چرا حق با جرارد پیکه است/ کابوس بارسلونا

سایت بدون – هرچه می‌خواهید درباره جرارد پیکه بگویید اما او هرگز از زدن حرف دلش ابایی نداشته است. مدافع میانی بارسلونا از گفتن حقایق خجالت نمی‌‌کشد. او بود که تابستان سال ۲۰۱۷ به شیوه‌ای به یاد ماندنی پس از خرد شدن تیمش مقابل رئال مادرید در سوپرجام اسپانیا اعتراف کرد کاتالان‌ها از رقیب دیرینه‌شان ضعیف‌تر بوده‌اند. آن دفعه اولین باری بود که او در تمام دوران بازی‌اش در نوکمپ به چنین چیزی اعتراف می‌کرد. به همین دلیل وقتی او دوباره به این موضوع اعتراف کرد خیلی تعجب‌آور نبود. پیکه بلافاصله پس از تساوی بدون گل بارسلونا در خانه سویا که کار شاگردان کیکه ستین در کورس با رئال مادرید برای فتح لالیگا را بیش از پیش سخت کرد، اعتراف کرد که تیمش از رئال مادرید ضعیف‌تر است.
پیکه گفت: «از الان به بعد دیگر قهرمان شدن یا نشدن‌مان به نتایجی که خودمان می‌گیریم بستگی ندارد.» اشاره پیکه به این واقعیت بود که بارسلونا با وجود ۳ امتیاز برتری در صدر جدول ممکن است امشب صدر جدول را از دست بدهد. این اتفاق با پیروزی رئال مادرید مقابل رئال سوسیداد به خاطر نتایج بهتر کهکشانی‌ها مقابل کاتالان‌ها در بازی‌های رودررو رخ می‌دهد.
پیکه ادامه داد: «قهرمانی لیگ در این فصل سخت خواهد بود. ما هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد اما با توجه به چیزهایی که من از تیمم در هفته‌های اخیر دیده‌ام، خیلی بعید و عجیب است که رئال مادرید امتیاز از دست بدهد.»
چنین سطحی از بد‌بینی در پیکه قطعاً هواداران بارسلونا را ناراحت می‌کند اما خب گاهی اوقات حقیقت تلخ است و از حقیقت هم نمی‌شود فرار کرد. یک واقعیت درباره بارسلونا این است که برخلاف آنچه هواداران این تیم فکر می‌کردند، ارنستو والورده سرمربی سابق این تیم دلیل اصلی مشکلات آبی‌ و‌ اناری‌ها نیست چون جانشین‌اش کیکه ستین هم نتوانسته کار خاصی برای حل مشکلات تیمش انجام دهد. با این حال ارزش یادآوری دارد که بعد از اعتراف پیکه در سال ۲۰۱۷، بارسلونا قهرمان لالیگا شد اما تکرار چنین داستانی با هدایت ستین در فصل جاری بعید به نظر می‌رسد چون از ماه ژانویه که سرمربی سابق رئال بتیس هدایت آبی‌ و ‌اناری‌ها را برعهده گرفته است، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در بازی این تیم دیده نمی‌شود. البته نباید منکر آن شد که مشکلات بارسلونا فراتر از نیمکت و کادر فنی این تیم است. بارسلونا در سال‌های اخیر از بی‌کفایتی مدیرانش هم ضربات زیادی خورده است، ضرباتی که سبب شده لیونل مسی، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال در مقطع پایانی دوران بازیگری‌اش با کلی جنجال و اما و اگر مواجه باشد. مسی گاهی اوقات می‌تواند به تنهایی بارسلونا را از دردسر نجات دهد اما نه همیشه. مقابل سویا، او هم نتوانست با رویکرد جنگنده – تدافعی حریف کنار بیاید و یک بار که دیه‌گو کارلوس بازیکن حریف روی او مرتکب خطا شد، خشم در چهره‌اش موج می‌زد. با این حال بیراه هم نیست بگوییم که بخش زیادی از خشم مسی به خاطر آشفتگی است که در وضعیت خودش و تیمش می‌بیند. بارسلونای او فاقد هیچ هویت واقعی است. این بارسلونا تیمی با تنها چند بازیکن درست و حسابی و کلی ستاره در حال محو شدن و پایین‌تر از حد استاندارد است که به خاطر عدم وجود یک استراتژی یکپارچه در مورد نقل و انتقالات به ترکیب این تیم راه پیدا کرده‌اند. حتی خود مسی هم نتوانست یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه کند و زمانی که او نتواند بارسلونا هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. با این حال هنوز برای بارسلونا همه چیز از دست نرفته است. بازی جمعه شب سخت‌ترین آزمون در میان بازی‌های باقیمانده بارسلونا تا پایان فصل بود. به همین دلیل شاید پیکه اشتباه می‌‌کند. رئال مادرید هم ممکن است تا پایان فصل امتیاز از دست بدهد. با این حال یک بخش حرف او کاملاً درست بود: امسال قهرمانی در لالیگا برای بارسا کار بسیار سختی خواهد بود.

نویسنده:مارک دویل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *