پول کثیف از کجا و چگونه وارد سینمای ایران شده است؟/پول را روی پرده بشور

سایت بدون – بحث ورود پول‌های کثیف به سینما در جریان برگزاری سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر مورد توجه اهالی رسانه و البته برخی سینماگران قرار گرفت. نکته جالبی که از دل برخی بحث‌های مربوط به پول کثیف می‌توان برداشت کرد این است که تلقی همگان از پول کثیف لزوما واجد یک معنی واحد نیست و به قولی هرکس از ظن خود به تمیز یا کثیف‌بودن پول هزینه‌شده در ساخت یک اثر سینمایی حکم می‌دهد. این میان شاید یکی از جالب‌ترین اظهارات انجام‌شده درخصوص ورود پول کثیف به سینمای ایران متعلق به رضا میرکریمی باشد که در جلسه نقد و بررسی فیلم «قصر شیرین» سودی که از فروش فیلم‌های کمدی سخیف و دارای شوخی‌های جنسی به جیب سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده می‌رود را پول کثیف نامید و با پاک‌کردن صورت‌مسأله، آدرس گیشه را برای ردگیری این گونه پول‌ها داد!
از کجا آورده‌ای؟ چرا آورده‌ای؟
اگر یک سرمایه‌دار که بنا بر اصل برائت پول خود را از راه حلال و قانونی به دست آورده است، بخواهد به هر دلیلی پول خود را وارد سینما کرده و آن را در تولید آثار سینمایی هزینه کند، به خودی خود اتفاق بدی نیست، البته در جامعه‌ای که اکثریت آن در قبال سرمایه‌داران حکم مارگزیده‌ را دارند، باید انتظار داشت که به هر ثروتمندی با دیده شک و تردید نگریسته شود، حتی اگر صاحب ثروت مورد نظر قصد خیر سرمایه‌گذاری در امور فرهنگی را داشته باشد. این بدان جهت ذکر شد که در جشنواره امسال نیز اسم و رسم شخصی با پیشینه فعالیت در امور گردشگری و به‌عنوان سرمایه‌گذار تعدادی از فیلم‌های شاخص جشنواره سی‌وهفتم به کرات در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و تقریبا همه بدون آن‌که به خروجی این سرمایه‌گذاری توجه نشان دهند، بلافاصله دو سوال معروف «این پول را از کجا آورده‌ای؟» و «از این سرمایه‌گذاری چه منظوری داری؟» را به‌عنوان مهمترین مطالبه خود مطرح کردند.  
از شهرزاد تا گرگ وال‌استریت
این که پول موجود در یک صندوق عمومی را بدون طی‌کردن روال قانونی برداشت کرده و از آن در تولید یک سریال گیریم خیلی موفق در شبکه ویدیویی بهره ببرید، به‌رغم نمود کاملا فرهنگی‌ کارتان، به دلیل قانون‌شکنی و استفاده از مال غیر قطعا باید در برابر مراجع قضائی پاسخگوی عمل خود باشید. این اتفاقی است که چندی پیش در مقیاس جهانی نیز افتاد و به دلیل استفاده غیرقانونی از منابع صندوق توسعه وابسته به دولت مالزی در تهیه و تولید فیلم پرفروش «گرگ وال‌استریت»، پرونده‌ای قضائی گشوده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف همه عواید حاصل از فروش جهانی فیلم در رسانه‌ها شنیده ‌شد. پول کثیف که در واقع مصداقی بر سرمایه حاصله از سازوکارهای غیرقانونی است، می‌تواند در هر مارکتی وارد شود که صدالبته سینما نیز یکی از نقاط هدف چنین پول‌هایی می‌تواند باشد. این میان نه دزدپنداشتن همه سرمایه‌گذاران این سینما کمکی به پاک‌کردن ساحت آن از سرمایه‌های غیرقانونی می‌کند و نه چشم‌بستن بر خلاف‌ها با این بهانه که پول فوق اگر به سینما نمی‌آمد، جایی دیگر حیف و میل می‌شد، پس چه بهتر که در عرصه فرهنگ به کار گرفته شد!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *