چرا آینده بارسا با ستین چندان روشن نیست/ناکام دیدارهای بزرگ

سایت بدون – اتفاقی که هواداران بارسلونا از آن می‌ترسیدند خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، رخ داد و این تیم در دیدار جمعه‌شب خود در زمین سویا با تساوی بدون گل متوقف شد تا رئال‌مادرید این فرصت را داشته باشد با برتری در دیدار فرداشب خود برابر سوسیه‌داد به صدرنشینی آبی و اناری‌ها پایان دهد و به لطف برتری در دیدار برگشت ال‌کلاسیکو، در رده نخست قرار گیرد. بارسای کیکه‌ستین دو دیدار ابتدایی خود پس از تعطیلات کرونایی را با دو برد پرگل پشت‌سر گذاشت اما در رویارویی با نخستین حریف جدی خود در دیدارهای باقی‌مانده از لیگ، ۲ امتیاز مهم را از دست داد. اتفاقی که پیش از این چندین‌بار تکرار شده است و این مربی که در اواسط فصل هدایت بارسا را برعهده گرفت، نشان داده که در دیدارهای بزرگ و به‌خصوص در زمین رقبا نمی‌تواند دست بالا را داشته باشد. او از زمان حضورش در نوکمپ در ورزشگاه‌های مستایا، سن‌مامس و برنابئو شکست خورده و در سانچز پیزخوان و سن‌پائولو به تساوی رسیده است. این درحالی است که در زمان والورده، این مربی توانسته بود رئال‌مادرید، اتلتیکومادرید، سویا و بیلبائو را شکست دهد.

  ضعف در خانه رقبا

ستین از ژانویه امسال هدایت کاتالان‌ها را برعهده گرفت و از آن زمان تاکنون نتوانسته هیچ تیم بزرگی را شکست دهد و در دیدار جمعه‌شب نیز این طلسم شکسته نشد. تیم او در ورزشگاه مستایا با دو گل مغلوب والنسیا شد و در ادامه شکست برابر بیلبائو در جام‌حذفی را تجربه کرد. مهم‌ترین بازی ستین روز نیمکت بارسا در این مدت ال‌کلاسیکو بود که در آن مسابقه هم تیمش با دو گل شکست خورد و عملا حرفی برای گفتن نداشت. در لیگ قهرمانان اروپا هم دیدار رفت در زمین ناپولی را با تساوی یک–یک پشت‌سر گذاشت و حالا از سویا هم نتوانسته ۳ امتیاز بگیرد تا در خطر از دست دادن صدر جدول باشد.

ارنستو والورده برخلاف این مربی توانسته بود نتایج قابل‌قبولی برابر رقبای اصلی تیمش در لالیگا کسب کند و به‌خصوص ۳ برد او برابر رئال‌مادرید در خاطر هواداران باقی مانده است. او همچنین در فصل قبل بازی‌های خود در زمین سویا، بیلبائو و اتلتیکومادرید را برده بود. بسیاری از هواداران، دوران والورده را با دو شکست تاریخی در زمین رم و لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا به خاطر خواهند آورد اما او در این تورنمنت در ورزشگاه‌هایی چون اولدترافورد، ومبلی (برابر تاتنهام) و جوزپه مه‌آتزا به برتری رسیده است و آمار چندان بدی در مجموع نداشت.

البته آمار نه‌چندان خوب در خانه رقبا تنها مختص به ستین نبوده و آبی و اناری‌ها کلا در این فصل در دیدارهای خارج از خانه نتوانسته‌اند امتیازات مناسبی کسب کنند. بارسا در این فصل تاکنون ۱۵ بازی در زمین حریف انجام داده که تنها در ۶ مورد آنها موفق به کسب پیروزی شده است و از ۴۵ امتیاز ممکن فقط ۲۲ پوئن به دست آورده است. در چنین شرایطی چندان عجیب نیست که این تیم نتوانسته صدرنشینی مقتدر در لیگ باشد و حالا چشم به دیدار امشب رئال‌مادرید دارد.

تساوی در زمین سویا درحالی رخ داد که ادامه دیدارهای این فصل قرار است بدون حضور تماشاگر و پشت درهای بسته برگزار شود و بارسا شاید در ادامه بتواند آمار ضعیفش در مسابقات خارج از خانه را بهبود بخشد. از طرف دیگر آنها در نوکمپ بسیار خطرناک ظاهر شده‌اند و از ۴۵ امتیاز ممکن تنها ۲ امتیاز را برابر رئال‌مادرید از دست دادند و در بقیه مسابقات با برد زمین را ترک کرده‌اند.

  مالکیت بدون نتیجه

شاگردان ستین در نخستین بازی که او روی نیمکت تیم نشست و با برتری یک بر صفر برابر گرانادا به پایان رسید، نزدیک به هزار پاس دادند تا این مربی که یکی از علاقه‌مندان به بازی مالکانه و تیکی‌تاکاست، نشان دهد که در بارسلونا نیز این شیوه را ادامه خواهد داد. با این حال او هنوز نتوانسته نتایج درخشانی در باشگاه کسب کند و با ادامه این روند بعید است تیمش در لیگ قهرمانان نیز به توفیقی برسد. بارسا در دیدار جمعه‌شب به‌خوبی توانست ضدحملات حریف را مهار کند و قرار گرفتن راکیتیچ به‌جای دی‌یونگ در میانه میدان باعث شد غیبت این ستاره جوان هلندی چندان به چشم نیاید اما حتی بازگشت بوئیس سوارز به خط حمله تیم هم نتوانست طلسم گلزنی تیم در این دیدار را بشکند و درنهایت تساوی بدون گل حاصل تلاش دو تیم بود. بازیکنان بارسا در این دیدار ۷۲۲ پاس به هم دادند که ۸۸درصد آنها صحیح بوده و ۱/۶۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند. این آمار برابر تیمی که خولن لوپتگی هدایت آن را برعهده دارد و معمولا به حفظ توپ و مالکیت بالا مشهور است، می‌تواند بسیار عالی باشد، به شرطی که درنهایت به برتری تیم ختم شود. مشکل اصلی آنجاست که از این ۷۲۲ پاس تنها ۱۹۳ مورد آن بین مهاجمان بوده و در سایر موارد توپ در خط دفاع یا میانی در گردش بوده است.

با بررسی آمار این دیدار به نکته جالب دیگری هم می‌رسیم. تنها مسی، سوارز و راکیتیچ در این دیدار اقدام به شوت‌زنی به‌سمت دروازه حریف کردند که از بین آنها فقط ضربه ستاره آرژانتینی در چارچوب بوده است. مشکل دیگر بارسا نیمکت ضعیفش در این دیدار بود. عثمان دمبله که طبق معمول مصدوم است و در این بازی نیز غایب بود. دی‌یونگ و سرجی روبرتو نیز دیگر مصدومان تیم بودند و اومتیتی نیز از این دیدار محروم بود. به این ترتیب آرتور و گریزمان تنها نفرات نامدار روی نیمکت بودند که البته به این جمع می‌توان آنسو فاتی و ریکوی پویگ جوان را اضافه کرد که فرصت زیادی برای بازی پیدا نکردند. این نهمین دیدار این فصل بارسا بود که تیم موفق به گلزنی نشد و می‌تواند زنگ خطری برای باشگاه در ادامه فصل باشد. 

در این شرایط به نظر می‌رسد رئالی‌ها شانس زیادی برای فتح لیگ داشته باشند. شاگردان زیدان تقریبا دیدارهای سخت خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و تنها دو دیدار نسبتا دشوار برابر سوسیه‌داد و بیلبائو در پیش دارند. حتی جرارد پیکه، مدافع و کاپیتان بارسا پس از این تساوی اعتراف کرد که کار تیمش برای فتح لالیگا در این فصل بسیار دشوار شده است: «با توجه به بازی‌های باقی‌مانده و همچنین مسابقاتی که انجام داده‌ایم، برای ما بسیار دشوار است که قهرمان شویم. این تساوی ما را در موقعیتی قرار داد که دیگر سرنوشت ما دست خودمان نیست. با نگاهی به دیدارهای بعدی رئال‌مادرید متوجه می‌شوید که چندان کار سختی برای رسیدن به موفقیت ندارند و بعید است در ادامه امتیاز از دست بدهند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *