«چاقی» جدی‌ترین علت زمینه‌ساز «کبد چرب»

سایت بدون – بیماری کبد چرب غیرالکلی برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی و زمانی که کبد چرب در گروهی از بیماران چاق تشخیص داده شد، توصیف شد. شیوع این بیماری در ایالات متحده و اروپا رو به افزایش است و این افزایش شیوع، مستقیم با همه‌گیری چاقی که در این جمعیت‌ها دیده می‌شود، ارتباط دارد.
طیف بیماری شامل کبد چرب ساده می‌شود که با گذشت زمان می‌تواند به سمت تخریب کبد و بیماری مزمن کبد پیشرفت کند.
بیشتر افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند، کبد چرب غیرالکلی آنها به دنبال کشف تصادفی افزایش آنزیم‌های کبدی، تشخیص داده می‌شود.
بیماری ممکن است با ضعف یا احساس ناراحتی مبهم در ربع راست فوقانی شکم بروزکند. معمولا بیماری تظاهر کبدی نشانگان متابولیک محسوب می‌شود و نشانگان متابولیک عبارت است از چاقی، فشارخون بالا، دیابت شیرین، افزایش سطح چربی‌ها و…
اساس درمان بیماری کبد چرب، کاهش وزن و ورزش است که اغلب دست یافتن به آن دشوار خواهد بود. بعضی داروها مانند داروهای کاهنده چربی و بعضی داروهای کنترل‌کننده قندخون می‌توانند در بهبود بیماری کمک‌کننده باشند. به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌ها و موادی مانند مکمل‌های ویتامین E نیز سودمند هستند اما همچنان باید تلاش‌ها معطوف به کاهش وزن و ورزش باشد. جراحی باریاتریک (Bariatric) نیز روش تهاجمی برای کاهش وزن است که می‌تواند برای این بیماران تجویز شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *