پس از شکست مذاکرات / کره‌شمالی فعالیت‌های جدید موشکی را آغاز کرده است

سایت بدون -برخی منابع در کره‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا می‌گویند کره‌شمالی درحال بازسازی بخشی از سایت آزمایش‌های موشکی است که‌ سال گذشته پس از دیدار با دونالد ترامپ تخریب کرد. تصاویر ماهواره‌ای حکایت از فعالیت‌های جدید موشکی کره‌شمالی در سایت «سوهائه» دارد. این پایگاه موشکی در غرب کره‌شمالی واقع است و پیش از مذاکرات برچیده شده بود. ظاهرا این امر، واکنش کره‌شمالی به شکست دیدار رهبر این کشور با ترامپ است.
از تعطیلی و برچیده شدن سایت موشکی سوهائه به‌عنوان پیروزی دونالد ترامپ در مناقشه موشکی و اتمی کره‌شمالی یاد می‌شد. پایان بی‌فرجام نشست رهبران دو کشور کره‌شمالی و آمریکا در ‌هانوی (ویتنام) موجب ناخشنودی کیم جونگ اون شده است.
بر اساس اخبار منتشر شده، تنها دو روز پس از شکست مذاکرات بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، کره‌شمالی فعالیت‌های موشکی خود را در پایگاه یادشده از سر گرفته است.
این خبر ابتدا از سوی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن اعلام شده است. مقایسه تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه موشکی یادشده نشان از ساخت‌وسازهایی دارد که در فاصله زمانی بین ۲۶ فوریه و ۲ مارس صورت گرفته است.
کارشناسان آمریکا اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی تاکنون به آزمایش موشک‌های بلندبرد خود از این سایت موشکی اقدام نکرده است. همین گزارش حکایت از پرتاب ماهواره و موشک‌های حامل در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ از پایگاه سوهائه دارد. این درحالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که هرگاه کره‌شمالی به برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای و موشکی خود خاتمه ندهد، آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور اعمال خواهد کرد. مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «در صورتی که کره‌شمالی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف نکند، واشنگتن به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خواهد بود.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز تصریح کرد: «پس از نشست سران آمریکا و کره‌شمالی در‌ هانوی، واشنگتن بررسی می‌کند که آیا پیونگ‌یانگ به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای و هر آن‌چه به این برنامه مرتبط است، متعهد خواهد بود یا خیر.»
او اظهار کرد: «اگر آنها تمایل به انجام چنین کاری نداشته باشند، فکر می‌کنم ترامپ در این مورد صراحت بسیاری مبنی بر این داشته که آنها از تحریم‌های اقتصادی شدیدی که اعمال شده است، رهایی نخواهند یافت.»
کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن بر این باورند که کره‌شمالی پس از شکست دیدار عالی رهبران در‌ هانوی بر آن است تا با این اقدامات موشکی، عزم خود را برای پیشبرد برنامه‌هایش به نمایش گذارد. باید یادآور شد که سایت موشکی سوهائه ماه آگوست ‌سال گذشته میلادی به حالت تعطیل درآمده بود. کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هفته گذشته برای دومین بار در یک‌سال گذشته با یکدیگر دیدار داشتند؛ این دیدار که در‌ هانوی ویتنام برگزار شد، بدون رسیدن به نتیجه‌ای در موضوع غیرهسته‌ای‌کردن شبه‌جزیره کره به پایان رسید.
پس از شکست این مذاکرات، به دلیل زیاده‌خواهی‌های ترامپ و همچنین برچیده‌نشدن هیچ‌یک از تحریم‌ها، کره‌شمالی احساس کرد که نمی‌تواند مذاکرات را پیش ببرد. پس از شکست مذاکرات، آقای بولتون در گفت‌وگو با شبکه فاکس اعلام کرد که موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال کره‌شمالی کاملا روشن است و «آنها نمی‌توانند از تحریم‌های اقتصادی خردکننده‌ای که وضع شده، رها شوند.» در اقدامی جداگانه نیز دو سناتور آمریکا با ارایه طرحی در روز سه‌شنبه خواستار افزایش فشارها بر کره‌شمالی شدند و اعلام کردند باید هر بانکی را که با دولت این کشور کار می‌کند، تحریم کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *