چرا استقلال هم از عقب افتادن لیگ خوشحال شد؟

انتشار یک خبر در روز گذشته مبنی‎بر اینکه فدراسیون پزشکی خواستار تعویق مسابقات لیگ بیستم شد به‌نوعی خوشحالی استقلالی‌ها را در پی داشت. درحالی که سازمان لیگ برنامه لیگ برتر فصل جدید فوتبال را اعلام کرده بود اما فدراسیون پزشکی-ورزشی با ارسال نامه‌ای خواستار تعویق یک‌هفته‌ای لیگ شد. محمداسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی-ورزشی با اعلام این خبر گفت: «با توجه به شرایط بحران کرونا ما به سازمان لیگ نامه زدیم و از آنها خواستیم مسابقات را از ۱۶آبان آغاز کنند. درنهایت نیز شروع مسابقات لیگ برتر بیستم به تاریخ ۱۶آبان ۱۳۹۹ موکول شد.» پیش از این قرار بود رقابت‌ها از ۱۰آبان آغاز شود.
این درحالی است که استقلالی‌ها به‌خاطر شرایط روزهای پایانی فصل گذشته هنوز از لحاظ مسائلی مثل مباحث مدیریتی یا فنی و انسجام تیمی به ثبات نرسیده و همین تاخیر یک‌هفته‌ای بهترین فرصت برای آبی‌ها در این برهه زمانی به‌شمار می‌رود تا با حل مشکلات مختلف خود حداقل چنددرصدی نسبت به آنچه از قبل به‌عنوان تاریخ آغاز رقابت‌های فصل بیستم لیگ برتر مشخص شده بود آماده‌تر و هماهنگ‌تر شوند. مباحثی مثل بسته بودن پنجره، ناهماهنگی به‌خاطر دیر آغاز شدن تمرینات و عدم تعیین‌تکلیف ستارگانی مانند علی کریمی و میلیچ و سایر ابهامات و مشکلات دیگر که هنوز بین استقلالی‌ها لاینحل باقی‌مانده است، شاید در فرصت یک‌هفته‌ای به‌وجود آمده به‌طور کامل حل‌وفصل شود و مطمئنا زمان بیشتری را دراختیار مدیران و مربیان این تیم خواهد گذاشت تا در این فرصت بتوانند برخی مشکلات و ایرادات را برطرف کنند.

 نگرانی بی‌دلیل هواداران

سازمان لیگ فوتبال ایران هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به شروع مسابقات لیگ برتر بیستم فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از تاریخ۱۰آبان، باشگاه‌ها تا روز پنجشنبه اول آبان ۱۳۹۹ باید حداقل قرارداد ۱۴بازیکن خود را در سازمان لیگ ثبت کنند.
البته بعد از انتشار این خبر برخی رسانه‌ها در فضای مجازی با اصلاح آن و حذف خط پایانی خبر مبنی‌بر اینکه «تا پنجشنبه اول آبان تیم‌ها باید حداقل قرارداد ۱۴بازیکن را در سازمان لیگ ثبت کنند» موجبات نگرانی هواداران استقلال را ایجاد کرده و همین موضوع باعث شد دغدغه جدیدی بین آبی‌دوستان ایجاد شود مبنی‌بر اینکه با توجه به بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی استقلال درصورتی که تا اول آبان این پنجره باز نشود خریدهای جدید این باشگاه مثل رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از همراهی این تیم حداقل به مدت یک نیم‌فصل محروم می‌شوند و استقلال باید با بازیکنان فصل گذشته خود لیگ بیستم را آغاز کند.
این درحالی است که پیگیری‌های «فرهیختگان» حاکی از آن است که این نگرانی استقلالی‌ها بی‌دلیل بوده چراکه همان‌طور که در اصل خبر سازمان لیگ به آن اشاره شده، هر تیم تا اول آبان حداقل نام ۱۴بازیکن خود را باید در سازمان لیگ به ثبت برساند که این تعداد می‌تواند اسامی بازیکنان فصل گذشته این تیم باشد و سایر بازیکنان ازجمله خریدهای جدید می‌توانند تا پایان روز ۲۸ آبان یعنی روز بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی در ایران به فهرست تیم‌ها اضافه شوند و این یعنی اگر تا اول آبان نیز پنجره استقلال باز نمی‌شد و این اتفاق بعد از این تاریخ محقق شود، همچنان تا قبل از ساعت یک‌دقیقه بامداد ۲۹ آبان می‌توان خریدهای جدید استقلال را به ثبت رساند تا این باشگاه بتواند از آنها استفاده کند.
ازسوی دیگر با توجه به اینکه تاریخ آغاز فصل بیستم لیگ برتر یک‌هفته به تعویق افتاده است این احتمال وجود دارد که ثبت اسامی حداقل ۱۴بازیکن تیم‌های لیگ برتری در سازمان لیگ نیز یک‌هفته به تعویق افتاده و تا هشتم آبان این فرصت تمدید شود.

 فرصتی برای باز کردن پنجره

جدا از نگرانی بی‌دلیل آبی‌ها درخصوص ثبت قرارداد بازیکنان جدید این تیم نکات دیگری هم وجود دارد که به موجب آن بتوان استقلالی‌ها و به‌خصوص کادرفنی و مدیریت این تیم را شادمان از تاخیر یک‌هفته‌ای آغاز لیگ دانست که ازجمله آنها می‌توان به داشتن فرصت هرچه بیشتر برای باز کردن پنجره نقل‌وانتقالاتی این تیم اشاره کرد. البته در بالا اعلام کردیم تا قبل از ۲۹آبان درصورتی که پنجره استقلال باز شود این باشگاه می‌تواند خریدهای جدید خود را به ثبت برساند اما اگر این اتفاق یعنی باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی استقلال تا پیش از این تا قبل از ۱۰آبان محقق نمی‌شد این باشگاه به‌هیچ‌وجه مثل آسیا حق استفاده از بازیکنان جدید را نداشت و این درحالی است که حالا با تمدید یک‌هفته‌ای آغاز فصل بیستم مدیران باشگاه یک‌هفته بیشتر برای باز کردن پنجره استقلال فرصت خواهند داشت، هرچند اگر بازهم این اتفاق نیفتد تا قبل از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران همچنان این مهلت برای استقلالی‌ها موجود است، با این تفاوت که آنها در هفته‌های ابتدایی فرصت استفاده از بازیکنان جدید را از دست خواهند داد‌.

 دیر آغاز کردن و ناهماهنگی

به‌جز پرسپولیس که به‌خاطر رسیدن به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا چند روزی بیشتر در قطر باقی‌مانده و به همین نسبت تمریناتش را در تهران دیرتر از سایرین آغاز کرد، استقلال نیز با وجود آنکه حداقل یک‌هفته زودتر از پرسپولیس به تهران بازگشته بود تمرینات خود را دیرتر از سایر همه تیم‌ها آغاز کرد که البته دلیل آن‌هم به‌خاطر تغییرات مدیریتی و کادرفنی این تیم بود که تا دو روز قبل از آغاز کار همچنان این تیم از وجود سرمربی و کادرفنی محروم بود و هنوز مشخص نبود چه کسی در فصل جدید سکان هدایت آبی‌پوشان را عهده‌دار می‌شود و دقیقا در همان شبی که وریا غفوری، کاپیتان استقلال در فضای مجازی اعلام کرد آبی‌پوشان چه با مربی و چه بدون مربی استارت کار خود را خواهند زد، درست در همان شب محمود فکری به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شد و کار را با این تیم آغاز کرد.
طبق گفته بیشتر کارشناسان، تیم‌های حاضر در لیگ برتر حداقل به هشت هفته بدنسازی و یکی، دو هفته کارهای فنی و هماهنگی برای حضور در یک فصل موفق نیاز دارند، هرچند شرایطی که شیوع کرونا ایجاد کرده موجب آن شد که فصل قبل با تاخیر به پایان برسد، تقریبا برای فصل جدید نیز شرایط برابری را برای بیشتر تیم‌‎ها به‌وجود آورده است و هیچ‌کدام از آنها نتوانستند فرصت آماده‌سازی ایده‌آل را داشته باشند، اما این درحالی است که شاید از آن روزی که فکری کار خود را آغاز کرد تا آغاز فصل جدید به‌خاطر آغاز به‌کار کادر جدید بیشتر از ۴هفته فاصله نبود که البته همین یک‌هفته تعویق رقابت‌ها می‌تواند حتی چند درصد به آماده‌سازی و هماهنگی استقلالی‌ها کمک کند.

 کادر شلوغ و پیدا نکردن نفر اول

گذشته از این صحبت‌ها، با آغاز به کار محمود فکری در استقلال، او کادر بسیار شلوغی را به‌همراه خودش مشغول کار کرده و جالب اینکه در همین مدت نیز برخی تغییرات پیاپی ازجمله تغییر بدنساز و ناهماهنگی برای انتخاب نفر اول سروصدای زیادی به‌پا کرده و مدت‌ها خبرساز شده، اما واقعیت این است که همچنان فکری برای انتخاب نفر اول به‌عنوان مغز متفکر کادرفنی و دستیار اصلی خود موفق به یک انتخاب درست نشده و بعد از اینکه فاضلی در نساجی ماندگار شد، صحبت‌هایی درخصوص وحید رضایی و امید نمازی در کادرفنی استقلال به‌عنوان دستیار اول به گوش رسید که درنهایت یک فرد گمنام به نام امیدعلی دفتری در این سمت کار خودش را در استقلال آغاز کرد. بنابرین چه‌بسا انسجام و هماهنگی کادرفنی نیز با این اتفاقات کمی خدشه‌دار شده که حالا یک‌هفته فرصت برای ترمیم کادرفنی وجود خواهد داشت.

 وریا و کرونایی‌ها

استقلال یکی از تیم‌هایی بود که فصل گذشته از ناحیه کرونا ضرر کرد و حتی در یک مقطع زمانی کار به‌جایی رسید که یک دیدار این تیم نیز به‌خاطر وجود بازیکنان بی‌شمار کرونایی لغو و به تاریخ دیگری موکول شد. با آغاز فصل جدید نیز همچنان کرونا دست از سر آبی‌ها برنداشته و حالا خبر می‌رسد بازیکنانی مثل دانشگر، مهدی‌پور، اسماعیلی و یکی، دو بازیکن جوان این تیم به کرونا مبتلا شده‌اند و باید قرنطینه دوهفته‌ای را رعایت کنند تا دوباره بتوانند با به دست آوردن سلامتی خود و سپری‌کردن دوران کرونا به تمرینات اضافه شوند. به‌اضافه اینکه طی چند روز گذشته وریا غفوری به‌خاطر مصدومیت اخیر خود نتوانسته بود درست و حسابی در تمرینات همبازیانش را همراهی کرده و همین دو موضوع نگرانی‌های کادرفنی را افزایش داده و حالا با تعویق یک‌هفته‌ای لیگ مطمئنا از این جهت نیز استقلالی‌ها بهره لازم را خواهند برد.

 تعیین‌تکلیف کریمی، میلیچ و رشید

همان‌طور که با ذکر دلایل مختلفی اشاره کردیم شاید استقلال بین تیم‌های لیگ برتری از تعویق یک‌هفته‌ای آغاز رقابت‌های لیگ برتر بیشترین بهره را ببرد. البته در این بین شاید به‌خاطر شرایط مشابه یعنی مشخص‌نبودن وضعیت برخی بازیکنان پرسپولیس و دیر آغاز شدن تمرینات این تیم سرخابی‌ها از این لحاظ وجه مشترکی داشته باشند و هر دو تیم از این اتفاق خوشحال باشند اما در جمع آبی‌پوشان همچنان بازیکنانی مثل علی کریمی و هروویه میلیچ تکلیف‌شان با این تیم برای فصل آینده مشخص نیست، هرچند گفته می‌شود میلیچ به احتمال زیاد ماندگار است و کریمی هم درنهایت آبی‌پوش خواهد ماند اما این اتفاق هرچقدر هم دیر رقم بخورد با این تعویق یک‌هفته‌ای آغاز رقابت‌ها از ۱۶آبان، به سود استقلال خواهد بود تا درصورت اضافه‌شدن این دو بازیکن آنها نیز با سایر همبازیان‌شان به هماهنگی نسبی و مطلوب برسند.
ضمن اینکه احتمالا تا قبل از این تاریخ تکلیف قرارداد رشید مظاهری نیز مشخص خواهد شد که آیا می‌تواند برای استقلال بازی کند یا اینکه باید مدتی محروم بماند!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *