پشت پرده تبلیغ برای نمک دریا چیست؟

سایت بدون -گاهی در شبکه‌های مجازی شایعات و تبلیغات خلاف واقع منتشر و به دنبال آن از سوی برخی صاحب‌نظران هشدارها و تکذیبیه‌هایی ارسال می‌شود. با توجه به انتشار وسیع شایعات در مورد سرطانزا بودن نمک‌های ید دار کارخانه‌ای و در پی آن تبلیغ و تشویق افراد به خرید و مصرف نمک‌های دریا، دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص تغذیه مطالبی را مطرح و به رد شایعات پرداختنه‌است. 
فعالیت این متخصص در سالیان متمادی ترویج یددار کردن نمک‌ها به منظور کاهش بیماری‌های ناگوار ناشی از کمبود ید همچون عقب‌ماندگی ذهنی، کری و لالی، هیپوتیروئید نوزادان و… و همچنین جایگزین کردن نمک‌های یددار به جای نمک دریا و سنگ نمک است که موفقیت چشمگیر این تلاش سبب کاهش شیوع گواتر تا سال ۹۰ از ۶۸ درصد به ۵ درصد بود.
این متخصص در مورد نمک‌های دریا توضیح داد خشک شدن دریاچه‌های نمکی و فراوانی نمک رایگان در سطح زمین -که اغلب با فاضلاب رودخانه‌هایی که از گذشته به این دریاچه‌ها سرازیر و آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی بالایی دارند- موجب شده که عده‌ای سودجو با نام‌های دکتر و … با کمترین هزینه این نمک‌ها را با کامیون از این دریاچه‌ها حمل، بسته‌بندی و با تبلیغات گسترده در برخی عطاری‌ها و شبکه‌های مجازی و گاهی با متوسل شدن به شایعات بی‌اساس و غیرعلمی با اشاعه باور نادرست طبیعی بودن نمک دریا و شیمیایی بودن نمک کارخانه قصد گمراه کردن افراد و فروش بیشتر محصولاتشان را دارند که اگر از انتشار این قبیل تبلیغات جلوگیری نشود، مصرف نمک‌های یددار به فراموشی سپرده شده و به دلیل ناخالصی‌ها و آلودگی‌های زیاد نمک‌های دریا و کمبود عنصر ید در آنها احتمال برگشت بیماری‌های ناشی از کمبود ید و سایر اختلالات وجود دارد. 
توصیه این متخصص به جایگزین کردن نمک‌های یددار کارخانه‌ای است که توسط متخصصان مجرب غدد کشور و وزارت بهداشت تایید و به طور مرتب در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ ضمن این‌که اغلب کشورهای خارجی نیز از نمک‌های دریا یا معدن که در کارخانجات، تصفیه و ید‌دار می‌شود، برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کمبود ید استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

یک دیدگاه

  1. آیا به اهل بیت علیهم السلام و سفارشات آن بزرگواران عتقاد دارید یه نه؟
    اگر اعتقاد دارید پس در روایات تاکید بر استفاده از نمک دریا شده است و ائمه معصومین علیهم السلام مردم را به سلامتی دعوت میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *