چرا باید انتقال مهدی طارمی به آرسنال را جدی گرفت؟/ یک گزینه اکازیون


سایت بدون – در روزهایی که بیشتر اخبار فوتبال درباره جام جهانی ۲۰۲۲ است، روزنامه پرتغالی «آبولا» خبر داغی از نقل و انتقالات زمستانی داشت و از پیوستن مهدی طارمی به آرسنال نوشت. انتقال ستاره ایرانی به صدرنشین لیگ برتر می‌تواند یکی از جذابترین اتفاقات برای فوتبال ایران باشد. به گفته منابع موثق، طارمی تابستان امسال از آرسنال و تاتنهام پیشنهاد داشت، ولی در نهایت مقرر شد در پورتو باقی بماند. آبولا به نقل از نماینده طارمی نوشته که آنها خواسته‌اند این انتقال به بعد از جام جهانی و پنجره زمستانی منتقل شود.
این اولین بار نیست که شایعه انتقال یک بازیکن ایرانی به آرسنال مطرح می‌شود. پیش از این آندرانیک تیموریان در زمان بازی در لیگ برتر و سردار آزمون در دوره بازی در لیگ روسیه به تیم لندنی وصل شدند، ولی این انتقال نهایی نشد. با این حال دلایلی وجود دارد که بحث پیوستن طارمی به آرسنال را محتمل بدانیم.

۱-جام جهانی زمستانی
معمولاً مهمترین جابه‌جایی‌های فوتبال در پنجره تابستانی اتفاق می‌افتد و در زمستان به جز موارد خاص گزینه‌های مناسب زیادی در بازار وجود ندارد. جام جهانی قطر اما این معادله را بر هم زده، چرا که بازیکنان زیادی به خاطر ریسک نیمکت‌نشینی و به خطر افتادن موقعیت‌شان در تیم ملی ترجیح دادند تابستان گذشته تغییر تیم ندهند. پنجره زمستانی پیش رو شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد و بعد از جام جهانی باید منتظر نقل و انتقالات زیادی باشیم. طارمی هم ترجیح داد پیش از جام جهانی از پورتو جدا نشود، ولی در بازگشت از قطر دست او برای جدایی بازتر است.

۲-نیاز آرسنال به مهاجم نوک
جدایی زمستانی اوبامیانگ به دلیل بی‌انضباطی و افت لاکازت یکی از دلایلی بود که آرسنال فصل گذشته نتوانست رتبه چهارم را حفظ کند و در غیاب یک گلزن مطمئن سهمیه لیگ قهرمانان را از دست داد. خرید گابریل ژسوس یکی از بهترین انتقال‌های تابستان امسال بود و مهاجم برزیلی نقش پررنگی در صدرنشینی آرسنال داشته، ولی برای تقویم فشرده و فوتبال پرفشار انگلیس حضور تنها دو مهاجم نوک (ژسوس و انکتیا) کافی نیست. خرید طارمی می‌تواند خیال آرتتا را برای داشتن نیروی تهاجمی کافی راحت کند و از تکرار سناریوی فصل قبل جلوگیری شود.

۳-قیمت مناسب طارمی
طارمی یکی از مهاجمان روی بورس فوتبال اروپاست و نیروی تقویتی مناسبی برای آرسنال خواهد بود، با این حال نسبت به توانایی‌هایش قیمت مناسبی دارد. طارمی دو سال قبل با ۱۰ میلیون یورو از ریوآوه به پورتو منتقل شد و در این مدت درخشش خوبی با این تیم داشته، ولی باید به این هم توجه داشت که ۳۰ ساله است و یک و نیم فصل بیشتر از قراردادش باقی نمانده. رسانه‌های انگلیسی و پرتغالی به رقم احتمالی این انتقال اشاره نکرده‌اند. سایت ترانسفرمارکت قیمت طارمی را ۲۰ میلیون یورو تخمین می‌زند، ولی اعداد این سایت معمولاً بالاتر از رقم انتقال واقعی است. اگر رقم انتقال طارمی را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون یورو در نظر بگیریم، برای باشگاه متمولی مثل آرسنال رقم بالایی نیست. از طرف دیگر انتقال زمستانی طارمی برای پورتو هم مناسب‌تر است و با نزدیک شدن به موعد پایان قرارداد قیمت این بازیکن کمتر خواهد شد.

۴-تحول سبک بازی طارمی
طارمی با پیراهن ریوآوه توانست آقای گل شود و در فوتبال پرتغال به عنوان یک گلزن فرصت‌طلب مطرح شد، ولی بعد از انتقال به پورتو بعد جدیدی به بازی‌اش اضافه شده و در این تیم نقش یک پاسور را هم به عهده گرفته. او در بازی سه‌شنبه شب پورتو مقابل بایرلورکوزن سازنده هر دو گل تیمش بود و در این فصل آمار ۷ گل و ۶ پاس گل را ثبت کرده. طارمی حالا علاوه بر توانایی بازی در پست شماره ۹، می‌تواند در پست هافبک نفوذی یا گوش چپ هم بازی کند و در صورت انتقال به آرسنال دست آرتتا برای استفاده همزمان از او و ژسوس باز خواهد بود.
سیاست جدید آرسنال این است که سراغ بازیکنان بالای ۳۰ سال نرود، ولی ادو، مدیر ورزشی باشگاه که طارمی را یک فرصت طلایی می‌داند حاضر شده برای مهاجم ایرانی استثنا قائل شود. طارمی برای آرسنال که بعد از چند سال به کورس قهرمانی برگشته یک اکازیون است و آنها بعید است که این فرصت را به راحتی از دست بدهند.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *