پرهام مقصودلو نابغه شطرنج جهان را بشناسیم/جانشین ایرانی گارسپارف و کارپف

سایت بدون -قهرمانان شطرنج همیشه آدم های جالبی هستند ، این قهرمان ها در دنیای نمادگذاری ها همواره معادل  با انسان های باهوش به حساب می آیند ، ما همه قهرمان هایی را می شناسیم که در زمانه خودشان کلمه نابغه را معنی می کردند ، از بابی فیشر تا اسپاسکی ، از کاسپاروف تا کارپف ، آناند از هند و…بله آن ها با نام مستر می آمدند و هوش خود را در انتخاب استراتژی های درست به رخ می کشیدند اگر اوضاع به همین روال پیش برود به زودی یک ایرانی جانشین کاسپاروف خواهد شد، جوانی به نام پرهام مقصود لو که همین الان هم از خیلی ها در این رشته جلو تر است .

 

درخشش در ترکیه

درمسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان در کشور ترکیه پرهام مقصودلو در روزهای اخیر با عملکرد خیره کننده خود از سایر رقبا فاصله گرفته بود.در دور دهم و ماقبل پایانی این رقابت ها پرهام مقصودلو در شرایطی که با یک تساوی هم می توانست قهرمانی خود را قطعی کند، برابر ماکسیم واوولین از روسیه به برتری دست پیدا کرد. با این برد استاد بزرگ و پدیده شطرنج ایران قهرمانی خود را در مسابقات جهانی جشن گرفت.این برای نخستین بار بود که یک شطرنج باز ایرانی می تواند در رده جوانان به عنوان قهرمانی در جهان برسد.مقصودلو در این رقابت ها تا پایان دور دهم ۹٫۵ امتیاز از ۱۰ امتیاز ممکن را کسب کرد و به عنوان نخست دست یافت.

خرداد ماه امسال بود که استاد بزرگ پرهام مقصودلو با درخشش و کسب ۶٫۵ امتیاز از ۷ دیدار در بخش شطرنج ۹۶۰ (فیشر) رقابت‌های شطرنج بین‌المللی یادبود آلخین روسیه عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.این در حالی بود که امتیاز مقصودلو با شطرنج‌باز قهرمان برابر بود و وی تنها به علت امتیازشکنی کمتر به مقام نایب قهرمانی رسید.

محمد خلیل پولاد رئیس هیات شطرنج گرگان در این رابطه گفت :« پرهام مقصودلو اولین نوجوان ۱۵ ساله در جهان است که توانست عنوان استاد بزرگی را بدست آورد که جا دارد ضمن تبریک به این نوجوان مستعد وخانواده شطرنج گرگان زمین ، از مسئولین تقاضا نمایم که اورا تنها نگذاشته وبه معنای واقعی اور ا حمایت نمایند چرا که او افتخار ایران در دنیای شطرنج می باشد .»

 

پرهام مقصودلو کیست؟

«پرهام مقصودلو» نوجوان که بیش از عدد سن خود برای استان و کشور افتخارآفرینی کرده اکنون مزد زحمات و تلاش های بی وقفه خود و خانواده اش را گرفته و به درجه عالی «استادبزرگ» در شطرنج رسیده تا نام خود را در تاریخ این رشته ورزشی به عنوان «جوان ترین استاد بزرگ ایران» ثبت کند.«احسان قائم مقامی» در ۱۷ سالگی استادبزرگ شطرنج کشور شد و با این حساب پرهام رکورددار ایران است. ضمن اینکه او اولین شطرنجباز گلستانی است که به درجه عالی استادبزرگ رسیده است.

علی مقصودلو پدر پرهام درباره چگونگی آشنایی فرزند ۱۵ساله اش، به ورزش شطرنج گفته است: «پرهام زمانی که ۹ ساله بود، در خانه با وی شطرنج بازی می کردم و زمانی که متوجه شدم به این ورزش علاقه دارد، او را برای آموزش در کلاس شطرنج ثبت نام کردم.باید از سنین پایین تر حداکثر ۷ سالگی وی را ثبت نام می کردیم و او به همین خاطر مسابقات زیادی را از دست داد. پرهام کمتر از سه ماه سطح خود را افزایش داد و در مسابقات شهرستانی مقام نخست را کسب کرد و بعد از ۶ ماه در استان قهرمان شد. اوایل که با او بازی می کردم شکستش می دادم اما هرچه که سطح او بالاتر می رفت پیروزی بر او سخت تر می شد و پس از چندی مرا نیز شکست می داد تا اینکه الان دیگر با من بازی نمی کند و می گوید ضعیف هستی!»

 

همه زندگی شطرنج

او متولد ۲۲ مرداد ۱۳۷۹ در گرگان است.پرهام برای اینکه فرم خودش را حفظ کند باید هر روز به اینترنت پرسرعت وصل باشد. کتاب و CD مطالعه می کند و برای مسابقات به شهرهای مختلف می رود. پرهام به جز شطرنج به چیز دیگری فکر نمی کند و فکر و ذکرش شطرنج است و در کنارش درس نیز می خواند.

داشتن حریف تمرینی همسطح خود در ایران یکی از دغدغه های استادبزرگ جوان ایرانی است. وی در همین رابطه توضیح می دهد:« از نظر رنکینگ جهانی در ایران نفر اول هستم و برای تمرین از اینترنت و سایت های معتبر شطرنج جهان استفاده می کنم. به علت آنکه روی صفحه شطرنج بازی نمی شود تا حدودی اثرگذار است اما تمرین طبیعی تاثیر بیشتری دارد.»

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *