وصیت‌نامه‌ای که مصدق در نظرآباد نوشت در تهران سوخت + عکس


متاسفانه در آتش سوزی چند روز پیش در میدان حسن آباد تهران، اصل وصیت نامه دکتر محمد مصدق که در روستای احمدآباد از توابع استان البرز نوشته شده بود، سوخت و از بین رفت.

سایت بدون – دکتر حسین عسکری پژوهشگر و البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: این وصیت نامه را دکتر مصدق در ۲۰ آذر ۱۳۴۴ به هنگام تبعید و سکونت اجباری در روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد نوشته و آن را در دفتر اسناد رسمی شماره ۳۹ تهران به ثبت رسانده بود.

عسکری افزود: وصیت به خاکسپاری پیکر مصدق کنار مزار شهدای ۳۰ تیر ۱۳۳۱ از جمله فرازهای مهم آن سند تاریخی است.

وی ادامه داد: در این آتش‌سوزی حدود ۷۰۰ دفتر ثبتی دفترخانه شماره ۳۹ تهران از جمله اسناد ارزشمند مربوط به دکتر محمد مصدق و آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی از رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت از بین رفته است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: دکتر مصدق پس از کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از سوی حکومت پهلوی به سه سال زندان محکوم شد و پس از آن در ۱۳ مرداد ۱۳۳۵ به روستای احمدآباد تبعید و نزدیک ۱۰ سال زیر نظر سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) در آن روستا به سر برد.

وی با بیان اینکه دکتر مصدق یک سال پیش از مرگش در سال ۱۳۴۵، وصیت نامه‌اش را تنظیم کرد بود گفت: از بین رفتن این سند تاریخی متعلق به استان البرز، ضرورت ساماندهی مجموعه تاریخی – گردشگری قلعه احمدآباد که تبعیدگاه و مدفن دکتر مصدق است، را به عنوان «موزه ملی مبارزه ایرانیان با استعمار و استبداد» را دوچندان می‌کند.

عسکری اعلام کرد: من تعدادی از اسناد ملکی با امضای دکتر مصدق را در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ساوجبلاغ  دیده‌ام که ضرورت دارد این اسناد تاریخی هم به موزه مورد اشاره انتقال یابد، البته باید زیر نظر کارشناسان فنی، ایمنی و نگهداری روشمند اسناد در قلعه احمدآباد را تضمین کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *