پشت پرده خبر جدایی لیونل مسی از بارسلونا چیست؟/ سومین بحران


سایت بدون – لیونل مسی خسته شده است. طبق گزارش رادیو کادناسر، کاپیتان بارسلونا بعد از لبریز شدن کاسه صبرش از دست مدیران باشگاه به‌خاطر بی‌تفاوتی نسبت به شایعات بی‌پایان درباره نقش او به‌عنوان یکی از مسبب‌های اصلی ناآرامی اخیر در نوکمپ، مذاکره برای تمدید قراردادش را متوقف کرده است. مسی این روزها از چند مسأله که زندگی‌اش در بارسلونا را تلخ کرده رنج می‌برد. او از متهم شدن به اداره کردن باشگاه در پشت پرده خسته شده است، همینطور از اینکه برخی می‌گویند او مدیر ورزشی واقعی باشگاه است که تعیین می‌کند کدام مربی استخدام و کدام مربی اخراج شود. او از شنیدن این ادعاها که مسی تعیین می‌کند بارسلونا کدام بازیکن را بخرد و کدام بازیکن باید بازی کند خسته شده است اما شاید از همه اینها بیشتر او به‌خاطر اشتباهی که باشگاه در آن قدم گذاشته و اشتباهات بزرگی که مدیران تیم طی دو سه فصل اخیر در حوزه نقل‌و‌انتقالات مرتکب شده‌اند، به ستوه آمده است. جان او به لب رسیده است و حالا طبق ادعای برنامه لارگروی رادیو اسپانیا، کاپیتان آرژانتینی به مدیران باشگاه گفته در پایان فصل آیده نوکمپ را ترک می‌کند اما پشت این همه نارضایتی و تصمیم برای جدایی چیست؟ کل این داستان مستلزم وجود یک پیش‌زمینه است.
ادعاهایی علیه مسی صورت گرفته مبنی بر اینکه خود او بود که از باشگاه خواست آنتوان گریزمان را از اتلتیکومادرید بخرد اما حالا دیگر نمی‌خواهد او هم‌تیمی‌اش باشد؛ یک ادعای نادرست. رابطه گریزمان با سوارس و مسی خوب است و آنها اخیراً حتی روابط‌شان را خانوادگی هم کرده‌اند و همراه با همسران‌شان برای صرف شام بیرون هم رفته‌اند، اگرچه گریزمان هنوز نتوانسته جایگاهی که شایسته‌اش است را در ترکیب بارسلونا پیدا کند. به هر حال یک تلاش آشکار از سوی مسی و سوارس برای کمک به گریزمان به‌منظور بهتر تطبیق دادنش با بارسلونا در حال انجام است.
از نظر فنی و در مورد عزل و نصب‌های مربیان بارسلونا نیز مسی بارها متهم به اعمال نفوذ شده که یکی از آنها درباره اخراج هموطنش خراردو مارتینو و انتصاب مربی فعلی تیم کیکه ستین به‌خاطر علاقه‌اش به سبک فوتبال است. این هم ادعایی نادرست است. به‌عنوان پردرآمدترین و بهترین بازیکن بارسلونا، شایعاتی مانند همیشه برای مسی وجود داشته اما این هم یک حقیقت است که باشگاه بارسلونا زمان تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم که دربردارنده منافع و دیگر موارد مربوط به بازیکنان است، همیشه از ستاره‌های تیم مشورت گرفته می‌شود. این مورد قابل انتقاد یا خاص باشگاه بارسلونا نیست و در واقع انجام چیزی خلاف آن بی‌توجهی محسوب می‌شود. با این حال مسلماً مشکلاتی هم وجود دارند که باید برای آنها راه‌حل‌هایی پیدا کرد اما پیدا کردن این راه‌‌حل سخت خواهد بود. یکی از مهم‌ترین آنها وعده‌های عملی‌نشده خوسپ ماریا بارتومئو رئیس باشگاه است. یک نمونه از این وعده‌ها برگرداندن نیمار به بارسلونا بود. یکی دیگر از وعده‌هایش اخراج ارنستو والورده برای برگرداندن ژاوی به‌عنوان سرمربی بود که در نهایت هم باشگاه هم هافبک سابق تیم تصمیم گرفتند هنوز زمان مناسبی برای همکاری‌ دوباره‌شان نیست.
مسی از آخرین باری که قراردادش را تمدید کرد، ‌بندی را در قراردادهایش گنجانده که به او اجازه می‌دهد در پایان فصل تیم را ترک کند. با اینکه او از نظر شخصی از بازی در محیطی آشنا خوشحال است اما هنوز هم هیأت‌مدیره باشگاه خطر از دست دادن او را احساس می‌‌کند. مسی تیمی می‌خواهد که توان رقابت کردن با بهترین‌ها بخصوص در لیگ قهرمانان را داشته باشد و اگر او ماندنش را در سایه‌ای از شک و تردید قرار دهد، آن وقت همه را مجبور خواهد کرد راه‌حلی برای دوباره راضی شدنش پیدا کنند و این هم مستلزم هوشمندانه‌تر رفتار کردن باشگاه در بازار نقل‌و‌انتقالات و جذب بازیکنان خوب است. مذاکرات مسی و باشگاه برای تمدید قرارداد تا الان خوب پیش رفته بود اما عملکرد تیم در زمین بازی طی ماه‌های اخیر نارضایتی ستاره آرژانتینی را به‌همراه داشته و این هم سبب شده میزان اعتماد تیم و کاپیتانش به ستین بشدت کاهش پیدا کند.
همه چیز با اتفاقاتی که بعد از تساوی ۲ بر ۲ بارسلونا در خانه سلتاویگو رخ داد آغاز شد. بعد از آن بازی حرف‌های نسبتاً تندی میان ستین و تعدادی از بزرگترین بازیکنان تیمش رد و بد شد. سرمربی در همان بدو ورودش به بازیکنانش گفت اگر تغییر کلی در سبک بازی‌شان حاصل نشود نمی‌تواند به اهدافش برسد و ادامه دادن به سبک بازی قبلی که ارنستو والورده داشت هم اوضاع را پیش نمی‌برد و این یعنی که باشگاه خیلی زود از دستش خلاص خواهد شد. حرف‌های او را نمی‌توان اعلام استعفا توصیف کرد بلکه باید آن را راهی برای نگاه به واکنش دانست. واکنش هم رخ داد. مکالماتی میان کاپیتان‌های تیم، ستین و بارتومئو صورت گرفت و پل‌های خراب‌شده میان طرفین دوباره مرمت شد. جرارد پیکه یکی از کاپیتان‌های تیم و مردی که همیشه به‌موقع کاری برای نجات تیم از بحران انجام داده، با انتشار یک توئیت از باشگاه و هوادارانش خواست متحد باشند. با این حال در تقابل با از دست دادن اعتماد به هیأت‌مدیره، در مقطعی که مربیان باید جابه‌جا شوند، بازیکنان جدید باید خریداری شوند و مذاکره برای تمدید قرارداد صورت بگیرد، مسی عضلاتش را منقبض کرده و همه از شک و تردید او برای ماندن مطلع شده‌اند. البته در گذشته هم مواردی بوده که مسی به‌دلیل نارضایتی از باشگاه برای ترک بارسا وسوسه شده است.
در روزهای نخست حضور در لالیگا، زمانی که هنوز درگیر امور اداری مربوط به سکونتش در اسپانیا و یک مهره ثابت در ترکیب اصلی بارسلونا نبود، اینترمیلان به خرید او نزدیک شد و ابایی از پرداخت ۱۵۰میلیون یورو بند فسخ قراردادش نداشت که هیچ، حتی حاضر بود حقوقش را هم سه برابر کند. با این حال صحبت‌های عاقلانه رئیس وقت باشگاه خوان لاپورتا اوضاع را عوض کرد و مسی که هرگز هم واقعاً قصد رفتن نداشت، ماند.
بعد از آن موضوع پرهیاهوی تخلف مسی از پرداخت مالیات‌ درآمدهایش در اسپانیا، او و خانواده‌اش را برای مدتی طولاتی تحت فشار قرار داد و سبب شد او نه‌تنها به ترک بارسلونا بلکه به ترک اسپانیا فکر کند. با این وجود وقتی همه چیز برطرف شد، تصمیم به ماندن گرفت. حالا سومین بحران فرا رسیده است و همراه با آن تنش‌هایی جدی در میان اعضای هیأت‌مدیره باشگاه که پیام بسیار روشنی دارد. پس از سه تساوی و با وجود آغاز کردن فاز دوم فصل در شرایط روانی مناسب، خیلی زود مشخص شد همانطور که خود مسی هم قبلاً پیش‌بینی می‌کرد، این بارسلونای فعلی آنقدر خوب نیست که بتواند شانسی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان داشته باشد. بارسلونا هنوز نتوانسته هموطن مسی و بازیکن مورد تأیید او، لائوتارو مارتینس را از اینتر بخرد و این در حالی است که مارتینس دقیقاً همان بازیکنی است که بارسلونا برای ادامه دادن به رقابت در بالاترین سطح نیاز دارد.
فوتبال مشخص خواهد کرد که آیا بارسلونا به یک مربی جدید نیاز دارد و این ممکن است به معنای از یاد بردن دشمنان قدیمی و تلاش دوباره برای استخدام ژاوی باشد. ویکتور فونت، یکی از کاندیداهای ریاست باشگاه در انتخاب سال آینده باشگاه علناً گفته اگر انتخاب شود یکی از اولین کارهایی که می‌کند استخدام ژاوی به‌عنوان مربی است و فرق نخواهد داشت که در آن زمان چه کسی سرمربی تیم باشد. ژاوی هم ترجیح می‌دهد زمانی هدایت تیم را بر عهده بگیرد که فونت رئیس باشگاه باشد. فوتبال با ماهیتی که دارد هرگز قابل پیش‌بینی نیست. در حالی که بازگشت ژاوی می‌تواند با احیای سبک بازی مورد علاقه بارسایی‌ها همراه باشد، ما فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم کاپیتان‌های تیم چطور بحران عمیقی که درگیرش شده‌اند را مدیریت می‌کنند و در این میان مسی هم اوضاع را برای تصمیم‌گیری درباره آینده‌اش به دقت زیر نظر خواهد داشت.

نویسنده:گی‌یم بالاگه
منبع: BBC

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *