پژوهش های جدید می گویند؟/آیا قدبلند با خطر سرطان ارتباط دارد؟

        https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/gfx/news/hires/2016/heightinflue.jpg
سایت بدون -نتایج یک بررسی جدید روی میلیون‌ها نفر مدعی است افراد بلندقدتر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به سرطان هستند.
به گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان تاکید می‌کنند این افزایش خطر سرطان مربوط به قد بلند در مقایسه با عواملی مانند سیگار کشیدن بسیار اندک است. به‌علاوه روشن نیست چه عاملی زمینه‌ساز این ارتباط است. نظریه غالب این است که افراد بلندقدتر سلول‌های بیشتری دارند بنابراین احتمال سرطانی شدنشان بیشتر است اما میزان‌های هورمون‌ها و سایر بیماری‌ها و رفاه یا محرومیت افراد هنگام جوانی نیز ممکن است هم بر طول قد و هم خطر سرطان تاثیر بگذارد.
میزان این خطر به قد دقیق اشخاص بستگی دارد؛ اگر در زنان با قد کوتاه میانگین خطر سرطان ۵۰ به ۵۰۰ باشد، در زنان بلندقد (میانگین قد ۱۷۸ سانتی‌متر) این خطر ۶۰ به ۵۰۰ است. اگر زنی بسیار بلندقد باشد (میانگین قد ۱۸۸ سانتی‌متر) میزان خطر سرطان ۶۷ به ۵۰۰ است.
در مقابل اثر سیگار شدن بر سرطان بسیار بیشتر است. حتی افرادی که تعداد کمی سیگار می‌کشند (حدود ۳ نخ در روز) ۶ برابر بیشتر در معرض خطر سرطان ریه هستند؛ یعنی خطر ۵۰ به ۵۰۰ به حد ۳۰۰ به ۵۰۰ می‌رسد.
این گزارش که به‌وسیله جامعه سلطنتی بریتانیا منتشر شده، می‌افزاید به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر افزایش در قد انسان بیش از میانگین مورداستفاده در این بررسی ۱۷۰ سانتی‌متر در مردان و ۱۶۰ سانتی‌متر برای زنان، خطر دچار شدن به سرطان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.
این داده‌ها از ۴ بررسی در مقیاس بزرگ ازجمله «بررسی یک میلیون زن» روی ۲۳ نوع سرطان در بریتانیا، آمریکا، اتریش، نروژ و سوئد گردآوری شده بودند. هر بررسی انتخاب‌شده باید حاوی ۱۰ هزار مورد سرطان برای هر جنسیت می‌بود.
از ۱۸ نوع سرطان آنالیزشده در هر دوی مردان و زنان، ۴ سرطان‌ لوزالمعده، مری، معده و دهان/حلق، ارتباطی با افزایش قد نداشتند. در سرطان‌های اختصاصی برای جنس، فقط سرطان دهانه رحم با قد ارتباطی نداشت.
کارشناسان معتقدند قد فقط یکی از عوامل بسیاری است که بر خطر سرطان در اشخاص تاثیر می‌گذارد و یقینا عامل خیلی مهمی نیست. به‌علاوه قد را برخلاف عوامل خطرساز مربوط به شیوه زندگی مانند وزن نمی‌توان تغییر داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پیاز داغش را زیاد کردن»

سایت بدون – پیاز داغ همان پیاز سرخ شده خودمان است یعنی قطعه قطعه کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *