وقتی همه یواشکی فیلم آخر اصغر فرهادی را می بینند

شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم مترصد نمایش غیرقانونی فیلم هستند
سایت بدون –«امکان نمایش این فیلم در ایران به سبب پوشش بازیگران وجود ندارد». این جمله ای بود که اصغر فرهادی اوایل مهر ماه امسال در نشست خبری فیلم «همه می‌دانند» در فستیوال آنتالیا گفت. او در واقع آب پاکی را روی دست هموطنان علاقه مند به سینمایش ریخت که دست کم تا پایان اکران جهانی فیلم، منتظر دیدن آن نباشند. حال آنکه او پیش از آن گفته بود:« آرزوی قلبی من است که این فیلم در ایران به نمایش درآید، نمی‌دانم آیا این امکان برای فیلم وجود خواهد داشت یا خیر. نمی‌دانم که فیلم تحریم خواهد شد یا نه؛ اما من تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا فیلم در ایران نیز به نمایش دربیاید. همان‌طور که قبلا هم اشاره کرده‌ام اولویت من برای ساخت یک فیلم نمایش آن در ایران بوده است و این قاعده همیشه در کارم رعایت خواهد شد.»

ضدحالی برای دوستداران ایرانی سینمای فرهادی که نه در جشنواره آنتالیا، نه استکهلم، نه لومیر، نه کن و نه جشنواره دیگری موفق به تماشای آن نشده بودند. همین سرخوردگی بود که صبح دوشنبه گذشته موجب شد خیلی ها با شنیدن خبر انتشار نسخه غیرقانونی فیلم، ناگزیر آنرا دانلود کنند. نسخه ای کاملا باکیفیت با زیرنویس شسته رفته ای که گویی با آگاهی و رضایت سازندگان فراهم و در اختیار تماشاگران قرار گرفته است. اتفاقا همین کیفیت بالای این نسخه و زیرنویسش، زمینه ساز طرح اتهام دخالت سازندگان فیلم در ارائه مشکوک آن هم شد.
گرچه در سوی مقابل، برخی هم همین اتهام را متوجه عواملی در داخل کشور و حتی در بدنه مدیریتی سینما دانستند که با این کار خواسته اند از زیر بار فشار افکار عمومی و سینمادوستان در قبال اکران عمومی آن خلاص شوند.
گرچه روابط عمومی فیلم «همه می‌دانند» در واکنشی نوشت:« … با توجه به آنکه هنوز فیلم در بسیاری از کشورها ادامه دارد، انتشار غیرقانونی این فیلم روند اکران آن‌را دچار آسیب خواهد کرد.به همین خاطر انتشار و کپی این فیلم تا پیش از پایان اکران‎ها در سایر کشورها مورد رضایت تهیه کنندگان نیست. موارد نقض کپی رایت مالکان اثر به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.»
فرهادی نیز به عرضه لینک دانلود فیلم «همه می‌دانند» با کیفیت بالا در بازار عرضه غیرمجاز محصولات نمایشی با بازنشر همین توضیح در اینستاگرامش واکنش نشان داد. فرهادی پیش از آن از آغاز اکران این فیلم در آمریکا از هشتم فوریه۲۰۱۹، مطابق با ۱۹ بهمن خبر داده بود.
فیلم البته در برخی از کشورها اکران خود را آغاز کرده و مثلا اکران آن از نیمه پاییز در ایتالیا طی همان هفته اول ۷۰۳۳۲۴ یورو مطابق با حدود ۱۱ میلیارد تومان فروخت.
فیلمی که طبق اعلام سایتIMDB با بودجه ۱۰ هزار یورویی ساخته شده است.
با این همچنان تهیه‌کننده و پخش‌کننده بین‌المللی فیلم در باره توزیع نسخه قاچاق آن واکنشی نشان نداده اند. نسخه ای که بی شک روند اکران جهانی فیلم را نیز مختل خواهد کرد. بویژه وقتی بدانیم برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم مترصد تهیه نسخه قاچاق فیلم و نمایش آن در شبکه شان هستند. البته اگر پیش از زمان انتشار مطلب حاضر آنرا به پخش نرسانده باشند! آسیبی که هنوز مشخص نیست از سوی چه کسی یا کسانی و با چه اهدافی به این فیلم وارد آمده است.
شاید پدرو آلمادوار هم پیش بینی می کرد که نتیجه این فیلم کارگردان اسکاری کشورمان به دلچسبی فیلمهای قبلی اش نخواهد شد که در میانه راه از آن کنار کشید.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *