پلیس فتا سلطان فیشینیگ را به دام انداخت

سایت بدون – اعضای شبکه بزرگ فیشینگ که از خارج کشور، حساب ۸۰۰۰ مشتری بانک را، هک کرده و بیش از صدمیلیارد تومان از آن برداشت کرده‌بودند، دستگیر شدند. سرکرده این باند با همکاری پلیس اینترپل در یکی از کشورهای همسایه دستگیر و به ایران منتقل‌شد. اعضای این باند تصور می‌کردند به‌خاطر تبحر خود، در دام پلیس گرفتار نمی‌شوند. به گزارش خبرنگار جام‌جم، تحقیقات پلیس برای کشف راز این سرقت‌های‌میلیاردی با طرح شکایت‌های مشابه در پلیس فتای زنجان آغاز شد. یکی از مالباختگان در شکایت خود به ماموران گفت: دو روز قبل یک پیامک برای من ارسال و در آن اعلام شده بود: «برای جلوگیری از قطع‌شدن یارانه به لینک زیر مراجعه کنید.» از طریق لینک وارد سایتی شدم که در آن خواسته شده‌بود ۲۰۰۰تومان برای قطع‌نشدن یارانه به حساب اعلامی واریز کرده و اطلاعاتم را به‌روز کنم. سریع ۲۰۰۰تومان به آن حساب واریز کردم اما چند دقیقه بعد پیامکی دریافت کردم که با دیدن آن شوکه شدم. موجودی حسابم برداشت‌شده‌بود. به دلیل این‌که پایان هفته بود نتوانستم به بانک مراجعه کنم و صبح امروز بعد از مراجعه به بانک متوجه شدم حسابم هک و اینترنتی از آن برداشت شده است. طرح شکایت‌های مشابه
پس از این شکایت، ماموران تحقیقات خود را آغاز کرده و پس از چند روز با شکایت‌های مشابه رو‌به‌رو شدند. تحقیقات روی پرونده‌ها نشان داد تمام برداشت حساب‌ها به یک شیوه انجام شده و پلیس با یک باند حرفه‌ای فیشینگ رو‌به‌رو است. اعضای این باند به‌صورت حرفه‌ای عمل‌کرده و هیچ ردی از خود به‌جا نمی‌گذارند. متهمان با هک حساب‌های بانکی، موجودی آن را خالی کرده و با پولشویی آن را به حساب‌های خود انتقال می‌دادند.
دوباره کارت‌های اجاره‌ای
بررسی حساب‌هایی که پول‌های سرقتی به آن واریز شده‌بود، مشخص‌کرد اعضای این باند هم برای این‌که بتوانند پولشویی کنند، سراغ افراد طمعکار رفته و کارت‌های بانکی آنها را اجاره‌کرده‌بودند. اعضای این باند با پرداخت مبلغ کمی کارت‌های بانکی آنها را گرفته و از طریق این کارت‌ها و خرید ارز دیجیتال، سکه، طلا و پول‌ها را از این کارت‌ها خارج می‌کردند.
اولین سرنخ از مجرمان
پس از یک سال تلاش شبانه‌روزی سرانجام سرکرده‌های این باند شناسایی‌شده و ردپای آنها در یکی از کشورهای همسایه به‌دست‌آمد. این دو متهم از سال ۹۷ با شروع اقدامات مجرمانه‌شان برای این‌که حاشیه‌امنی برای خود درست کنند راهی این کشور شده و با پول‌های سرقتی خوشگذرانی می‌کردند.
دو متهم پرونده زیر نظر گرفته شدند تا این‌که یک نفر از آنها که تصور نمی‌کرد هویتش برای پلیس فتا فاش‌شده، قبل از عید فطر راهی ایران شد که ماموران با اشراف اطلاعاتی او را در فرودگاه دستگیر کردند.
دستگیری سلطان فیشینگ
تحقیقات از این متهم برای شناسایی دیگر همدستانش به‌خصوص سرکرده باند معروف به سلطان فیشینگ ادامه داشت تا این‌که مخفیگاه این مجرم حرفه‌ای شناسایی شد.
رئیس پلیس فتای زنجان در این‌باره به جام‌جم گفت: با شناسایی هویت سرکرده فراری باند، با همکاری پلیس اینترپل تلاش‌کردیم متهم را دستگیر و به کشور بازگردانیم که تلاش‌های یک‌ساله همکارانم در پلیس فتای زنجان نتیجه‌داد و این متهم دستگیر و به ایران منتقل شد. در ادامه چهار عضو دیگر این باند که وظیفه برنامه‌نویسی و پولشویی را برعهده داشتند در ایران شناسایی و دستگیر شدند. متهمان در تحقیقات مدعی شدند: «ما خودمان را بچه‌زرنگ فرض می‌کردیم و فکر نمی‌کردیم هیچ‌وقت دستگیر شویم. کارمان حساب‌شده بود و ردی از خود باقی‌نمی‌گذاشتیم اما ماموران ما را غافلگیر کرده و دستگیر شدیم.»
فکر می‌کردیم بچه‌زرنگ هستیم
سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو درباره شگرد اعضای این باند اظهار داشت: متهمان ابتدا با کمک یک برنامه‌نویس سایتی جعلی راه‌اندازی کرده تا بتوانند طعمه را در آنجا شکار کرده و اطلاعات حساب‌شان را کپی کنند. بعد از راه‌اندازی این سایت، پیامک‌های انبوه با عنوان «اگر می‌خواهید کارت‌سوخت‌تان باطل نشود به لینک زیر مراجعه کنید» یا «برای جلوگیری از قطعی یارانه وارد لینک زیر شوید» برای طعمه‌ها ارسال می‌کردند. این پیامک‌های جعلی برای ۳۵ نفر ارسال‌شده و ۸۰۰۰نفر در دام آنها گرفتار شده‌بودند.
وی میزان برداشت‌های غیرقانونی اعضای این باند را صدمیلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متهمان بین ۲۰۰هزار تومان تا ۲۰۰میلیون تومان از حساب‌ها برداشت‌کرده‌بودند که اقدامات مجرمانه‌شان مربوط به قبل از فعال شدن رمز پویا بود. آنها اطلاعات خوبی درباره فضای سایبری داشتند و از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا شده و این شبکه را راه‌اندازی‌کرده‌بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد متهمان در شهرهای مختلف به این شیوه برداشت پول کرده و افرادی که از آنها شکایت دارند می‌توانند به پلیس فتای شهر خود مراجعه کنند.
هشدارهای مهم
رئیس پلیس فتای زنجان در پایان هشدار داد: به هر پیامکی که تحت عنوان کارت‌سوخت، سبدحمایتی یا یارانه ارسال می‌شود اعتماد نکرده و به لینکی که در زیر آن اعلام می‌شود وارد نشوند. توجه داشته باشند پرداخت وجه در این لینک‌ها شگردی برای هک اطلاعات بانکی است. همچنین برای فعال‌کردن رمز پویا به سایت بانک مراجعه‌کرده و از اپلیکیشن‌های منتشرشده در فضای مجازی استفاده نکنند. اطلاعات بانکی خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند و هنگام خرید اینترنتی از معتبر بودن سایت مطمئن شوند. در پایان به افرادی که کارت‌های بانکی خود را اجاره می‌دهند نیز هشدار می‌دهیم فریب مجرمان سایبری و کلاهبرداران را نخورده و کارت‌های خود را در اختیار آنها قرار ندهند، زیرا در صورت استفاده از کارت‌های آنها در پولشویی تمام حساب‌هایشان مسدود می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *