پشت پرده اعتراض های لیونل مسی و تهدید به رفتن/ او ریاکار نیست


گابریله مارکوتی


سایت بدون – اشتباه نکنید؛ تصمیم لیونل مسی برای رفتن به اینستاگرام و انتقاد شدید از مدیر ورزشی بارسلونا، اریک آبیدال به خاطر مصاحبه‌اش که در آن بازیکنان بارسا را در قضیه اخراج ارنستو والورده مقصر قلمداد کرده بود، یک مبارزه رودررو با مقامات تصمیم گیرنده بارسلونا است.
 همچنین این حرکتی که یکی از سه نتیجه را در بر خواهد داشت: آبیدال حرف‌هایش را پس می‌گیرد و یک عذرخواهی حسابی به مسی و هم‌تیمی‌هایش تقدیم می‌کند، بارسلونا برای خودش یک مدیر ورزشی جدید یا شاید رئیس جدید در انتخابات پیش رو برمی‌گزیند یا مسی از باشگاه می‌رود. اگرچه این آخری احتمالش به اندازه قهرمان نشدن لیورپول در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر است اما این امکان حداقل به صورت فرضی وجود دارد.
در واقع اگر هر بازیکن دیگری در هر تیم دیگری اینطور اظهارنظر می‌کرد، به این اندازه قابل توجه نبود اما این بازیکنی است که از انتقاد علنی از باشگاه ابایی ندارد. به هر حال او کسی است که در ۷۱۱ بازی ۶۲۲ گل زده و شش توپ طلا به دست آورده برای همین کاندیدای اصلی انتخاب عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است. اگر مسی از مصاحبه آبیدال ناراحت بود و فکر می‌کرد او کسی است که اخراج والورده را به گردن فوق‌ستاره آرژانتینی و سایر بازیکنان ارشد تیم انداخته- چون در واقع برداشت دیگری نمی‌شود از حرف‌های آبیدال کرد- واکنش منطقی این بود که گوشی تلفن را بردارد یا به دفتر هم‌تیمی سابق فرانسوی برود تا از خجالتش در بیاید.
 این دو ۱۳ سال است که یکدیگر را می‌شناسند و شش فصل در کنار هم بازی کرده‌اند و این نه یک کار فوق‌العاده انسانی بلکه ابتدایی‌ترین اقدام متمدنانه‌ای است که می‌شود انجام داد.
اینکه مسی مستقیماً به سراغ رسانه رفته دو تا معنی می‌تواند داشته باشد؛ یا رابطه او با آبیدال خیلی بدتر از آن است که ما فکر می‌کنیم (در صورت این فرض، باید قبول کنیم مدت زیادی است که این رابطه به هم ریخته) یا اینکه بی اندازه خشمگین و عصبانی شده از اینکه به دورویی متهم می‌شود چون حداقل در ظاهر بارها از والورده حمایت کرد و برای همین به سراغ گوشی‌اش رفته و اینطور برآشفته شده.
راستش را بخواهید این با شناختی که از مسی داریم، همخوانی ندارد و برای همین است که همه موضوع را خیلی جدی گرفته‌اند.
مسی آدمی است که خیلی به ندرت خونسردی خود را در زمین از دست می‌دهد چه برسد به بیرون آن. او زیاد حرف نمی‌زند و وقتی حرف می‌زند، معمولاً جملات کوتاه می‌گوید و حرف‌های پیش پا افتاده می‌زند. درباره عصبانیت‌هایش تنها یک بار اتفاق افتاد که از کوره در برود. آن هم بعد از باختن در فینال کوپا آمریکای ۲۰۱۶ که بازنشستگی‌اش از تیم ملی را اعلام کرد و با اتوبوس از روی همه ساختار اتحادیه فوتبال آرژانتین رد شد. آن اتفاق حاصل رنج، خشم و عصبانیت بود. درست مثل این یکی.
آیا خشم او تا حدی است که عطای بارسلونا را به لقایش ببخشد و جای دیگری برود؟ احتمالاً نه اما بد نیست یادآور شوم اگر مسی قصد رفتن داشته باشد الان موقعیت ایده‌آلی برای او پیش آمده.
 قراردادش تا ژوئن ۲۰۲۱ یعنی یک سال و چهار ماه دیگر اعتبار دارد و این یعنی شاید به دنبال انتقال به یک تیم دیگر در تابستان پیش رو باشد وقتی ۳۳ ساله می‌شود. این را هم در نظر نگرفته‌ام که بنابر گزارش همکارانم در ESPN، سم مارسدن و مویزس لورنس، ‌بندی در قرارداد او وجود دارد که اجازه می‌دهد در تابستان پیش رو به عنوان بازیکن آزاد از تیم جدا شود.
قطعاً بارسلونا برای تمدید قرارداد او تمام تلاشش را می‌کند اما برای مسی همه گزینه‌ها روی میز است.
طبیعتاً باشگاه در موقعیت خیلی سخت قرار گرفته که نه تنها آبیدال بلکه رئیس باشگاه، خوسپ ماریا بارتومئو را نیز نگران می‌کند.
شما با خریدن اکثریت سهام بارسلونا رئیس این باشگاه نمی‌شوید بلکه باید اکثریت اعضای باشگاه شما را انتخاب کنند و این یعنی او در انتخابات بعدی –که قرار بود در تابستان ۲۰۲۱ برگزار ‌شود اما شاید یک سال جلو بیفتد- بازنده خواهد بود اگر مسی از کاندیدای دیگری حمایت کند. مسی آنقدر جایگاه و محبوبیت از نگاه اعضای باشگاه دارد که اگر از جی هوپ خواننده رپ کره جنوبی حمایت کند می‌تواند برنده انتخابات باشد بخصوص با نگاه منفی که نسبت به بارتومئو دارد.
برای همین در کوتاه مدت می‌توان انتظار دو پیامد دیگر را داشت. از همه محتمل‌تر این است که آبیدال برای حفظ آبروی باشگاه یک عذرخواهی خصوصی انجام دهد و مثلاً بگوید از اینکه مسی را ناراحت کرده واقعاً ناراحت است و مراقبت می‌کند که مرتبه بعد رفتار بهتری از خود نشان دهد و درست صحبت کند. اگر این کار را نکرد؟ اگر بر موضع خود پافشاری کرد و حرفش را پس نگرفت؟ در این صورت، بارتومئو از کار برکنارش می‌کند و آبیدال را قربانی شمشیر خود می‌کند یا اینکه هر دو در انتخابات بعدی کنار می‌روند. این مبارزه‌ای نیست که در آن شانس پیروزی داشته باشند.
اگر این موضوع درست کنترل نشود، شاید یک «سال فاجعه» دیگر برای بارسلونا رقم بخورد که اگر فکرش را بکنید مسخره است با توجه به اینکه در دو فصل قبل قهرمان لالیگا شده‌اند و تنها سه امتیاز با رئال مادرید صدرنشین فاصله دارند (با وجود مصدومیت‌های فراوان، تغییر مربی و بعضی بازی‌های افتضاح) و در میان شانس‌های بردن لیگ قهرمانان هستند که از دو هفته دیگر از سر گرفته می‌شود. این بیشتر یک سند محکومیت برای رژیم بارتومئو خواهد بود که ابرهای تیره بیش از هر چیز بر آن سایه افکنده.
یک چیز را هم نباید نادیده گرفت. اگر مسی بدون اینکه اول به طور خصوصی با آبیدال حرف بزند، او را جلوی گرگ‌ها انداخته باشد، مرتکب اشتباه شده. در واقع کارش خیلی غیر حرفه‌ای بوده اما از سوی دیگر انگیزه او را فراموش نکنیم. مسی عصبانی است برای اینکه متهم شده به اینکه عامل اصلی اخراج والورده بوده. برای اینکه او تا آخر از والورده حمایت کرده و حرف و اعتبار او در این صورت مخدوش می‌شود.
مسی خیلی راحت می‌توانست از کنار این بگذرد، می‌توانست صبح از خواب بلند شود و محبوب‌تر و پولدارتر از قبل باشد، همچنان برای تنها باشگاه زندگی‌اش بازی کند، جایی که آن را خانه خود می‌داند، همچنان برای رسیدن به سه گانه قهرمانی این فصل بجنگد و همچنان از نظر بسیاری بهترین بازیکن تاریخ باشد اما او اینطور انتخاب نکرد. او خواست برای اعتبارش مبارزه کند. او خواست معمولی نباشد. خواست از حرفش، اعتبارش و افتخارش دفاع کند.
پول و جام، گل و افتخار؛ می‌آیند و می‌روند. آن کسی که هر روز صبح در آیینه به شما خیره می‌شود، تا زنده‌اید با شما هست و مسی نمی‌خواهد مردم فکر کنند یک دروغگوی ریاکار است که علناً از مربی‌اش حمایت می‌کند و در خفا از پشت به او خنجر می‌زند.
منبع: ESPN 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *