واکنش مگنوس کارلسن بهترین شطرنج‌باز جهان به سریال گامبی وزیر/شطرنج با زنان مهربان نبوده است

سایت بدون – مگنوس کارلسن در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام عکسی فتوشاپی از خودش مقابل بث هارمن قهرمان خیالی شطرنج سریال فانتزی The Queen’s Gambit گذاشت و زیرش نوشت:«فکر می‌کنم این رقابت خیلی نزدیک است.»
در واقعیت کارلسن سال‌هاست تک و تنها در رتبه نخست رنکینگ جهانی شطرنج ایستاده. او استاد بی‌نظیر نسل خود است. اما او می‌گوید هیچ دلیلی وجود ندارد که هارمن در دنیای واقعی روزی نتواند جانشین او شود اگر این بازی بتواند در آینده برای زنان مهمان‌نوازتر باشد. شطرنج‌باز نروژی در مصاحبه‌ای عنوان کرد:«این مشکلی است که مدت‌هاست در شطرنج وجود دارد. جوامع شطرنج در طول سالیان متمادی با زنان و دختران مهربان نبوده‌اند. قطعا باید در این زمینه تغییر فرهنگ صورت بگیرد.» کارلسن گفت چنین تغییری «یک کار عظیم» خواهد بود و اظهار کرد که در حال حاضر اشتیاق دختران به بازی در حال کاهش است. او گفت:«تفاوت زیادی بین دختران و پسران وجود ندارد. مشخصا تفاوت به چیز دیگری برمی‌گردد.»
حتی اگر سازندگان سریال The Queen’s Gambit به عنوان یک کاتالیزور احتمالی برای این تغییرات دیده شوند، نظرات کارلسن در تضاد کامل با سابقه سکسیستی حاکم بر شطرنج است. نایجل شورت شماره ۳ جهان از انگلیس بارها و بارها استدلال کرده که مردان در این بازی بهتر از زنان هستند. با وجود اختلاف‌نظر دانشمندان علوم اعصاب برخی ادعا دارند مردان باهوش‌ترند. بابی فیشر نابغه امریکایی شطرنج می‌گفت در دوران او هیچ بازیکن خوب زنی وجود نداشت زیرا آنها به اندازه کافی باهوش نیستند و بهتر است در خانه بمانند. حتی ‌گری کاسپاروف که بعدا جزو مشاوران ساخت سریال شد یک بار ادعا کرده بود که شطرنج مناسب زنان نیست. 
کارلسن در مورد سریال چند مورد سرگرم‌کننده دارد. مانند روشی که بازیکن در آن کیش و مات می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد اتفاقی نیفتاده و این باعث شگفتی می‌شود. کارلسن می‌گوید:«یکی از بهترین نکات این سریال سرزنش صداهایی است که قضاوت‌های زودهنگام در مورد بازی دارند. من این واقعیت را دوست دارم که وقتی بث نتیجه گرفت، مشخص شد او توانایی بالایی دارد. در حالی که برخی فکر می‌کردند او نمی‌تواند خوب باشد چون دختر است. این تفکر با بازی‌های بث ناپدید شد. این بسیار خوشایند بود که او به دلیل توانایی‌هایش و نه جنسیت مورد قضاوت قرار گرفت.»
در دنیای واقعی کارلسن می‌گوید که ساختار فعلی مسابقات «اوپن» که فقط رقابت‌هایی برای زنان است، کمکی نمی‌کند. او گفت:«من فکر می‌کنم یک مسابقه باید وجود داشته باشد. یا باید فقط مسابقات آزاد باشد یا فقط مسابقات مردان و زنان. من فکر نمی‌کنم که زنان اصولا توانایی طبیعی کمتری نسبت به مردان در شطرنج داشته باشند.» کارلسن نگرانی‌های دیگری نیز در مورد ساختار فعلی مسابقات دارد. مشاهده قابل موجود در جهان که یک رقابت ۱۲ مرحله‌ای کلاسیکال نامیده می‌شود و یک رقابت سریع برای تای‌بریک آن در نظر گرفته شده دیگر برای رسیدن به هدف اصلی مناسب نیست. کارلسن در آخرین دفاعش از عنوان قهرمانی در سال ۲۰۱۸ مقابل فابیو کاروانو در ۱۲ بازی در نهایت به تساوی رسیدند و در پوئن‌شکنی به برتری رسید.  او گفت:«از نظر مسابقات قهرمانی جهان هر روز ساختن یک شانس خوب دشوارتر می‌شود. با صرف وقت زیاد و آمادگی ابتدایی می‌توان همه بازی‌ها را به تساوی کشاند. کامپیوترها و آنالیزهای دقیق در این مسیر تاثیرگذار هستند. این بدان معناست که توانایی خالص شطرنج و نبوغ اهمیتش روز به روز کمتر می‌شود. گاهی اوقات رقابت کلاسیک یک شعار مطلق است.» در نتیجه کارلسن در سال آینده میلادی کمتر در رقابت‌های کلاسیک شرکت می‌کند. او شاید تصمیم بگیرد وقت بیشتری را روی فوتبال فانتزی بگذارد. تیمی که پس از پایان قابل توجه سال گذشته و کسب جایگاه دهم در دنیا امسال کمی افت کرده و فعلا رتبه ۶ رقمی دارد. 
با این حال مهم‌تر از آن راه‌اندازی رقابتی ۱.۵ میلیون دلاری با عنوان Champions Chess Tour است. تورنمنتی که از روز یکشنبه آغاز شده است. این رقابت در پاسخ به تعطیلی مسابقات رو در رو برگزار می‌شود و به صورت آنلاین. بازی به صورت شطرنج رپید و بیلتز(سریع و برق‌آسا) همراه با رقابت آرماگدون خواهد بود. این رقابت در خلال افزایش محبوبیت سریال در بین مردم به صورت آنلاین پخش می‌شود و همراه با آن تفسیرهای جذابی نیز ارایه خواهد شد.  در این میان خطری برای تغییر وجود دارد و کارلسن اجازه می‌دهد آن اتفاق بیفتد. «اگر همه شطرنج‌بازان با رقابت‌های سریع و برق‌آسا رشد کنند ممکن است در طولانی‌مدت به ضرر شطرنج و بازیکنان باشد اما در کوتاه‌مدت من بیشتر نگران افزایش آمار تقلب در بازی‌های آنلاین هستم.» 
کارلسن در ماه گذشته بعد از ۱۲۵ بازی بدون شکست در رقابت‌های شطرنج کلاسیک که یک رکورد عجیب و غریب است بالاخره به شکلی غیرمنتظره باخت. این سوال وجود دارد که آیا کارلسن هرگز دوست داشته رقیبی در سطح کاسپاروف یا فیشر یا هارمن واقعی داشته باشد؟ او گفت:«نه! اگر اینجا فدرر یا نادالی هم وجود نداشته باشد شما همچنان می‌توانید به ریشچارد گاسکه یا داوید نلبندیان ببازید. این مشکل آنهاست.» به نظر می‌رسد کارلسن به هیچ‌وجه اشتهای خود را برای جنگیدن از دست نداده است. «در هر مسابقه قهرمانی جهان امکان یک رقابت سنگین‌ وزن وجود دارد».
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *