پپ گواردیولا استیو جابز فوتبال مدرن است



سایت بدون -در سال ۱۹۹۲ و بعد از جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا که پاس رو به عقب به دروازه‌بان بسیار تکراری و کسل‌کننده بود، فیفا (FIFA) بعد از مطالعه و بررسی فراوان تصمیم به تغییر پاس رو به عقب به دروازه‌بان و ممانعت از استفاده از دست دروازه‌بان گرفت. این تغییر، نقش دروازه‌بان در حمله و دفاع را تغییر داد و عصر جدیدی در فوتبال دنیا به وجود آمد که آغازگر فوتبال مدرن بود.
اگر یوهان کرایف مربی و بازیکن معروف هلندی را که به پدر فوتبال مدرن معروف است و با کمک استادش رینوس میشل، پرس در نیمه حریف، بالا بردن خط دفاع به منظور استفاده از تله آفساید، استفاده از بازیکنان چند پستی و در نهایت تأکید بر اهمیت فضا در حمله و دفاع در فوتبال هلند و تیم آژاکس در اوایل دهه هشتاد میلادی به نمایش گذاشت را یکی از مؤثرترین مربیان فوتبال مدرن بدانیم بدون تردید پپ گواردیولا شاگرد کرایف، استیو جابز فوتبال مدرن است.
 
آموزش و مربیگری:
گواردیولا شاگرد مربیان بنام و تأثیرگذار فوتبال است، در آ.اس رم از فابیو کاپلو ساختار دفاعی و نظم و انضباط تمرین، در برشیا (ایتالیا) از کارلو ماتزونه و میرسیا لوچسکیو اهمیت بازی بدون توپ و لحظه انتقال را آموخت ولی شروع کار مربیگری گواردیولا در باشگاه مکزیکی DORADOS تحت نظر پروفسور لیل بود.
در نهایت در سال ۲۰۰۷ عهده‌دار مربیگری تیم بارسلونا شد و با تصمیم مسئولین بارسلونا در سال ۲۰۰۸ جانشین فرانک لمپارد سرمربی تیم بزرگسالان بارسا شد.
 
شروع کار در سیتی:
باشگاه منچسترسیتی قبل از شروع کار با گواردیولا اقدام به احداث یک مجموعه ورزشی، تفریحی که ارزش آن بالای ۱۵۰ پوند بود، به نام ETEHAD CAMPUS کرد که یکی از بهترین استادیوم‌های دنیاست.
در شروع و اولین سال کار در منچسترسیتی گواردیولا به مقام سوم در جدول رسید و با انتقادهای زیاد کارشناسان انگلیسی روبه‌رو شد، فلسفه تیکی تاکا (TIKI TAKA) او مرتباً نقد می‌شد ولی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به مقام قهرمانی لیگ برتر رسید و با کسب ۱۰۰ امتیاز در طول فصل به یک رکورد دست‌نیافتنی رسید.
 
فلسفه و تاکتیک منچسترسیتی:
گواردیولا از یوهان کرایف اهمیت فضا در فوتبال را یاد گرفت که با کنترل فضا به بازی تسلط پیدا خواهید کرد. برای تسلط به بازی احتیاج به حفظ توپ و گردش آن در عرض و طول زمین است. گردش توپ در پاس‌های کوتاه، نظم دفاعی حریف را از بین می‌برد.
در زمان بازی در مقابل منچسترسیتی هر تیم باید آماده مقابله با مدافعین کناری منچستر باشد که به صورت چرخشی یا INVERTED بازی کرده و در حمله بخصوص در مرکز زمین حرکت می‌کنند. از دیگر تاکتیک‌های تهاجمی گواردیولا مهاجم کاذب یا FALSE9 است که اکثراً یکی از هافبک‌های تهاجمی تیم در حقیقت مهاجم نوک و اصلی تیم در حمله است. منچسترسیتی در زمان حمله از فضای بین مدافعان کناری حریف و مدافعین میانی که نامشان HALF- SPACE است برای نفوذ و بازی ترکیبی در جناحین استفاده می‌کند.
 
خطای تاکتیکی:
منچسترسیتی آمار بسیار مشخصی در خطاهای تاکتیکی در حین بازی برای جلوگیری از حملات حریف دارد. فرناندینهو که با کوین د‌بروین و داوید سیلوا یک مثلث خط میانی بسیار پویا و تأثیرگذار را به وجود آورده‌اند در استفاده از خطا و مسدود کردن نفوذ حریف بخصوص در نیمه حریف مورد انتقاد خیلی از مربیان لیگ برتر قرار گرفته‌اند.
خطاهای تاکتیکی (TACTICA FOULS) احتیاج به یک بازیکن باتجربه دارد که در تیم منچسترسیتی فرناندینهو برزیلی عهده‌دار این نقش است و به تخریب‌کننده و یا DESTROYER معروف است.
تمرینات منچسترسیتی:
تمرینات گواردیولا در عین سادگی با نظم و انضباط خاصی و در شرایط مسابقه انجام می‌شود. تمرینات راندوز (ROUDOS)، ۲X 8 که از تمرینات مورد علاقه گواردیولا و تأکید آن بر بازی مالکانه (TIKI TAKA) است و ایجاد مثلث‌های پاس که به طور مشخصی در زمان حمله منچسترسیتی از آن استفاده می‌کند. نفوذ و بازی ترکیبی در جناحین و ارسال به پشت مدافعین حریف در فضای (HALF-SPACE) بین مدافعان کناری و میانی تقریباً هر روز اجرا می‌شود.
 
مشکلات تیم:
با وجود بازیکنانی نظیر آگوئرو، خسوس، رحیم استرلینگ، کوین د‌بروین و داوید سیلوا آمار گلزنی منچسترسیتی نگران‌کننده است. در گذشته تنها با ایجاد ۴ موقعیت گل، منچستر موفق به گلزنی می‌شد. در فصل کنونی به بیش از ۷ موقعیت گل برای به ثمر رساندن گل احتیاج است.
با توجه به سن بالای اکثر بازیکنان کلیدی منچسترسیتی شاید در فصل آینده شاهد تیمی با شکل و توانایی متفاوتی باشیم.
یوهان کرایف عقیده داشت تکرار قهرمانی در لیگ‌های معتبر دنیا کار بسیار دشواری است ولی شعار گواردیولا در منچسترسیتی زنده باد زندگی (VIVA LA VIDA)
است.

مرتضی محصص

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *