چرا خیال زین الدین زیدان از همیشه راحت تر است؟

سایت بدون – زین الدین زیدان در دومین دوره حضورش در رئال‌مادرید هنوز نتوانسته نتایج درخشان دوره نخست را تکرار کند و البته پس از شروع، تیمش به‌‎تدریج به شرایط مطلوب رسید اما با تعطیلی لیگ مشخص نیست آیا این روند همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر. زیدان در ۳۸ بازی اخیر تیمش در رقابت‌های مختلف از ۳۸ ترکیب متفاوت استفاده کرده و هیچ‌گاه در دو بازی متوالی ترکیبی مشابه نداشته است. این اتفاق دو تحلیل مختلف را در رسانه‌های اسپانیایی به‌دنبال داشته است. عده‌ای معتقدند او هنوز ترکیب دلخواهش را به‌دست نیاورده و هنوز مشغول آزمون و خطاست و برخی دیگر اعتقاد دارند او با این تغییرات به ستاره‌های پرشمار تیمش این پیام را می‌دهد که به همه آنها نیاز دارد و در فرصت مناسب به همه آنها بازی می‌دهد. البته مصدومیت‌های پیاپی بازیکنان اصلی در مقاطعی دست این مربی فرانسوی را برای انتخاب نفراتش بسته بود و در بعضی بازی‌ها او مجبور شده تغییراتی در ترکیبش ایجاد کند. البته در دو بازی آینده شاگردان او برابر ایبار و والنسیا مشخص می‌شود که چقدر این تحلیل‌ها درست است. رئال درحال‎‌حاضر همه بازیکنانش به‌جز ناچو و لوکا یووچ را که هر دو مصدومند، در اختیار دارد و زیدان با خیالی راحت می‌تواند ترکیب اصلی‌اش را انتخاب کند.
زیزو که فصل گذشته و پس از لوپتگی و سولاری به‎عنوان سومین سرمربی فصل رئال منصوب شد، از آن زمان از ۳۲ بازیکن مختلف در دیدارهای لالیگایی تیمش استفاده کرده و البته در این مدت مصدوم و محروم نیز کم نداشته است. این جابه‌جایی‌ها درنهایت حاصلی برای رئال نداشت و آنها در پایان فصل نتوانستند رقیبی جدی برای بارسای قهرمان باشند. در این فصل اما تیم او بهتر ظاهر شده و نتایج قابل‎قبول‌تری کسب کرده است. آنها حالا تنها ۲ امتیاز با آبی و اناری‌ها در صدر جدول فاصله دارند و ۹ هفته باقی‎مانده بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود. تغییرات زیاد در ترکیب تیم این امید را برای بازیکنان جوان ایجاد کرده که با تلاش بیشتر می‌توانند شانس بازی در ترکیب اصلی را نیز پیدا کنند.
کریم بن‌زما در طول دوره دوم مربیگری زیدان در رئال بیشترین حضور را در ترکیب اصلی داشته است. شاید اگر یووچ صربستانی می‌توانست انتظارات را برآورده کرده و عملکرد بهتری در خط حمله داشته باشد، زیدان مجبور نمی‌شد مهاجم فرانسوی‌اش را در اکثر بازی‌ها به زمین بفرستد. زیدان پس از بازگشت به برنابئو شیوه متفاوتی نسبت به سولاری در پیش گرفت و به نفراتی چون مارسلو که تا پیش از آن اغلب نیمکت‌نشین بودند، بیشتر بازی بدهد. در فصل جدید و تا پیش از تعطیلی مسابقات نیز میانگین سنی نفراتی که برای رئال به میدان رفته‌اند، ۸۱/۲۸سال بوده و بن‌زما، کاسیمیرو، راموس، کورتوا، واران و کارواخال بیشترین دقایق بازی را در ترکیب اصلی داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که او کمتر تمایلی به تغییر در بخش دفاعی تیمش دارد و بیش از همه در فاز تهاجمی تغییراتی را اعمال کرده است.
با توجه به فشردگی بازی‌ها در ادامه فصل قطعا باز هم شاهد تغییرات زیادی در ترکیب تیم خواهیم بود. رئال در طول ۳۵ روز باید ۱۱ بار به میدان برود و زیدان برای جلوگیری از خستگی و مصدومیت ستاره‌هایش باید از سیستم چرخشی استفاده کند. افزایش تعداد تعویض‌های تیم‌ها در لالیگا از سه به پنج مورد نیز باعث می‌شود ستاره‌های جوان این تیم فرصت بیشتری برای بازی پیدا کنند.

    بازگشت آزارد

ادن آزارد که در ابتدای این فصل از چلسی خریداری شد، قرار بود جای خالی کریس رونالدو را پر کند، اما مصدومیت‌های پیاپی و عدم‎آمادگی این ستاره بلژیکی سبب شد کمتر فرصت حضور در ترکیب تیمش را پیدا کند. او با استفاده از این فرصت سه‌ماهه تعطیلی، خود را به شرایط آمادگی رسانده و می‌تواند نقشی مهم در سرنوشت این فصل رئال داشته باشد. به نوشته روزنامه آاس اسپانیا، مصدومیت او کاملا برطرف شده، اما ممکن است برای نخستین دیدار برابر ایبار نیمکت‌نشین باشد و در ادامه به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی میدان شود. طبیعی است که بازیکنان پس از وقفه‌ای طولانی‎مدت در شرایط آرمانی خود نباشند و آزارد نیز در تلاش است آمار ضعیفش در این فصل (یک گل و ۵ پاس گل) را بهبود بخشیده و عملکرد بهتری در نخستین سال حضورش در برنابئو ثبت کند.
آزارد در اواسط ماه فوریه مصدوم شد و با توجه به شرایطش به نظر می‌رسید شانس زیادی برای بازی در این فصل ندارد، اما شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات به نفع او و سایر بازیکنان مصدوم شد و حالا مهیای حضور در زمین مسابقه است. رئال در ابتدای فصل ۱۰۰ میلیون یورو برای خرید او هزینه کرد اما از همان ابتدا انتقاداتی به او درباره اضافه‌وزنش و عدم‎آمادگی‌ بدنی‌اش مطرح شد. چند مصدومیت پیاپی ثابت کرد که او از روزهای خوبش فاصله دارد و این انتقادات چندان هم نادرست نبوده است. درنهایت او مجبور شد پای مصدومش را به تیغ جراحان بسپارد و از فرصت به‌دست آمده برای سپری کردن دوران نقاهت و ریکاوری استفاده کرد. با شروع دور جدید تمرینات رئال، آزارد بدون هیچ مشکلی به همراه سایرین به تمرین پرداخت و به نظر می‌رسد دیگر مشکلی برای حضور در ترکیب تیمش ندارد. او قرار بود ادامه این فصل را از دست بدهد اما گفته می‌شد مشکلی برای بازی در یورو ۲۰۲۰ ندارد و می‌تواند تیم ملی بلژیک را در این تورنمنت همراهی کند. اگر یورو به تعویق نمی‌افتاد، شیاطین سرخ اروپا روز شنبه آینده در نخستین بازی مرحله گروهی خود باید به مصاف روسیه می‌رفتند.
لوکا یووچ دیگر مصدوم رئالی‌هاست که البته ظاهرا تا پایان این فصل نمی‌تواند تیمش را در مسابقات همراهی کند. این مهاجم صربستانی در دوران قرنطینه در زمان شیوع کرونا در خانه‌اش با مصدومیتی عجیب روبه‌رو شد و به این ترتیب نمی‌تواند رئال را در ادامه مسابقات همراهی کند، اما مارکو آسنسیو که در ابتدای فصل دچار پارگی رباط‌صلیبی شده بود، حالا آماده بازگشت به میادین است و آسیب‌دیدگی‌اش برطرف شده.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *