پردرآمدترین ورزشکاران یک دهه اخیر چه کسانی هستند؟ /می‌ودر، رونالدو مسی و دیگران

کرت بدنهاوسن

 قراردادهای مالی فوق‌العاده با تلویزیون‌های مختلف و پاداش‌های فزاینده از دو کمپانی بزرگ نایکی و آدیداس، دریافتی ورزشکاران نخبه جهان در یک دهه اخیر را بشدت بالا برده است. قبل از اینکه دهه اخیر شروع شود، تایگر وودز تنها ورزشکار جهان بود که می‌توانست در طول یک سال بیش از ۸۰میلیون دلار درآمد داشته باشد. از سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۰ نفر چنین ادعایی دارند.
بالاتر از همه فلوید می‌ودر، بوکسور مشهور است که در ۱۰ سال گذشته ۹۱۵میلیون دلار درآمد داشته که از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش ۱۱۵میلیون دلار بیشتر است. جالب اینکه او حتی یک چک هم از یک مالک تیم نگرفته یا قرارداد خیره‌کننده‌ای با اسپانسری نبسته. پولدار شدن او از سال ۲۰۰۶ شروع شد که تصمیم گرفت به همکاری با «تاپ رنک» که برگزارکننده مسابقاتش و به‌نوعی مدیر برنامه‌هایش به‌شمار می‌رفت، پایان دهد. استفاده از بند فسخ قرارداد برای او ۷۵۰هزار دلار هزینه داشت اما بعد از آن خیلی زود از لقب «پسر خوب» سال‌های اول کارش به «می‌ودر پول» رسید و خودش مدیریت مبارزات و برنامه‌هایش را بر عهده گرفت؛ آن هم از طریق شرکتی که با نام خودش تأسیس کرد. دریافت‌های او سر به آسمان سایید بخصوص دو مسابقه‌اش با مانی پاکیائو و کانر مک گرگور در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ درآمدی استثنایی داشت. ۱۰میلیون نفر با طرح «پرداخت در ازای تماشا» این بازی را دیدند و در این دو شب بازی بیش از ۵۰۰میلیون دلار درآمد نصیب او شد که در تاریخ ورزش بی‌سابقه است.
بوکسورها هیچ‌وقت به‌طور واقعی بازنشسته نمی‌شوند و این درباره می‌ودر هم واقعیت دارد که مبارزه‌اش با مک گرگور -که او را به رکورد ۵۰ پیروزی بدون باخت رساند- قرار بود آخرین مسابقه‌اش به‌عنوان یک بوکسور حرفه‌ای باشد. با این وجود او ماه گذشته در اینستاگرام اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ از بازنشستگی بیرون می‌آید.
یک جفت فوق‌ستاره فوتبال نفرات بعدی این فهرست هستند. کریستیانو رونالدو نفر دوم با ۸۰۰میلیون دلار و لیونل مسی نفر سوم با ۷۵۰میلیون دلار که در ۱۲ سال گذشته روی هم ۱۱بار جایزه بهترین بازیکن جهان را به خود اختصاص داده‌اند و باشگاه‌های‌شان هم با کمال میل دستمزد آنها را تا حد امکان بالا برده‌اند.
مسی پردرآمدترین ورزشکار جهان در سال ۲۰۱۹ بود با دریافت ۱۲۷میلیون دلار که ۹۲میلیون دلار آن را از بارسلونا گرفت اما رونالدو در بازه زمانی ۱۰ساله به‌خاطر درآمدهای فوق‌العاده بخصوص از نایکی بالاتر از مسی قرار می‌گیرد. فهرست سالانه مجله فوربز از پردرآمدترین ورزشکاران شامل دستمزد، جوایز نقدی، پاداش‌ها، درآمدهای فوق‌العاده، مبلغ حضور و درآمدهای ناشی از مجوزها می‌شود. ۱۰ نفر اول که یک جفت از بوکس، فوتبال، بسکتبال و گلف در میان آنها دیده می‌شود، روی هم ۶/۱میلیارد دلار در این دهه کسب کرده‌اند. هیچ بازیکنی از بیسبال، فوتبال آمریکایی یا هاکی در میان آنها دیده نمی‌شود.
همچنین فوربز درآمد ورزشکاران در سال‌های بازنشستگی را در این رده‌بندی لحاظ نکرده و همین باعث شده امثال کوبی برایانت و مایکل جردن جایی در میان ۱۰ نفر اول نداشته باشند.
سرنا ویلیامز هم تنها زن در میان ۴۰ نفر اول این رنکینگ است. او ۲۱۵میلیون دلار در این دهه درآمد داشته است.
منبع: فوربز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *