واکنش رسانه‌های پرتغالی به گلزنی مهدی طارمی/ او چرا نیمکت نشین است

سایت بدون – پورتو در هفتمین دیدار خود در رقابت‌های این فصل لیگ پرتغال یکشنبه‌شب برابر پورتیموننزه قرار گرفت و درحالی‌که به نظر می‌رسید در این دیدار خانگی کار دشواری پیش‌رو نداشته باشد اما در همان نیمه نخست کار گره خورد و این مهدی طارمی بود که در آغاز نیمه دوم به داد تیمش رسید. پورتو درنهایت این مسابقه را ۳ بر یک برد و در رتبه چهارم جدول ایستاد.

تعویض زودهنگام

سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو پس از کسب عنوان قهرمانی در فصل گذشته، شروع خوبی در فصل جدید نداشته و در ۴ بازی قبلی خود پیش از مصاف یکشنبه‌شب ۲ باخت، یک تساوی و تنها یک برد کسب کرده بود. مهدی طارمی، خرید جدید اژدهاها در تابستان در تمامی مسابقات این فصل تیمش در لیگ و اروپا از روی نیمکت کار را آغاز کرده و معمولا در اواخر بازی‌ها فرصتی کوتاه پیدا می‌کند. هواداران پورتو هم از این اتفاق ناراضی هستند و بارها در فضای مجازی اعتراض خود را به نیمکت‌نشینی یکی از بهترین گلزنان فصل پیش لیگ نشان داده‌اند، اما ملی‌پوش سابق پرتغالی همچنان طبق روال قبلی تیمش را چینش می‌کند. تیم او اگرچه در دو هفته اخیر در لیگ قهرمانان نتایج خوبی گرفته و شانس بالایی برای صعود از گروهش دارد اما در لیگ اوضاع اصلا به سودشان نیست. اختلاف ۶ امتیازی با اسپورتینگ لیسبون صدرنشین اگرچه در ادامه فصل قابل‌جبران است اما دو شکست برابر تیم‌های متوسطی چون پاکوس دفریرا و ماریتیمو زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورده است.
در مصاف با پورتیموننزه که در انتهای جدول قرار دارد نیز آنها خیلی زود گل خوردند تا کونسیسائو خطر را در این دیدار خانگی هم حس کند. او که به‌دلیل اخراج در بازی قبلی از روی سکوها شاهد نمایش تیمش بود در دقیقه ۳۲ دست به تعویض زد و طارمی را به‌جای ماتئوس اوریبه به زمین فرستاد. همین تغییر کفه ترازو را به سود میزبان عوض کرد. سایت دسپورتو درباره این دیدار می‌نویسد: «پس از شکست هفته پیش برابر پاکوس دفریرا، پورتو در این مسابقه هم گل اول را خورد. کونسیسائو که از حضور روی نیمکت تیمش محروم بود تصمیم گرفت همان ترکیبی که سه‌شنبه گذشته برابر مارسی در لیگ قهرمانان پیروز شده بود را به زمین بفرستد اما در این مسابقه اوضاع فرق می‌کرد. آنها برخلاف همیشه روحیه تهاجمی نداشتند و کمتر حریف را تحت پرس و فشار قرار دادند. آنها خیلی زود دروازه خود را بازشده دیدند و حتی گل دوم را نیز خوردند که از سوی داور مردود اعلام شد. با ورود طارمی در دقیقه ۳۲ فشار پورتو روی حریف افزایش یافت و آنها در شرایط بهتری به سمت دروازه حریف یورش می‌بردند و حاصل آن گلی بود که پیش از پایان نیمه‌نخست برای این تیم به ثمر رسید تا دو تیم با تساوی راهی رختکن شوند. در شروع نیمه‌دوم طارمی بالاخره نخستین گلش را برای پورتو زد و با یک ضربه سر دقیق تیمش را پیش انداخت. در ادامه همکاری خوب مارگا و طارمی باعث شد اولیویرا در موقعیت تک‌به‌تک قرار گیرد اما ضربه او توسط دروازه‌بان حریف مهار شد.»
عملکرد خوب ملی‌پوش ایرانی پورتو در این مسابقه باعث شد تا در پایان دیدار عنوان بهترین بازیکن زمین را کسب کند و حالا ورق به سود او برگشته است و کونسیسائو دیگر بهانه‌ای برای نیمکت‌نشین کردن مهاجم گلزن تیمش ندارد.

ورود طارمی و افزایش هجوم

روزنامه «اومینو» پرتغال نیز معتقد است ورود طارمی جریان بازی را به سود پورتو عوض کرد و او به‌نوعی فرشته نجات تیمش در این دیدار بوده است: «پورتو در شروع این دیدار کاملا از فرم مطلوب دور بود و خبری از چهره تهاجمی تیم نبود. آنها حتی گل نخست را نیز دریافت کردند و به نظر می‌رسید باید منتظر دومین شکست پیاپی آنها در لیگ باشیم. اما در دقیقه ۳۲ و با ورود طارمی به زمین اوضاع کاملا تغییر کرد. تیم در فاز تهاجمی عملکرد به مراتب بهتری داشت و باعث شد انتقال توپ به خط حمله بهتر انجام شود. کونسیسائو پیش از پایان نیمه نخست ثمره این تعویض را دید و تیمش به گل رسید. آنها با روحیه‌ای بهتر به رختکن رفتند و در شروع نیمه دوم گلی دیگر را نیز به ثمر رساندند. طارمی بازهم تاثیرگذاری خود را نشان داد و با یک ضربه سر عالی و تماشایی نخستین گل خود با پیراهن تیمش جدیدش را زد. حالا پورتو برای اولین‌بار از حریف پیش افتاده بود و در شرایط بهتری به بازی ادامه می‌داد. حرکات خوب لوئیس دیاز و طارمی در خط حمله مدافعان پورتیموننزه را بارها به دردسر انداخت و درنهایت با گل سوم پورتو مشخص شد که این تیم برنده این دیدار خواهد بود.»
سایت «نوتیسیاس مینوتو» نیز پس از این دیدار به سراغ صفحه اینستاگرام این ستاره ایرانی رفته و در گزارش خود می‌نویسد: «دومین گل پورتو در مصاف با پورتیموننزه را مهدی طارمی، مهاجم ایرانی تیم به ثمر رساند. او که در تابستان اخیر به جمع اژدهاها اضافه شده است بالاخره موفق شد نخستین گل رسمی‌اش را با پیراهن تیم جدیدش بزند. او ساعاتی پس از پایان بازی در اینستاگرامش نوشت: نمایش خوبی داشتیم و شایسته برد بودیم. حس فوق‌العاده‌ای دارم.» طارمی اگرچه در این مسابقه جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد اما سایت هواسکورد در بررسی خود از عملکرد بازیکنان در این مسابقه به سرجیو اولیویرا، کاپیتان پورتو که دو پاس گل در این مسابقه داد امتیاز ۹٫۶ را داده و به عقیده این سایت او بهترین بازیکن زمین بوده است. طارمی هم با ۷٫۸ امتیاز در رتبه دوم قرار دارد و با دو شوت در چارچوب، ۹۳ درصد دقت پاس، ۵ دوئل هوایی موفق و ۲ تکل صحیح آمار خوبی در این دیدار از خود به‌جای گذاشته است.

خسته از لیگ قهرمانان

طارمی در پایان این مسابقه گفت: «از تمام هواداران، بازیکنان و کادر فنی تیم به‌خاطر حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم. بسیار خوشحالم که توانستیم بازی امشب را ببریم و برای تیم و همچنین هواداران بهترین‌ها را آرزو دارم. از اینکه در این تیم حضور دارم، بسیار خوشحالم و امیدوارم این بردها برای من و همچنین پورتو ادامه داشته باشد. کمی به‌خاطر حضور در لیگ قهرمانان خسته بودیم اما کار بسیار بزرگی انجام دادیم و این مسابقه را بردیم. فرصت‌های خوبی داشتیم و می‌توانستیم بازی را با نتیجه بهتری ببریم و اما مهم کسب ۳ امتیاز و برتری در این مسابقه بود که خوشبختانه به آن رسیدیم.»
در غیاب کونسیسائو که از حضور در نشست خبری هم محروم بود، ویتور برونو، دستیار او پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این دیدار گفت: «در نیمه نخست اصلا نمایش خوبی نداشتیم و نتوانستیم برنامه‌هایمان را در زمین پیاده کنیم. حریف از تنها موقعیت خود به خوبی استفاده کرد و به گل رسید. ۵ یا ۶ بار تا آستانه گشودن دروازه آنها پیش رفتیم اما هربار فرصت را از دست دادیم. بالاخره پیش از پایان نیمه به گل رسیدیم و در نیمه دوم بهتر شدیم. این وقت استراحت به ما فرصت داد تا در شرایط بهتری قرار بگیریم و عملکرد خود را در ادامه بهتر کنیم. انگیزه بازیکنان در این نیمه افزایش یافته بود و آنها تهاجمی‌تر ظاهر شدند. همین اتفاقات باعث شد تا در ادامه به گل رسیده و بازی را ببریم. با توجه به بازیکنان خوب و مستعدی که در ترکیب خود داریم حتی می‌توانستیم گل‌های بیشتری هم بزنیم. به نظرم نتیجه مسابقه کاملا عادلانه بود و استحقاق این سه امتیاز را داشتیم.»
او همچنین درباره توقف مسابقات به‌دلیل فیفادی و بازی‌های ملی گفت: «درحقیقت این وقفه اصلا به سود ما نیست. بسیاری از بازیکنان ما راهی دیدارهای ملی خواهند شد و بین ۱۶ تا ۱۷ بازیکن را در اختیار نخواهیم داشت. آنها باید با هواپیما مسافرت کنند و حضور در فرودگاه و ارتباط نزدیک با مردم می‌تواند برایشان مشکل‌ساز باشد و سلامتی آنها را در این شرایط شیوع کرونا به خطر بیندازد.» البته طارمی طی هماهنگی با سرمربی تیم ملی در اردوی پیش‌روی تیم ملی حضور نخواهد داشت و با توجه به اینکه امیدوار است تا پس از شروع دوباره مسابقات جایگاه ثابتی در ترکیب پورتو داشته باشد، دوست ندارد با حضور در جمع ملی‌پوشان بهانه‌ای برای نیمکت‌نشینی دوباره به کونسیسائو بدهد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *