واتس آپ خود را آپدیت کنید ، همین الان

سایت بدون -واتس‌اپ آسیب‌ پذیری جدیدی را در سیستم خود علنی کرد که به هکرها اجازه دسترسی به تلفن کاربران را می‌دهد. این سرویس پیام رسان رمز گذاری شده که به کمپانی فیس‌بوک تعلق دارد روز دوشنبه اعلام کرد نقصی را در سیستم خود پیدا و البته نسبت به رفع آن اقدام کرده است که هکر‌ها به دنبال سوءاستفاده از آن بوده‌اند. این نقص به گونه‌ای بوده که هکرها می‌توانستند ضمن تماس صوتی از طریق واتس‌آپ کد مخربی را به تلفن همراه کاربر وارد کنند. 

سخنگوی واتس‌آپ در اطلاعیه‌ای در این باره می‌گوید: “این حمله همه نشانه‌های یک شرکت خصوصی را دارد که با سیستم‌های دولتی کار می‌کند تا نرم افزارهای جاسوسی را که کارکرد سیستم‌های عامل تلفن‌های همراه را در اختیار می‌گیرند در آنها جای بدهد.”

اگرچه واتس‌آپ نام این شرکت خصوصی را اعلام نکرده است اما یک منبع آگاه که در جریان تحقیقات در این مورد بوده می‌گوید این کمپانی NSO GROUP، گروه “ان‌اس‌او” است که یک شرکت سایبری اسرائیلی محسوب می‌شود و قطعه‌ای از یک نرم‌افزار مخرب را برای جاسوسی از قربانیان خود طراحی کرده و توسعه داده است.

هر چند کمپانی NSO نیز در بیانیه‌ای که محتوای آن را در اختیار CNN گذاشته مدعی شده دخالتی در این امور نداشته و گفته هدف این شرکت مبارزه با جرائم است. 

چه کسانی هدف این حمله واتس‌اپی بوده‌اند؟

در میان عده‌ای که به نظر می‌رسد هدف این حمله واتس‌اپی بوده‌اند یک وکیل حقوق بشر مستقر در لندن هم دیده می‌شود. روز یکشنبه این وکیل دو تماس از واتس‌اپ دریافت کرده که به گفته جات اسکات ریلتون، محقق سیتیزن لب (گروهی که به مطالعه سیستم‌های امنیتی می‌پردازند.) از دانشگاه تورنتو معتقد است این تماس‌ها بخشی از همین حمله سایبری بوده‌اند. 

با این حال به گفته ریلتون تلاش برای هک تلفن همراه این وکیل ناموفق بوده چرا که همان روز یکشنبه واتس‌اپ آسیب پذیری سیستم خود را مرتفع کرده بود. به گفته اسکات ریلتون در حقیقت این همکاری بین واتس‌اپ و سیتیزن لب بوده که باعث شناسایی تلاش‌ها برای حمله‌های سایبری به تلفن همراه وکیلی شده که فعالیت‌های حقوق بشری داشته و در عین حال خواسته تا نامش مخفی بماند. 

بعد از این حمله شرکت گروه NSO که در واقع متعلق به رژیم صهیونیستی است و  بنا به گفته‌ها متهم فعلی این پرونده محسوب می‌شود مدعی شده آنها از تکنولوژی خود برای هدف قرار دادن فرد یا سازمانی، بخصوص این فرد خاص استفاده نکرده و نمی‌توانند استفاده کنند.

در همین راستا به گفته وکیل عفو بین‌الملل این سازمان با ثبت دادخواستی از دادگاه رژیم صهیونیستی خواسته تا مجوز گروه ‌ان‌اس‌او را باطل کنند. گروه وکلای عفو بین‌الملل بر این عقیده‌اند که نرم‌افزار ان‌اس‌او تهدیدی برای حقوق حریم خصوصی و آزادی بیان و اندیشه است. 

به گزارش نیویورک تایمز پیشتر یکی از مخالفان دولت سعودی به نام عمر عبدالعزیز و از دوستان نزدیک جمال خاشقجی نیز علیه این شرکت اقامه دعوی کرده بود چرا که وی مدعی بود گروه ‌ان‌اس‌او به دادگاه سلطنتی عربستان کمک کرده تا کنترل تلفن همراه او را در اختیار خود در آورند و از این راه در خصوص ارتباط این فرد با جمال خاشقجی اقدام به جاسوسی کنند. 

اپلیکیشن‌ واتس‌اپ را آپدیت کنید

در حالیکه واتس‌اپ اعلام کرده مشکل آسیب‌ پذیری موجود در سیستم خود را که هکرها به دنبال بهره‌داری از آن بوده‌اند رفع و رجوع کرده است اما در عین حال این سرویس پیام رسان محض احتیاط از کاربرانش خواسته تا اپلیکیشن واتس‌اپ را آپدیت کنند. 

دارندگان گوشی آیفون می‌توانند با مراجعه به اپ استور اقدام به بروزرسانی اپلیکیشن واتس‌اپ کنند؛ افرادی که از گوشی‌های اندروید استفاده می‌کنند نیز می‌توانند به قسمت پلی استور رفته روی ۳ خط در گوشه بالای سمت چپ ضربه زده، My apps & games را در این منو گزینش کنند؛ واتس‌اپ را انتخاب کرده و اقدام به بروزرسانی کنند.

منبع:CNN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *