ورزش کردن برای کودک شما خوب است اما با این چند شرط

سایت بدون -شکی وجود ندارد که ورزش کردن، شرط غیرقابل انکار برای سلامت از کودکی تا سالمندی است. اما ورزش کردن نیز باید با رعایت اصول مورد تایید صورت بگیرد وگرنه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر بدن به‌جا گذارد. از جمله آسیب‌های شایع ورزشی در کودکان و نوجوانان، آسیب‌های عضلانی اسکلتی حاد و مزمن است که معمولا وقتی که حرکات ورزشی، بیش از توانایی بدن کودک یا با مدت طولانی و شدت بالا صورت گیرد، اتفاق می‌افتد. پیچ‌خوردگی رباط، کشیدگی تاندون و شکستگی ناشی از فشار و از آن خطرناک تر آسیب‌های وارده به سر از جمله این آسیب‌ها است. پیشگیری از این آسیب‌ها با حفظ شرایط مناسب برای ورزش کودکان و نوجوانان بهانه خوبی برای گفت‌وگوی ما با دکتر عارف سعیدی، متخصص فیزیوتراپی و عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران شده است . همه کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند و از آنجا که صفحات رشدشان در مفاصل بسته نشده، باید هنگام ورزش کردن بسیار احتیاط کنند تا از آسیب‌های مفصلی در مچ پا و زانو پیشگیری کنند. البته اختلال رشد بر اثر ورزش به‌ندرت دیده می‌شود، اما مواردی از آسیب صفحه رشد بر اثر ورزش‌های شدید و طولانی نیز گزارش شده است.
در صورتی که کودکان، تمرین‌های ورزشی خود را نادرست و مکرر انجام دهند احتمال آسیب در تاندون و عضله زیاد می‌شود و دقیقا به همین دلیل توصیه می‌شود ورزش کودکان با نظارت مربی و والدین آگاه صورت بگیرد.
فوتبال؛ فقط با کفی طبی!
معمولا افرادی که کف پای صاف دارند باید کمتر فوتبال بازی کنند یا این‌که به مراکزی که دستگاه‌های مجهز دارد مراجعه کنند تا از طریق اسکن کف پا، کفی مناسب برایشان ساخته شود. استفاده از این کفی‌ها باعث می‌شود آسیب به کف پا، زانو، ران و ستون فقرات این دسته کودکان وارد نشود. بعلاوه کودکان باید از ضربه زدن شدید با پا خودداری کنند و از توپ‌های استاندارد استفاده کنند تا دچار آسیب در ناحیه مچ و زانو نشوند.
از سوی دیگر کودکانی که مشکلات قلبی دارند نیز باید قبل از ورزش‌های حرفه‌ای یا حتی ورزش در مدارس، غربالگری شوند تا از مشکلات احتمالی حین ورزش در آنها پیشگیری شود .
چکاپ اسکلتی، قلبی و ریوی
کودکانی که مبتلا به گودی شدید کمر یا قوز نامناسب هستند نیز باید قبل از ورزش‌هایی مثل فوتبال، تحت درمان فیزیکال، فیزیوتراپی و پزشکی قرار بگیرند.
این مراقبت‌ها نه فقط در دوران کودکی و نوجوانی که در تمام سنین باید قبل از هر نوع اقدام ورزشی صورت بگیرد. یعنی از کودکی تا سالمندی قبل از هر نوع ورزش باید سیستم قلبی-ریوی و اسکلتی عضلانی فرد بررسی شود تا در صورت ضرورت تحت درمان قرار بگیرند .
ورزش فقط با آمادگی جسمانی
کسب آمادگی جسمانی مناسب در پیش فصل مسابقات برای تقویت سیستم اسکلتی عضلانی و قلبی و عروقی بسیار اهمیت دارد. بویژه باید روی انعطاف بدن کودکان یا نوجوانان کار شود تا بتوانند طول مناسبی را هنگام ورزش به عضلات شان بدهند و در عین حال دچار کشیدگی و پارگی لیگامان‌ها نشوند .
بسیاری از عضلات بدن باید انعطاف مناسب داشته باشند تا در حین بازی دچار آسیب نشوند. همین‌طور تمرین‌های تعادلی و آمادگی‌های عضلانی و آمادگی جسمانی هم پیش از ورزش باید انجام شود .
ضربه به سر، یعنی توقف ورزش
بحث آسیب‌های ناحیه سر از مهم ترین مواردی است که در حین هر نوع فعالیت ورزشی باید مورد توجه قرار بگیرد .
اگر ضربه به سر طوری باشد که ورزشکار یک تا پنج ثانیه دچار کما شود باید ورزش را متوقف کند چون تکان‌های مغزی و آسیب‌های موقت به مغز اثرات جبران‌ناپذیری را می‌تواند داشته باشد.
در صورتی که آسیب به ناحیه ستون فقرات، نخاع و اعصاب مرکزی و لیگامان‌های همراه با تورم و خونمردگی باشد، باید مانع ادامه ورزش شویم.
فراموش نکنید ورزش کردن بدون کفش مناسب، زمین مناسب، گرم کردن و کسب آمادگی جسمانی برای ایجاد کشش عضلانی مناسب آسیب زننده است.
بعلاوه در هر مرحله که کودک دچار آسیب شود باید تحت درمان فیزیوتراپی قرار بگیرد تا آسیبش جدی‌تر نشود. بی‌شک، آگاهی از تجهیزات و وسایل ایمنی برای هر رشته ورزشی به حفظ و ارتقای ایمنی و کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند.
 پس ضروری است والدین و مربیان نسبت به رشته ورزشی کودکانشان آگاهی کامل داشته باشند.
راه‌های جلوگیری از آسیب ورزشی کودکان
 با کودکان صحبت کنید و مطمئن شوید آنها در صورت بروز هر نوع درد یا مشکلی از شما کمک می‌خواهند.
قبل از شروع فصل، کودکان را نزد پزشک ببرید. این کار باعث می‌شود اگر آنها مشکل فیزیکی هم داشته باشند این مشکل تشدید نشود.
 کودکان باید فعالیت ورزشی متنوع داشته باشند .تنوع ورزشی باعث می‌شود به مفاصل و عضلات آنها فشار نیاید.
کودکان اهمیت گرم کردن بدن را نباید نادیده بگیرند. انجام حرکات کششی به گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش کمک می‌کند.
 کودکان باید استراحت کافی داشته باشند. کمبود خواب و خستگی عضلات باعث ایجاد آسیب‌دیدگی می‌شود.
کودکان باید برنامه غذایی متعادل همراه با مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین کافی داشته باشند.
 والدین باید اطمینان داشته باشند فرزندان آنها هنگام ورزش به اندازه کافی مایعات مصرف می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *