پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی به السد رسید /ارتش سرخ؛ کابوس «ژاوی»


سایت بدون – مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا که دیروز با انجام ۲ بازی آغاز شد و در یکی از آنها استقلال به مصاف پاختاکور ازبکستان رفت، امروز با برگزاری دو بازی دیگر به پایان می رسد که در یکی از آنها پرسپولیس از ساعت ۱۷:۱۰ در ورزشگاه شهر آموزش دوحه به مصاف السد قطر می رود. سرخپوشان پایتخت پنجشنبه شب گذشته با ارائه یک بازی زیبا، هجومی و تماشاگرپسند، الشارجه امارات را ۴-۰ شکست دادند تا به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا راه پیدا کنند. شاگردان یحیی گل محمدی حالا به مصاف السدی می‌روند که از نظر امکانات مالی و سخت افزاری یکی از بهترین تیم های فوتبال آسیاست و حضور ژاوی هرناندز کاپیتان اسبق بارسلونا روی نیمکت این تیم نشان می‌دهد که آنها چه اهداف بلندی در سر دارند. این تیم در مرحله گروهی برابر النصر عربستان به تساوی ۲-۲ رسید و سپس سپاهان را ۳-۰ از پیش رو برداشت. شاگردان ژاوی در ادامه بازی‌ها که بعد از شیوع کرونا برگزار شد هم مقابل العین امارات به تساوی ۳-۳ رسیدند و سپس این تیم را ۴-۰ مغلوب کردند اما در ۲ دیدار آخر خود بردی به دست نیاوردند. آنها برابر النصر به تساوی ۱-۱ رسیدند و بازی مقابل سپاهان را ۲-۱ واگذار کردند تا با ۹ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه D راهی مرحله بعد شوند. با این حال، نمی‌توان گفت که از قدرت السد کاسته شده و این تیم همچنان یکی از مدعیان فوتبال آسیا به شمار می‌رود که می‌تواند برای پرسپولیس خطرساز شود. باید به این نکته هم اشاره کرد که در بازی مقابل سپاهان ۲ ستاره این تیم یعنی بغداد بونجاح و پدرو میگل محروم بودند و ژاوی به بازیکنان دیگرش نظیر سانتی کازورلا و نام تائه هی استراحت داد اما حالا السد بازیکن مصدوم و محرومی ندارد و می تواند با استفاده از همه ستاره‌هایش مقابل پرسپولیس قرار بگیرد. در سمت مقابل قرمزها هم ستاره های درخشانی دارند که یحیی روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرده است؛ از حامد لک درون دروازه که با واکنش‌هایش نگاه‌ها را به خود معطوف کرده و شجاع خلیل‌زاده که هم در دفاع و هم در گلزنی مؤثر است. در خط میانی احسان پهلوان با ۲ پاس گل در بازی با الشارجه، توانایی‌های خود را به رخ کشید. عیسی آل‌کثیر هم بالاخره پایش به گلزنی باز شده و وحید امیری هم گلزنی کرد. آرمان رمضانی مهاجم پرسپولیس برای بازی امروز محروم است ولی مهدی عبدی با گلزنی برابر الشارجه نشان داد که می توان روی او به عنوان یک جانشین خوب حساب کرد. البته به نظر می‌رسد یحیی برای این بازی هم تغییراتی خواهد داشت که یکی از آنها حضور سیدجلال حسینی در ترکیب اصلی(احتمالاً به جای محمدحسین کنعانی‌زادگان) است. ضمن اینکه مهدی شیری مدافع راست پرسپولیس بعد از پشت سر گذاشتن ویروس کرونا به اردوی تیمش در قطر ملحق شد و عصر دیروز اولین تمرین خود را همراه با سرخپوشان انجام داد.
السد با در اختیار داشتن عناصر تهاجمی مناسب در فاز حمله موفق شد با ۱۴ گل زده بهترین عملکرد را در بین تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله گروهی داشته باشد. این تیم با ۸ گل خورده در برابر پرسپولیسی به میدان می‌رود که آمار ۸ گل زده و ۵ گل خورده را در مرحله گروهی به نام خود ثبت کرده است.
نکته قابل توجه برتری پرسپولیس در ۶ تقابل‌ پیشین دو تیم است. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ السد ۳-۱ به پیروزی رسید ولی بازی برگشت را پرسپولیس ۱-۰ برنده شد. دو تیم در مرحله نیمه نهایی ۲۰۱۸ هم برابر هم قرار گرفتند که السد در خانه خود ۱-۰ باخت و بازی برگشت هم ۱-۱ مساوی شد. از صحنه‌های به یاد ماندنی آن دیدار، ضربه سر ژاوی در محوطه ۶ قدم پرسپولیس است که علیرضا بیرانوند با یک دست توپ را از زیر طاق دروازه بیرون کشید تا مسیر صعود پرسپولیس به فینال هموار شود. دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ نیز هم گروه بودند که بازی رفت را السد ۱-۰ برد و بازی برگشت(آخرین رویارویی دو تیم)۳۰ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد که پرسپولیس با گل‌های علی علیپور و مهدی ترابی ۲-۰ به پیروزی رسید. در آن بازی، ژاوی در ورزشگاه آزادی تهران و مقابل هواداران ایرانی از مستطیل سبز خداحافظی کرد. بنابراین در مجموع پرسپولیس ۳ بار و السد ۲ بار به پیروزی رسیده‌اند و یک مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است. حالا السد در هفتمین تقابل به دنبال جبران شکست در آخرین رویارویی است ولی پرسپولیس هم می‌خواهد باردیگر پتانسیل بالای فوتبال باشگاهی ایران را نشان دهد. با این اوصاف به نظر می‌رسد مسابقه‌ای جذاب در پیش است. گفتنی است در دیگر دیدار این مرحله و از ساعت ۲۱:۱۵ دو تیم عربستانی النصر و التعاون برابر هم به میدان می‌روند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *