد دولتی، یادداشت‌های برداشته شده در جلسات، خاطرات شخصی استناد کرده است . وودوارد در این کتاب مدیریت مغشوش ترامپ و حس انزجار میان دستیاران ارشد وی را شرح داده است و روایتگر نگرانی مقام‌های ارشد آمریکایی از این است که رفتارهای خودسرانه رئیس جمهور، امنیت ملی کشور را تهدید کند. یکی از ادعاهای اصلی کتاب این است که مشاوران فعلی و سابق آقای ترامپ، اسناد حساس را از او پنهان می‌کنند تا آنها را امضا نکند یا دست به اقداماتی مغایر با آنچه آقای ترامپ خواسته می‌زنند. ز جمله یک بار گری کوهن، مشاور اقتصادی پیشین دونالد ترامپ نامه‌ای را که برای امضای نهایی روی میز کار او بوده «می‌دزدد» تا مانع از صدور دستوری نابجا بشود. این فرمان درباره خروج رسمی آمریکا از یک پیمان تجاری با کره جنوبی بود.گری کوهن بعد از این ماجرا به یکی از نزدیکان خود توضیح داده که این کار را به خاطر حفظ منافع ملی انجام داده و ترامپ هرگز متوجه گم شدن نامه نشد.

در بخش‌های دیگری از این کتاب به نقل از جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید آورده شده: «ما در دیوانه‌خانه هستیم، این بدترین شغلی است که تا کنون داشته‌ام»این کتاب کاخ سفید را دارای جوی آشفته توصیف می‌کند که بیشتر به دیوانه خانه  می‌ماند و کارکنان آن سعی می‌کنند از خرده‌گیری‌های رئیس‌جمهور فرار کنند. این کتاب همچنین ترامپ را فردی دمدمی مزاج و بی‌اطلاع به تصویر می‌کشد و از میل شدید وی به دروغ گفتن پرده بر می‌دارد. کتاب نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا به اعضای کابینه‌اش توهین می‌کند؛ دادستان کل آمریکا را «عقب‌مانده ذهنی» می‌داند و رئیس دفتر سابق کاخ سفید را «موش کوچولو» خطاب کرده است. دستور به ترور بشار اسد رییس جمهور سوربه به جیمز ماتیس بخش دیگری از کتاب محسوب می شود.

واکنش ترامپ

انتشار این کتاب موجب عصبانیت دونالد ترامپ و واکنش تند او شد. ترامپ روز دوشنبه در توییتی با انتقاد از وودوارد این کتاب را یک جوک توصیف کرد و وعده داد کتاب واقعی را خودش به رشته تحریر در می‌آورد. ترامپ نوشت: کتاب وودوارد، جوک است، تهاجمی دیگر در رگبار حملات علیه من که در آن از منابع ناشناس و بی‌نام و نشان (برای مستند کردن اتهامات) استفاده شده است. ترامپ در ادامه این توییت با اعلام این‌که بسیاری نقل قول‌های منتسب به خود در این کتاب را توهم و ساختگی خوانده‌اند، گفت: « خیلی‌ها تاکنون گفته‌اند که سخنانی در این کتاب به نقل از آنها ساختگی است، درست مثل خود کتاب. دموکرات‌ها نمی‌توانند شکست را بپذیرند.کتاب واقعی را خودم می‌نویسم. . اینطور که از من نقل قول شده است، حرف نزده‌ام. اگر این کار را کرده بودم، به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا منتخب نمی‌شدم. این نقل قول‌ها “ساختگی” است. نویسنده در این کتاب از هر ترفندی برای تحقیر و خوار کردن استفاده می‌کند»

کاخ سفید در روزهای اخیر تلاش کرده است در مقابل کتاب وودوارد مقاومت نشان دهد. رئیس‌جمهور آمریکا، وودوارد را احمق خوانده و سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز این کتاب را پر از روایات ساختگی توصیف کرده است. سخنگوی کاخ‌سفید همچنین اقدام حقوقی علیه وودوارد را بعید ندانسته است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، جان کلی، رییس دفتر کاخ سفید، راب پورتر، مسئول کارکنان کاخ سفید و گری کوهن، مشاور اقتصادی ارشد سابق ترامپ هم  از جمله افرادی بودند که بیانیه‌هایی را در انتقاد از این کتاب منتشر کردند.

در مقابل یاب وودوارد آمریکایی اعلام کرد، یکی از مقامات کلیدی و ارشد دولت کنونی واشنگتن به طور خصوصی به وی گفته که جزییاتی که در کتاب‌اش مطرح شده هزار درصد درست و واقعی هستند، اما مدتی بعد به صورت علنی وی را بدنام کرده است. وودوارد گفت: «پس از آنکه بخش‌هایی از کتاب من هفته گذشته منتشر شد مقامی که برای دولت ترامپ کار می‌کند با من تماس گرفت و دقت و صحت جزییات مطرح شده در کتاب مرا تحسین کرد. پس از آنکه اطلاعات مطرح شده در کتاب جدیدم از هفته گذشته شروع به انتشار در رسانه‌های مختلف کرد یکی از مقامات کلیدی و ارشد کاخ سفید با من تماس گرفت و گفت همه می‌دانند که آنچه تو در این کتاب گفته‌ای صحت دارد و درست است. جزییات مطرح شده در این کتاب ۱۰۰۰ درصد درست است، اما سپس این مقام به صورت علنی مسائلی را مطرح کرد که با اظهارات اخیرش کاملا مغایرت داشت. از اظهاراتی که این فرد به صورت علنی مطرح کرده به هیچ وجه خوشحال نشدم، اما لبخند می‌زنم چرا که می‌دانم حقیقت در حال ظهور است. شاهدان و اسناد و مدارک بسیاری در این زمینه وجود دارد.»

وودوارد در مورد این که چرا از منابع ناشناس استفاده کرده هم می گوید:«منابع ناشناس نیستند، من همه آن ها را می شناسم ، بهتر است بگوییم ؛ منابع پشت پرده »

این کتاب روز سه‌شنبه همزمان با سالگرد یازدهم سپتامبر در کتابفروشی‌های آمریکا عرضه شد و در نظر گرفتن تیراژ یک میلیونی برای انتشار اولیه آن نشان می‌دهد احتمالا کتاب فروش بالایی داشته باشد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *