وقتی نواک جوکوویچ کرونا می گیرد / زندگی در حباب

کوین میچل

سایت بدون – نواک جوکوویچ در بلگراد است، سرافکنده و شاید پشیمان بعد از آنکه شیوع ویروس کرونا به کارناوال تنیس او در بالکان هم رسید و «تور آدریا» را به پایانی ناخوشایند رساند. او دیروز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده و به جمع سایر تنیسورهای کرونایی پیوسته. ماجرا از دو هفته پیش در شهر او شروع شد که باعث تغییر وضعیت در مجموعه تنیس او در سواحل دانوب شد. تردید و هشدارهایی درباره بازی مقابل هواداران داده شد اما جوکوویچ مصمم بود که تعدادی از بهترین بازیکنان جهان را گرد هم جمع کند از جمله دومینیک تیم، الکساندر زورف، گریگور دیمیتروف و بورنا کوریچ.
او آن موقع به درستی گفت: «ما در مقایسه با برخی کشورها آمار بهتری داریم. البته عده‌ای جان خود را در این منطقه و در کل جهان از دست داده‌اند و این واقعاً وحشتناک است اما زندگی ادامه دارد. می‌توانید از ما انتقاد کنید و بگویید این کار خطرآفرین است اما تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری از نظر بهداشتی غلط یا درست است، با من نیست.» بازیکنان هم می‌خواستند دعوتش را قبول و به شکلی از قرنطینه فرار کنند، هواداران را ناامید نکردند و تصاویری از خودشان در مکان‌های شلوغ منتشر کردند. این نقطه عطف بود. شبکه‌های اجتماعی پر شد از نگاهی انتقادی به شکلی از بی‌مسئولیتی در میان سلبریتی‌ها. بخصوص خنده‌ها و قهقهه‌ها عجیب بود؛ گویی می‌خواست تلاش کند جهان را به شرایط عادی برگرداند و هشدارهایی که در این چند ماه بارها داده شده را نشنیده بگیرد. صربستان و کرواسی به خوبی در برابر ضربات ویروس کرونا مقابله کرده‌اند اما خیلی از دعوت‌شدگان از کشورهایی هستند که به اندازه آنها خوش‌شانس نبوده‌اند.
انتقادات بر جوکوویچ، بهترین بازیکن جهان، انسان بافرهنگ و باهوش و متفکر مستقل سنگین آمد. هیچ کس احمق نیست. جشن در کرواسی ادامه یافت و یکشنبه بعدازظهر در زادار به پایان رسید آن هم نه چندان مطلوب. در آخرین دقیقه فینال را لغو کردند و گوران ایوانیسویچ وقتی این خبر را اعلام کرد از سوی حاضران هو شد.
شنبه تست کووید ۱۹ برای دیمیتروف مثبت اعلام شد. افشای این خبر به ناامیدی‌شان افزود. یکشنبه اعلام کردند تست کرونای کوریچ، کریس گروه، مربی دیمیتروف و مارکو پانیکی، مربی بدنسازی جوکوویچ هم مثبت شده. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و تور تمام شد.
اندی ماری علاقه‌ای نداشت دوستش را بکوبد، همان کسی که چند وقت پیش در شبکه‌های اجتماعی بیش از یک ساعت با هم گفته بودند و شوخی کرده بودند اما از یکطرف نمی‌توانست چشمانش را به روی تصاویر و واقعیات ببندد.
ماری گفت: «من همیشه رابطه خوبی با نواک داشتم. اتفاقی که آنجا رخ داده، ظاهر خوبی ندارد. وقتی شما در چنین روزگاری به سر می‌برید، خیلی مهم است که تک تک ورزشکاران طراز اول جهان باید نشان دهند که آن را کاملاً جدی گرفته‌اند، باید در این شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کنیم همینطور نکات بهداشتی دیگر را. خود من وقتی با فیزیوتراپم کار می‌کنم، او ماسک می‌زند و هر کاری می‌کند که خطر انتقال به حداقل برسد. فکر می‌کنم بیشتر ورزشکاران هم این را مد نظر داشتند و کمتر کسی قوانین را نادیده می‌گرفت. وقتی چنین اتفاقی در تنیس می‌افتد، دورنمای خوبی برای کل ورزش ندارد. امیدوارم درس‌های لازم را گرفته باشیم و بعد از این، موضوع را خیلی جدی بگیرند چون اگر هر هفته عده‌ای طبق میلشان رفتار کنند و مشکلات را زیاد کنند، دیگر هیچ وقت توری برگزار نمی‌شود. باید از درستی کارمان اطمینان داشته باشیم.»
با تمام احترامی که ماری سعی کرده به جوکوویچ بگذارد، کلمات سختی گفته و البته درست است. جوکوویچ همیشه در یک حباب برای خودش زندگی کرده. او تفکرات خودش را دارد و معمولاً نسبت به آنچه عقل اجتماعی می‌گوید، بدبین است.
حالا عواقب این می‌تواند فراتر از بلگراد برود که جوکوویچ برای معاینه پزشکی رفته بود. گفته می‌شود او باید از ریاست شورای بازیکنان ATP استعفا کند و اگر موضوع بیشتر کش داده شود، اوپن آمریکا که در زمان ‌بندی مجدد قرار شد از ۹ شهریور آغاز شود، دوباره ممکن است به خطر بیفتد.
ماری مسلماً مایل است به جایی برگردد که در فینالش جوکوویچ را برد و اولین از سه قهرمانی‌اش در گرنداسلم را به دست آورد اما نه به هر قیمتی. او بیشتر نگران آینده تنیس است: «نمی‌دانم چه می‌شود، شاید سفرهای بین‌المللی تحت تأثیر قرار بگیرد اما فعلاً و تا وقتی که اوضاع آرام نشده، احتیاط می‌کنم. نمی‌دانم این ویروس چقدر می‌ماند اما می‌دانم تا مدتی روی زندگی ما تأثیر می‌گذارد. امیدوارم وقتش که برسد زندگی به شرایط عادی برگردد.» و همانطور که جوکوویچ فهمیده، هنوز وقتش نرسیده.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *