چرا باید عاشق کریستیانو رونالدو باشیم؟/یک قلب بزرگ در منچستر یونایتد


یادداشت
تام شین

کریستیانو رونالدو را فقط هواداران منچستریونایتد دوست ندارند. اسطوره پرتغالی در ۳۶ سالگی در اقدامی شگفت‌انگیز به منچستریونایتد و لیگ برتر برگشت. موفقیت‌های او ابتدا در یونایتد، بعد در رئال مادرید و اخیراً در یوونتوس باعث شده او یکی از پرطرفدارترین ورزشکاران جهان باشد. در حالی که هواداران تکنیک و دستاوردهای او را می‌ستایند، برخی از رفتارهای توأم با غرور و گاه تحقیرآمیز او انتقاد می کنند اما همان منتقدان هم برند و موفقیت او را تحسین می‌کنند. اقدامات خیرخواهانه و انسان‌دوستانه رونالدو بیرون زمین هم باعث افزایش محبوبیتش شده و سان به سراغ دلایلی رفته که نشان می‌دهد رونالدو یکی از بزرگترین قلب‌ها را در جهان ورزش دارد.

کاهش دستمزد به خاطر ویروس کرونا
ثروت او حدود ۴۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود و شاید به نظر شما خیلی مهم نباشد که رونالدو بخشی از دستمزدش را بگیرد؛ این را همه فوتبالیست‌ها قبول ندارند. به هر حال، رونالدو از مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ یعنی چهار ماه پرالتهاب که دنیای فوتبال با پاندمی کرونا زمینگیر شده بود، این کار را انجام داد و گفته می‌شود به خاطر آن ۸/۳ میلیون پوند ضرر کرد.

بخشش سخاوتمندانه
رسانه‌های پرتغالی گزارش دادند رونالدو سال گذشته با کمک ایجنت معروفش، ژرژ مندز یک میلیون پوند به بیمارستان‌های کشورش کمک کرد تا با پاندمی ویروس کرونا مقابله کنند. دانیل فرو، ‌رئیس بیمارستان سانتاماریا لیسبون گفت: «مندز با ما تماس گرفت و گفت کریستیانو رونالدو قصد سرمایه‌گذاری برای ایجاد دو بخش ICU دارد و تمام تجهیزات لازم برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا فراهم شد.»

پرداخت پاداش
برناردو سیلوا، هم‌تیمی رونالدو در تیم ملی پرتغال این خبر را فاش کرد. ستاره منچسترسیتی گفت CR7 از تیم خواسته نیمی از پاداش صعود به یورو ۲۰۲۰ را برای کمک به ریشه‌کنی کرونا اختصاص دهند. سیلوا گفت: «او این ایده را مطرح کرد که بخشی از پاداشمان را بدهیم و همه موافقت کردند.»

کفش طلای اروپا
در سال ۲۰۱۱، رونالدو کفش طلای اروپا را به دست آورد چون برای رئال مادرید تحت مربیگری ژوزه مورینیو ۴۰ گل زد اگرچه تیمش در لالیگا نایب قهرمان شد و در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به وسیله بارسلونا حذف شد. رونالدو به جای اینکه این جایزه را در ویترین افتخاراتش حفظ کند، ترجیح داد آن را برای اهداف خیریه به فروش برساند. این کفش طلا ۲/ ۱ میلیون پوند به فروش رسید و عوایدش به ساخت چندین مدرسه در منطقه جنگ زده غزه اختصاص یافت.

سفیر
رونالدو سفیر سه خیریه بزرگ «کودکان را نجات دهید»، یونیسف و «چشم‌انداز جهانی» است و بارها برای جذب کمک صحبت کرده. در مراسم توپ طلای سال ۲۰۱۴، رونالدو به گروهی از کودکان اشاره کرد که به سرطان خون مبتلا شده‌اند. در سال ۲۰۱۶ به کودکان متأثر از جنگ داخلی سوریه پرداخت و آنان را قهرمانان واقعی توصیف کرد. یک بار هم به «کودکان را نجات بدهید» کمک نقدی کرده و خواسته مقدارش فاش نشود.

پاداش‌های فوتبالی
رونالدو در بذل پول‌هایی که به خاطر نمایش فوق‌العاده‌اش در زمین به دست می‌آورد، بسیار سخاوتمند است. در سال ۲۰۱۳ او در تیم سال یوفا قرار گرفت و صدهزار یورو از نهاد حاکم بر فوتبال اروپا دریافت کرد اما به جای نقدکردن چک آن را به صلیب سرخ اهدا کرد. یک سال بعد نقش مؤثری در رسیدن رئال مادرید به لادسیما (دهمین قهرمانی اروپا) داشت و ۴۵۰ هزار پوند پاداش گرفت که آن را به سه خیریه‌ای که سفیر آنها است، اهدا کرد.

توپ طلا
رونالدو کار فروش یکی دیگر از جوایز شخصی‌اش را در سال ۲۰۱۷ تکرار کرد و این بار توپ طلای سال ۲۰۱۳ خود را در یک حراجی خیریه در لندن به فروش رساند.
این حراجی توسط بنیاد «یک آرزو بکن» ترتیب داده شد که تلاش می‌کند کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج را به یکی از خواسته‌های بزرگشان برساند.
توپ طلای رونالدو ۵۳۰ هزار پوند به فروش رسید.

اهدای خون
این بازیکن ۳۶ ساله روی بدنش تتو نکرده؛ چرا که رونالدو مرتب خون می‌دهد. رونالدو در سال ۲۰۱۵ گفت: «ما همه می‌توانیم با اهدای خون، تفاوت ایجاد کنیم. هر اهدا می‌تواند تا سه نفر در شرایط اضطراری را نجات دهد.» رونالدو همچنین مغز استخوان اهدا می‌کند. کارلوس مارتینز، هم‌تیمی سابق او، نیاز به مغز استخوان برای فرزندش داشت و رونالدو بعد از آن اهداکننده شده. او می‌گوید اهدای مغز استخوان آنطور که مردم فکر می‌کنند، سخت نیست و آسیبی وارد نمی‌کند.

زلزله نپال
در آوریل ۲۰۱۵ زلزله وحشتناکی نپال را ویران کرد و رونالدو کمک قابل توجهی به این کشور داشت. این فاجعه طبیعی جان ۹ هزار نفر را گرفت، ۲۲ هزار نفر را مجروح کرد و خسارات مالی بی‌شماری به این کشور فقیر وارد ساخت. گفته می‌شود رونالدو ۵ میلیون پوند به بنیاد «کودکان را نجات بدهید» کمک کرد هرچند هیچ وقت این گزارش‌ها تأیید نشد. او قطعاً کمک کرده اما مقدارش مشخص نشده.

دعوت از یک یتیم
حیدر، هوادار رئال مادرید در پایتخت لبنان، بیروت، پدر و مادر خود را در اثر یک بمب‌گذاری انتحاری از دست داد. یک خبرنگار محلی دستش به رونالدو رسید و در نهایت این پسر به باشگاه دعوت شد. ویدئوی حضور در رئال مادرید منتشر شد در حالی که رونالدو این پسر را در آغوش گرفته بود و او از اینکه اسطوره‌اش را دیده، اشک شوق می‌ریخت.

دست شکسته
در جریان یک بازی دوستانه پیش‌فصل در بورنموث، رونالدو یکی از آن ضربات ایستگاهی وحشتناک خود را زد که به بیرون رفت و متأسفانه به هوادار ۱۱ ساله، چارلی سیلوروود برخورد کرد و دست او را شکست. فلورنتینو پرس، ‌رئیس رئال مادرید به چارلی زنگ زد و رونالدو پیراهن امضاشده رئال مادرید را به او داد. در یک بازی لیگ قهرمانان هم توپ او به میان جمعیت رفت و باعث گریه یک پسربچه شد. او وسط جمعیت رفت و تاپ تمرین خود را به او داد.

کمک به مرکز مبارزه با سرطان
دولورس آویرو، مادر رونالدو در سال ۲۰۰۷ از سرطان سینه نجات یافت و بازیکن وقت منچستریونایتد تصمیم گرفت به مرکز درمانی در پرتغال که مادرش را درمان کرده، کمک کند بنابراین ۱۲۰ هزار پوند بیشتر از مبلغ صورت حساب به آنها پرداخت کرد.

کمک به یک هوادار نوجوان
رونالدو داستان پسربچه ۹ ساله‌ای به نام نوهوزت گیلن را که به سرطان مبتلا شده بود، در سال ۲۰۰۹ شنید. بعد از صحبت با پدرش فهمید کار زیادی نمی‌شود کرد، گفتند امکان مداوا در آمریکا وجود دارد و او هزینه‌اش را تقبل کرد. صدها هزار پوند برای درمانش در یک مرکز خصوصی هزینه کرد و تا وقتی در سال ۲۰۱۳ این پسربچه درگذشت، هزینه‌ها را می‌پرداخت.

بهترین دوست
ژرژ مندز ابرایجنت فوتبال در مراسم ازدواجش در سال ۲۰۱۵ رونالدو را به عنوان بهترین دوستش (ساقدوش) معرفی کرد و رونالدو کادوی عروسی سخاوتمندانه‌ای به این دوستش داد و یک جزیره در یونان برایش خرید، گفته می‌شود این جزیره را ۴۰ میلیون پوند خرید.

هم‌تیمی‌ فوق‌العاده
بعد از لا دسیما، بازیکنان رئال مادرید نه تنها از باشگاه پاداش گرفتند، بلکه یک هدیه ویژه از رونالدو دریافت کردند. بهترین بازیکن این تورنمنت یک ساعت مچی عالی از برند لاکچری ساعت، بولگاری به هم‌تیمی‌هایش هدیه کرد که گفته می‌شود ارزش هر کدام پنج هزار پوند بوده است.

دعوت ویژه از ریکسن
فرناندو ریکسن در سال ۲۰۱۳ به یک بیماری عصبی شدید مبتلا شد. بازیکن سابق تیم ملی هلند تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۹ روی ویلچر بود. بعد از آنکه وضعیت او مشخص شد، رونالدو با ریکسن که افتخارات زیادی در لیگ برتر اسکاتلند و همراه با رنجرز به دست آورده بود، تماس گرفت و او را دعوت کرد تا به همراه خانواده‌اش یک بازی را در برنابئو تماشا کند. بعد از مسابقه با لژیا ورشو هم پیراهنش را به این مدافع راست سابق هدیه کرد.

مراقبت از برادر بزرگتر
پدر رونالدو، دنیس الکلی بود و تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۵ این اعتیاد را با خود داشت. برادر بزرگتر کریستیانو، هوگو آویرو همان مسیر را طی می‌کرد و به الکل و مواد مخدر معتاد شده بود. اما وقتی رونالدو پله‌های پیشرفت و شهرت را طی می‌کرد، تصمیم گرفت مداخله کند و به برادرش قول داد اگر این عادت‌های ویرانگر خود را ترک کند، لا دسیما را به او تقدیم می‌کند. هوگو این کار را کرد و در پایان مسابقه وسط زمین آمد و کریستیانو را در آغوش کشید.

شکیبایی یک قدیس
رونالدوی فروتن نشان داد مثل بقیه است وقتی در شام شب کریسمس به همراه جورجینا رودریگس و پسرش، کریستیانو جونیور در دسامبر ۲۰۱۸ مدت زیادی منتظر ماند. سرآشپز تورینی، داویده فیوره رزرو میز را برای ساعت ۹:۳۰ شب ترتیب داد و رونالدو که ۹۰ دقیقه زودتر آمده بود، مجبور شد ۴۰ دقیقه صبر کند تا میز خالی پیدا شود. او به جای شلوغ‌کاری و مطالبه‌گری صبورانه انتظار کشید و هیچ نشانه‌ای از آن غرور درون زمین نداشت.

هرگز لطف را فراموش نمی‌کند
رونالدو فاش کرد وقتی در بچگی به شدت گرسنه بوده سه خانم به او همبرگر مجانی داده‌اند. بعد از این اعتراف و اینکه رونالدو اعلام کرد یک شعبه مک دونالد کنار استادیوم اسپورتینگ لیسبون افتتاح می‌کند، یکی از سه زن پیدا شد. پائولا لکا به رونالدو گفت یکی از این سه زن بوده و از او به خاطر قدرشناسی‌اش تشکر کرد. رونالدو هم گفت آماده است یک شام مفصل به این خانم بدهد.

کمک به درمان زندگی‌بخش
رونالدو در کنار نامزدش، جورجینا، به درمان سرطان کودکان کمک زیادی کرده است. مشخص شد توماس، نوجوان پرتغالی در سال ۲۰۱۹ به یک نوع نادر از سرطان مبتلا شده است. تلاش‌های زیادی برای درمان این پسر در حال انجام بود و والدینش تصمیم گرفتند بابت درمان سخت و شجاعانه پسرشان کمک جلب کنند.
کریستیانو و جورجینا در زمان لازم دست به کار شدند و پیامی که توسط خواهر جورجینا، ایوانا، به اشتراک گذاشته شد، خیلی‌ها را به فکر کمک انداخت. در آن از سخاوت مردم برای کمک به این کودک تشکر شد.
این پسربچه شجاع به بیمارستان دی هبرون در بارسلونا برده شد تا مراحل پیشرفته درمانی و مشاوره آنکولوژی صورت بگیرد. اگر رونالدو وارد عمل نمی‌شد هیچ کدام از این اقدامات امکان‌پذیر نبود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *