والت‌دیزنی سری جدید سیاره میمون‌ها را می سازد/طغیان دوباره میمون‌های خشمگین

سایت بدون -میمون‌ها برمی‌گردند؟ چگونه برمی‌گردند و این‌بار قصد دارند چه کارهایی انجام دهند؟ حالا که شرکت فوکس قرن بیستم به صورت زیرمجموعه شرکت والت دیزنی درآمده، باید دید میمون‌های مهاجم و خشمگین با چه حال و هوایی به دیدار تماشاگران سینما می‌آیند. بازگشت دوباره میمون‌های «سیاره میمون‌ها» در شرایطی است که بعد از فروش و واگذاری شرکت فوکس به والت دیزنی، همه نگران بودند چه بلایی سر مجموعه‌های سینمایی فوکس خواهد آمد و سرنوشت‌شان چه خواهد شد. حالا خبر می‌رسد مدیران والت دیزنی قصد کنار گذاشتن آرشیو سینمایی زیرمجموعه تازه خود را ندارند و به‌دنبال تولید نسخه‌هایی جدید از فیلم‌هایی هستند که در گذشته‌ای نه چندان دور، خیل عظیم تماشاگران را جذب خود می‌کردند. به این ترتیب، نسخه تازه و البته احیا شده سیاره میمون‌ها هم در دستور کار مدیران والت دیزنی قرار گرفته است. به نوشته ورایتی، با انتخاب کارگردان برای نسخه جدید سیاره میمون‌ها، بر همگان روشن شد که ماجراجویی‌های دلهره‌آور میمون‌های ناراضی و مبارز همچنان ادامه خواهد داشت. از داخل شرکت والت دیزنی خبر می‌رسد که وس بال برای کارگردانی نسخه جدید این اکشن دلهره‌آور و علمی – تخیلی انتخاب شده است. انتخاب بال نشان از اهمیت مجموعه فیلم سیاره میمون‌ها برای مالک جدید شرکت فوکس می‌دهد. او در طول چند سال گذشته، سرگرم کارگردانی درام اکشن و علمی – تخیلی «دونده سرگشته» بوده است. این سه‌گانه نوجوانانه، توانست در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا و دیگر کشورهای دنیا نزدیک یک میلیارد دلار فروش کند. با توجه به هزینه متوسط و ۵۰ میلیون دلاری این تریلوژی، تحلیلگران اقتصادی سینما موفقیت بالای مالی فیلم را یک موفقیت بسیار بزرگ برای کارگردانش عنوان کردند.
اما مدیران والت دیزنی که با اعلام خبر حضور بال در پشت دوربین قسمت جدید سیاره میمون‌ها دوستداران ژانر علمی – تخیلی را خوشحال کرده‌اند، هیچ اطلاعات دیگری درباره آن منتشر نکرده‌اند. به این ترتیب، هیچ اطلاعی از کم و کیف داستان و ماجراها و شخصیت‌های آن در دست نیست. رسانه‌های گروهی سخت به دنبال آن هستند که چیزی درباره داستان فیلم کشف کنند. این پرسش برای علاقه‌مندان وجود دارد که آیا نسخه جدید، به احیای داستان نسخه اصلی که در سال ۱۹۶۸ ساخته شد، خواهد پرداخت و همان داستان را تعریف خواهد کرد؟ آیا قرار است داستان فیلم دنباله‌ای بر ماجراهایی باشد که در نسخه سال ۲۰۰۱ تیم برتون دیده شد؟ یا شاید قرار است این داستان به شرح ماجراهایی بپردازد که در نسخه سال ۲۰۱۱ مورد بررسی قرار گرفت و به نمایش درآمد؟
 درگیری سخت برای تولید
مت ریوز که دو قسمت اخیر مجموعه سیاره میمون‌ها را کارگردانی کرد، این روزها سخت درگیر تولید قسمت تازه‌ای از مجموعه اکشن ابرقهرمانانه «بتمن» است. بنابراین، او هیچ همکاری‌ای با نسخه جدید والت دیزنی نخواهد داشت. چه بر سر اندی سرکیس خواهد آمد؟ او در فیلم سه قسمتی سری جدید در نقش شخصیت سزار ظاهر شد. سزار همان میمون خشمگین و باهوشی است که هدایت میمون‌های معترض را به‌عهده گرفت و کلی اکشن‌کاری را سازمان داد. آیا سرکیس که بازی‌اش با تحسین منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، دوباره لباس میمونی به تن خواهد کرد یا نه؟ این بازیگر غیرمتعارف که معمولا نقش‌هایی عجیب و غریب را برای بازی به‌عهده می‌گیرد، این روزها به‌شدت سرش شلوغ است و قرارداد بازی و همکاری با حداقل پنج پروژه تازه را در دستور کارش دارد!
انتخاب بال برای کارگردانی نسخه تازه سیاره میمون‌ها در حالی است که مدیران والت دیزنی کمی قبل پروژه «نگهبان موش» او را به قفسه بایگانی سپردند. بال بسیار مایل بود داستان گرافیکی گارد موش را برای والت دیزنی جلوی دوربین ببرد. اما بعد از آن‌که والت دیزنی شرکت فوکس را به مبلغ چهار میلیارد دلار خریداری کرد، ترجیح داد طرح مورد علاقه بال را کنار بگذارد. شاید پیشنهاد کارگردانی سیاره میمون‌های جدید، نوعی دلجویی مدیران والت دیزنی از فیلمساز به حساب بیاید.
صنعت سینما اولین بار سال ۱۹۶۸ سراغ سیاره میمون‌ها رفت. فیلمنامه براساس داستان پی یر بوله فرانسوی نوشته شد. چارلتون هستون در این فیلم در نقش فضانوردی ظاهر شد که پس از انجام یک ماموریت فضایی، سفینه‌اش را روی سیاره‌ای فرود می‌آورد که در اختیار میمون‌هاست. این میمون‌ها که مثل انسان‌ها حرف می‌زنند، دردسرهایی برای فضانورد ایجاد و بر نسل بشر که یک زندگی بدوی دارد حکمرانی می‌کنند. به‌زودی فضانورد متوجه می‌شود روی کره زمین قرار دارد و زمین بعد از یک فاجعه هسته‌ای به این حال و روز درآمده است.
 بازسازی‌های متفاوت
تیم برتون سال ۲۰۰۱ دست به بازسازی وفادارانه این فیلم زد و مارک والبرگ را برای بازی در نقش اصلی انتخاب کرد. این فیلم فروش متوسطی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی کرد و نتوانست نظر منتقدان را (که به تحسین نسخه اصلی پرداخته بودند) به خود جلب کند. با هزینه بالای صد میلیون دلاری فیلم، تماشاگران آمریکایی فقط ۱۸۰ میلیون برای دیدن آن پرداخت کردند، اما سری بعدی سیاره میمون‌ها که سال ۲۰۱۱ به احیای دوباره این اکشن پرداخت، هم توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و هم با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شود. فروش ۱۵۰ میلیون دلاری فیلم در آمریکا
(با هــزینــه تــولیــد
۹۰ میلیونی) راه را برای تولید دو قسمت بعدی آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ فراهم کرد. در این سه‌گانه، نقش اصلی و محوری نه با آدم‌های زنده و بازیگران ستاره، که با میمون‌ها بود!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *