همه گلدان های خانگی با رنگ صورتی/ رویش باربی گونه

سایت بدون – این روزها اگر به یک گلخانه یا گلفروشی سر بزنید می‌بینید تنوع گل و گیاهان خانگی آن‌قدر زیاد شده که خیلی‌ها برای انتخاب دچار سردرگمی می‌شوند از طرفی همین تنوع زیاد باعث شده بتوانیم بر اساس فاکتورهای مختلفی گل‌ها را دسته‌بندی کنیم که یکی از فاکتورهای ظاهری، قسمت زینتی گیاه و رنگ آن است. مثلا در گل‌های برگ زینتی، گل‌های برگ قرمز، برگ صورتی، برگ سبز،‌ برگ حاشیه‌دار و در گل‌های گلدار، گل‌های گل قرمز، گل صورتی، گل زرد و بسیاری رنگ‌های دیگر به علت رنگ یا طرح خاص، جذاب و پرطرفدارند. در گزارش این هفته با گل‌های آپارتمانی برگ صورتی آشنا می‌شویم.     

   سینگونیوم صورتی
سینگونیوم گیاهی است با برگ‌های زیبا و عجیب به حالت چین‌‌خورده و سرنیزه‌ای. این گل از خانواده گل شیپوری و در اصل دارای رنگ سبز روشن با لکه‌های سبز یشمی است که به‌تازگی رنگ صورتی ملایم آن به بازار آمده. در برابر شرایط محیطی گل بسیار مقاومی است اما جای نورگیر با نور ملایم را می‌پسندد. نسبت به سایه هم مقاوم است. شما می‌توانید دو رنگ سبز و صورتی آن را کنار هم در یک گلدان بکارید و از هارمونی ایجاد شده
لذت ببرید.
     فیکوس ابلق صورتی
فیکوس گرچه تبدیل به یک گل قدیمی و مخصوص خانه مادربزرگ‌ها شده اما همچنان زیبایی و ابهت خودش را حفظ کرده است. با توجه به این‌که پژوهشگران مدام در حال به‌وجود آوردن گونه‌های متنوع و جدید گیاهی هستند، فیکوس ابلق هم یکی از این گیاهان نوپدید است که مثل اقوام قدیمی‌اش می‌تواند به آرامی مثل یک درخت تا ارتفاع زیادی رشد کند و تنه‌اش چوبی شود. زمینه برگ‌های فیکوس ابلق صورتی، سبز تیره هستند و رگه‌های زرد، کرم، صورتی یا سفید روی آنها دیده می‌شود. معمولا گیاهان ابلق نسبت به گیاهان برگ سبز نور بیشتری نیاز دارند. پس بهتر است آن را نزدیک پنجره شرقی بگذارید تا به اندازه کافی از نور صبحگاهی سرشار شود. پنجره‌های جنوبی هم برای آن
مناسب است.
      آگلونما صورتی
به علت پر‌پشتی و رنگ خاص برگ‌هایش مشتریان زیادی دارد. برگ گل در اصل به رنگ سبز روشن با رگه‌های سبز تیره است به‌تازگی گونه‌های جدیدی از آن مثل آگلونما برفی و آگلونما صورتی وارد بازار شده که بسیار هم پرطرفدار هستند. برای رشد نیاز به محل نیم‌سایه دارد و سازگار با نور کم است. این گل به سرما حساس است و آبیاری زیاد نقطه ضعفش است. آگلونما هم از تصفیه‌کنندگان هواست. این گونه برگ رنگی هم نیاز به نور بیشتری دارد.
     فیلودندرون صورتی
 به این گل پرنسس یا شاهزاده صورتی هم گفته می‌شود. ابلق بودن آن مثل بعضی دیگر از گیاهان ابلق، منظم و یکنواخت نیست بلکه رنگ به صورت نقطه نقطه یا پاشیده شده است. فیلودندرون‌ها از اقوام پتوس هستند و با نور کم بسیار سازگارند. همین سازگاری باعث فراگیر شدن آنها در منازل و ادارات شده است. این گل نور پسند است اما نور غیرمستقیم را دوست دارد. گونه صورتی آن هنوز هم گیاه لوکس و گران‌قیمتی است به همین علت به آن پرنسس می‌گویند. فیلودندرون‌ها عادت رونده و آویز دارند و به هر دو حالت می‌توانید آنها را نگهداری کنید.
نکته: اگر در بازار یک گلدان فیلودندرون با برگ‌های صورتی خالص دیدید احتمالا گیاه صورتی کنگو
 ‘Pink Congo‘  است. رنگ صورتی در این گیاهان فرآیندی طبیعی نیست بلکه برای صورتی شدن برگ‌ها مواد شیمیایی به گیاه تزریق می‌شود و معمولا شش تا دوازده ماه پس از خرید، به رنگ سبز برمی‌گردند. ولی در فیلودندرون صورتی واقعی برگ به رنگ طبیعی است و تا وقتی که گیاه سالم و زنده است این رنگ نیز با آن خواهد بود.

خرید گل حسن یوسف: بصورت مستقیم در تنوع رنگی مختلف از خانم گل


     حسن یوسف
حسن یوسف آن‌قدر محبوب است که نیاز به معرفی ندارد. برگ‌های خاص آن با رگه‌های صورتی برای ما ایرانی‌ها بسیار زیبا و دلچسب است. این گل زیبا هم به علت رنگی بودن برگ‌هایش نور زیادی می‌خواهد. اگر حسن یوسف را در خانه داشته باشید می‌دانید که بهترین رنگ را در پاییز و گاهی زمستان دارد. چون در پاییز می‌توان آن را پشت پنجره گذاشت و بدون آن‌که آسیب ببیند برگ‌هایش رنگ بگیرد اما در تابستان و گاهی بهار، نور پشت پنجره برگ‌هایش را بی‌رمق و رنگ‌پریده می‌کند. در روزهای گرم آن را از پنجره فاصله دهید. اگر جا کم داشتید و نمی‌توانستید این کار را بکنید حتما نور پنجره را با پشت‌دری
فیلتر کنید.
      فیتونیا
این گل به علت برگ‌های منحصر به‌فردش شناخته می‌شود. روی برگ‌ها رگبرگ‌های بسیار زیبای صورتی رنگی دارد با شکل منظم و طراحی دقیق. هر چند که رنگ سفید این گل در بازار بسیار رایج‌تر است. فیتونیا محیط مرطوب را دوست دارد به همین دلیل در تراریوم از آن استفاده می‌شود پس در محل نگهداری آن از غبارپاشی غافل نشوید. برای حفظ برگ‌های رنگی باید روزانه دست‌کم دو تا چهار ساعت نور دریافت کند اما نور مستقیم و شدید آفتاب باعث سوختگی برگ‌ها و از دست رفتن زیبایی‌شان می‌شود. به خاطر شکل خاص رگبرگ‌ها به این گل عصب گیاهی هم گفته می‌شود. یک نوع خاص از این نوع فیتونیا به نام فیتونیا آلبیونیس معروف است.
     برگ بیدی صورتی
برخی معتقدند این نوع برگ بیدی یاسی است تا صورتی. اما در گلفروشی‌ها به صورتی معروف است. برگ بیدی‌ها برگ‌هایشان یا بنفش تیره خالص است یا ابلق سبز و بنفش که رنگ سبز غالب است. این نوع برگ بیدی جدید و تازه متولد شده رنگ بسیار ملیحی دارد. نگهداری آن مثل دیگر برگ بیدی‌ها آسان است و نور شدید برای آن مضر است همان‌طور که محیط تاریک به دردش نمی‌خورد. در نور کم، رنگ و نقش و نگار برگ‌ها کمرنگ شده یا
از بین می‌روند.
     گل سنگ صورتی
نام دیگر این گل هیپوستس است. خال‌های صورتی در متن سبز برگ، جلوه خاصی به این گل کوچک داده است به همین دلیل در انگلیسی به آن گل خالدار می‌گویند. البته به‌جز رنگ صورتی رنگ‌های سفید، سبز و قرمز هم دارد که رنگ غالب آن صورتی است. نگهداری از آن نیز آسان است. کاشت چند طرح و رنگ مختلف آن در کنار هم فوق‌العاده جذاب خواهد بود به‌خصوص اگر در محلی باشند که نور اول صبح هم روی برگ‌هایشان بتابد. این گل هم برای تراریوم نیز گزینه مناسبی است. یادتان باشد اگر به مرور از قسمت انتهایی ساقه قلمه گرفته شود گیاه حالت پرپشت و توپی و زیبای خودش را حفظ می‌کند. لازم به یاد‌آوری است که این گل نسبت به سایه مقاوم است و اگر آبیاری آن نامنظم باشد برگ‌های پایینی‌اش شروع به ریزش می‌کنند.
     کوردیلین
برگ‌های کوردیلین سبز تیره است با حاشیه صورتی. البته بهتر است بگوییم ارغوانی. ترکیب رنگ این دو بسیار زیبا و چشم‌نواز است. به خشکی سازگار و آبیاری زیاد دشمن آن است و به نور مناسب نیاز دارد. اگر این گل را در خانه دارید آن را در محل نورگیری قرار دهید.
     بگونیا رکس صورتی
بگونیا هم دارای طیف رنگ‌های متفاوتی است مثل بنفش، نقره‌ای، سبز و صورتی. کاشتن مجموعه‌ای از رنگ‌های آن در کنار هم کلکسیون جذابی برایتان خواهد ساخت.
     دراسینا پرچمی
دراسینا هم ازجمله گل‌های برگ‌صورتی است که برگ‌هایی کشیده و نازک با حاشیه صورتی و بسیار زیبا دارد. از این گل در طراحی دکوراسیون زیاد استفاده می‌شود.
     کالاتیا
کالاتیا به نام‌های گیاه عابد، گیاه سبدی و کالاته‌آ هم معروف است. روی برگ‌های گیاهان این‌ گونه معمولا رگه‌های راه‌راه بسیار زیبایی وجود دارد به همین علت به آنها گورخری هم گفته می‌شود. دلیل نام‌گذاری آن به گیاه عابد یا دعاخوان به این دلیل است که برگ‌های آن در شب جمع و صبح دوباره باز می‌شوند. جمع‌شدن برگ‌ها در شب مانند دو دست به حالت دعاست. این گل رطوبت‌دوست است پس می‌توانید با غبارپاشی در اطرافش رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. پنجره‌های شرقی و شمالی برای آن بسیار ایده‌آل است. نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌ها و ازبین‌رفتن رنگ‌های زیبای برگ‌ها می‌شود. این گل گونه‌های بسیار متنوعی دارد. ‌
کالاتیا سه‌رنگ: برگ‌های کشیده و بیضی‌شکلی دارد. روی برگ‌های آن صورتی ملایم و سبز و پشتش سرخابی است که به همین دلیل به آن کالاتیای سه‌رنگ می‌گویند. نور غیرمستقیم را می‌پسندد و نور مستقیم به برگ‌هایش آسیب می‌زند.
کاتلایت رز یا کرونا: برگ‌هایش براق و به رنگ سبز تیره است که در آنها رگه‌های صورتی تا کرمی دیده می‌شود. این گونه به سرما بسیار حساس است.
کالاتیا اورناتا: این گل یکی از زیباترین گل‌های خانگی است. روی برگ‌های سبز تیره‌اش خطوط منظم زیبایی به رنگ صورتی کم‌رنگ وجود دارد و پشت برگ‌هایش بنفش تیره است.
     موسی در گهواره
زیپلین یا صدف سه‌رنگ نام‌های دیگر این گیاه است. روی برگ‌های زیپلین صورتی و سبز تیره و قسمت زیرین آن بنفش است. ترکیب این سه رنگ در کنار هم بعلاوه گلدهی خاص آن، زیبایی گیاه را دوچندان کرده است. نگهداری از آن دشوار نیست و علاوه‌بر داخل منازل در مناطق گرمسیر در فضای باز هم کاشته می‌شود. فراموش نکنید این گل به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *