چرا الکس نوری، گزینه ایده‌آل جانشینی فرهاد مجیدی است؟/ غریب آشنا


نام الکس نوری اولین بار زمانی مطرح شد که به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت وردربرمن نشست و توانست وضعیت این تیم را در بوندس‌لیگا زیر و رو کند. نوری که مربی تیم زیر ۲۳ ساله‌های باشگاه بود برمن را بعد از شکست سنگین هفته سوم مقابل گلادباخ تحویل گرفت و زمانی که فصل به پایان رسید، تنها سه امتیاز تا کسب سهمیه اروپا فاصله داشت. او در میانه آن فصل توانست یازده بازی متوالی بدون شکست در بوندس‌لیگا ثبت کند که برای یک مربی کم‌تجربه رکورد فوق‌العاده‌ای بود. در سال‌های گذشته چند بار بحث حضور نوری در فوتبال ایران مطرح شده، ولی این بار مذاکرات او با استقلال جدی است و احتمالاً او را در لیگ بیست و دوم روی نیمکت این تیم ببینیم. در روزهایی که استقلال میان انتخاب گزینه داخلی و خارجی مردد است، نوری می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد. او به دلیل پدر ایرانی‌اش، موفقیت در بوندس‌لیگا و سفرهایی که به تهران داشته چهره محبوبی در فوتبال ایران است و از طرف دیگر دانش و تجربه کار در فوتبال اروپا را دارد که می‌تواند آورده تازه‌ای برای استقلال داشته باشد. این گزارش سبک مربیگری و ویژگی‌های فنی او را بر اساس آنچه در فصل
۱۷ – ۲۰۱۶ در وردربرمن گذشت، بررسی کرده است.

۱- تنوع تاکتیکی
سایت ترنسفرمارکت چیدمان مورد علاقه این مربی را ۱-۳-۲-۴ می‌داند، ولی او تعصبی روی یک سیستم خاص ندارد و با توجه به کارآیی بازیکنانش یا توانایی‌های حریف ممکن است از سیستم‌های مختلف استفاده کند. او ترکیب برمن را بارها بین دفاع چهار نفره و سه نفره جا‌به‌جا کرد و ابایی از این تغییرات ندارد. یازده بازی بدون شکست برمن با دفاع سه نفره به دست آمد و تیمش در این مدت ۲۸ گل زده و تنها ۹ گل خورده داشت.

۲- آماده‌ها در ترکیب
برای الکس نوری اولویت حضور در ترکیب اصلی بازیکنان آماده هستند. او به ستارگان و بازیکنان مشهور تضمینی برای فیکس بودن نمی‌دهد و باید هر هفته خودشان را در تمرین ثابت کنند. حتی بازیکنی مثل سرژ گنابری هم از این قاعده مستثنی نبود.

۳- تأکید روی قدرت بدنی
اولویت نوری در شروع کارش تأکید روی آمادگی و قدرت بدنی بازیکنان بود. او آرون جانسون ناآماده را از خط حمله کنار گذاشت و عثمان مانه گامبیایی را از تیم جوانان اضافه کرد.

۴- کشف استعدادها
نوری در دوره هشت ماهه حضورش روی نیمکت برمن بازیکنان مستعدی را به ترکیب تیم اضافه کرد و گاهی با جابه‌جایی پست کیفیت بازی‌شان را ارتقا داد. او ماکسیمیلین اگستین را از پست پلی‌میکر به هافبک دفاعی برد و به میلوش ولیکوویچ کمک کرد در بوندس‌لیگا جا بیفتد.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *