چرا رئال مادرید بازیکن نمی خرد؟/دردسرهای آقای زیدان

وضعیت رئال‎مادرید در بازار نقل‎وانتقالات و دردسر‌های لیست مازاد خبری از خرید در تیم زیدان نیست

خامس رودریگز پس از ۶ سال از رئال‏ مادرید رفت تا حضور در پنجمین لیگ اروپایی را تجربه کند. ستاره کلمبیایی رئال در سال ۲۰۱۴ و در ادامه پروژه کهکشانی فلورنتینو پرز راهی مادرید شد اما در سال‌‌های اخیر و به‏خصوص پس از حضور زیدان روی نیمکت این تیم کمتر مورد استفاده قرار گرفت تا درنهایت روز دوشنبه انتقالش به اورتون قطعی شد. پرز که معمولا در دوران حضورش به‎عنوان رئیس باشگاه تابستان شلوغی را پشت‎سر گذاشته و خرید‌های پرسروصدایی انجام داده، در پنجره نقل‏وانتقالات کنونی هنوز بازیکنی به خدمت نگرفته است و حتی گفته می‌شود شاید رئال برای نخستین‎بار در ۲۰ سال اخیر تابستانی بدون خرید را پشت‎سر بگذارد. مشکلات مالی که به‎دنبال شیوع کرونا ایجاد شد، باعث شده حتی باشگاهی همچون رئال نیز با احتیاط بیشتری وارد نقل‎وانتقالات شود و به همین دلیل تصمیم دارد پیش از هر خریدی، بازیکنان مازاد خود را به فروش برساند.

سومین همکاری با کارلتو

خامس یکی از نفراتی بود که رئالی‌‌ها مدت‌‌ها به‏دنبال راهی برای فروش او بودند و درنهایت به انتقال ۲۵ میلیون یورویی او به اورتون رضایت دادند. پرز انتظار داشت مبلغی بالاتر را برای فروش ستار‌ه‎ای که در سال ۲۰۱۴ برای به خدمت گرفتنش ۸۰ میلیون یورو هزینه کرده بود، دریافت کند اما در بازار کنونی، یافتن مشتری مناسب کار چندان راحتی نیست. هافبک کلمبیایی که پیش از این در پورتو، موناکو و بایرن‎مونیخ نیز بازی کرده، با قراردادی ۲ ساله که برای سال سوم نیز قابل‏تمدید است راهی لیگ برتر شد تا برای سومین‎بار شاگرد کارلو آنچلوتی شود. خرید او در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد این مربی ایتالیایی بود و در سال ۲۰۱۷ نیز کارلتو او را با انتقالی قرضی به بایرن‎مونیخ برد.

خامس با حضور زیدان روی نیمکت رئال‎مادرید کمتر مورد استفاده قرار گرفت و درنهایت مجبور شد موقتا این تیم را ترک کند و راهی آلمان شود. بایرن بی‌میل نبود تا او را به‏صورت قطعی بخرد اما این بازیکن علاقه‎ای به ماندن در این باشگاه نداشت و ترجیح داد به رئال برگردد. بازگشت زیدان دوباره او را به یک نیمکت‏نشین تبدیل کرد و در فصل قبل تنها ۷۲۸ بار برای تیمش به میدان رفت و با یک گل و دو پاس گل آماری ضعیف از خود به‌جای گذاشت. حالا او این شانس را دارد تا فوتبالش را با مربی محبوبش در اورتون احیا کند و این خبر خوبی برای کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کلمبیا خواهد بود که یکی از ستاره‌‌های تیمش شانس بیشتری برای بازی در باشگاهش را خواهد داشت.

مورد تکراری بیل

حدود ۴۰۰ روز از زمانی که زیدان خواهان جدایی گرت بیل شده بود، می‌گذرد اما این ستاره ولزی همچنان عضوی از رئال‎مادرید است. زیزو در آن زمان و در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر همین فردا از تیم برود، بهتر است.» اما فردا هنوز نرسیده و بیل ۱۳ ماه و نیم پس از این مصاحبه هنوز علاقه‌ای به جدا شدن از تیمش نشان نداده است. او یکی از نفراتی است که بیشترین دستمزد را در تیم می‌گیرد اما زیدان اعتقادی به بازی‌اش ندارد و اکثرا نیمکت‌نشین یا حتی سکونشین است. مربی فرانسوی بار‌ها از پرز خواسته مقدمات جدایی او را فراهم کند اما بیل که فصل پیش تا آستانه جدایی از باشگاه پیش رفت، با مخالفت آنها مواجه شد، حالا لج کرده و حاضر نیست به تیم دیگری برود. او می‌گوید تا پایان قراردادش که دو سال دیگر به پایان می‌رسد در رئال می‌ماند و تنها درصورتی حاضر است از تیم جدا شود که بتواند به‎عنوان بازیکن آزاد راهی تیم دیگری شود. رئال هم دوست ندارد بازیکنی را که نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو برای خریدش هزینه شده، مفت از دست بدهد و این گره به‎راحتی قابل باز شدن نیست.

پرز که حالا خیالش از بابت خامس راحت شده، سراغ پروژه فروش بیل رفته اما این مهاجم ولزی توپ را به زمین باشگاه انداخته و آنها را مقصر وضعیت کنونی‌اش می‌داند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم باشگاه باید در این زمینه اظهارنظر کند. من سال پیش در آستانه ترک تیم و حضور در باشگاه جدیدی بودم اما آنها در آخرین لحظات همه‏چیز را منتفی کردند و مانع از انتقالم شدند. موارد دیگری هم بود که باشگاه اجازه نداد و موانعی در راه ایجاد کرد که انتقالم عملی نشد. آنها همه‎چیز را در تیم تحت‎کنترل خود دارند و گاهی اوقات وضعیت را بسیار پیچیده می‌کنند. درحال‎حاضر هم همه‎چیز به خودشان بستگی دارد و آنها باید تصمیم نهایی را بگیرند.»

رئال برای ایجاد توازن مالی در باشگاه و رفتن به سراغ خرید‌های جدید، نیاز دارد از شر ۱۵ میلیون یورویی که بیل در سال دریافت می‌کند، راحت شود و به‏خصوص در این ایام کرونا این موضوع به بحرانی ورزشی و مالی برای تیم تبدیل شده است. آنها می‌توانستند در تابستان قبل با قبول پیشنهاد تیم «جیانگسو سانینگ» چین این بحران را خاتمه دهند اما مشکل اصلی این بود که تیم چینی حاضر نبود پولی بابت این انتقال به رئال بپردازد و پرز هم مانع جدایی بیل شد. البته در این مدت زیدان تلاش کرده فرصتی در اختیار وینگر تیمش قرار دهد تا دوباره به روز‌های اوج برگردد اما بیل که حاشیه‌‌های زیادی در این مدت داشته، به‎خوبی از آنها استفاده نکرده است. او بیش از یک سال است که در لیگ برای رئال گل نزده و با این شرایط به‎سختی بتوان مشتری خوبی برای او پیدا کرد. او حالا دوباره در تمرینات رئال برای شروع فصل جدید حاضر شده و شاید زیدان مجبور شود برای یک سال دیگر او را در تیمش تحمل کند.

تراکم در سمت چپ

رئال تمریناتش را برای فصل جدید آغاز کرده است و به‎تدریج ملی‌پوشان تیم نیز که در روز‌های اخیر برای حضور در لیگ ملت‌‌های اروپا رفته بودند به تمرینات برمی‌گردند. آنها درحال‏حاضر ۲۷ بازیکن در تیم اصلی خود دارند که زیدان تصمیم دارد با فروش چند بازیکن این تعداد را کاهش دهد. یکی از نفراتی که احتمالا به‎زودی از جمع رئالی‌‌ها جدا خواهد شد، رگیلون است که از چند باشگاه ازجمله منچستریونایتد نیز پیشنهادهایی دارد. این مدافع چپ که فصل پیش در ترکیب سویا درخشش خوبی داشت پس از یک سال حضور قرضی در این تیم دوباره به برنابئو برگشته است اما با حضور فرلان مندی و مارسلو در این پست، زیدان نیازی به او ندارد و ترجیح می‌دهد با فروش او بودجه لازم برای خریدهایش را فراهم کند.

رگیلون پس از قهرمانی در لیگ اروپا به‎همراه سویا به تیم ملی نیز دعوت شد و نخستین بازی ملی‌اش را نیز این هفته انجام داد. او در تیم‌‌های پایه رئال رشد کرده است و در زمان حضور لوپتگی روی نیمکت رئال نخستین بازی‌اش برای این تیم را انجام داد. سانتیاگو سولاری که در تیم دوم رئال سرمربی او بود پس از نشستن روی نیمکت این تیم، رگیلون را به مارسلو ترجیح می‌داد و به‎تدریج به ترکیب ثابت این تیم رسید اما با حضور زیدان اوضاع برای این مدافع چپ‎پا تغییر کرد و درنهایت مجبور شد به‎صورت قرضی راهی سویا شود. زیزو با وجود عملکرد خوب او در فصل گذشته تمایلی به استفاده از مدافع ملی‌پوش خود ندارد و ترجیح می‌دهد هرچه زودتر او هم به فروش برسد. یونایتد یکی از مشتریان اصلی اوست، اما مشکل اینجاست که رئال خواهان گنجاندن ‌بندی در قرارداد اوست که بتواند در آینده او را با قیمتی مشخص بخرد و باشگاه انگلیسی هم حاضر به قبول این موضوع نیست. ماریانو نیز دیگر خرید ناموفق رئال در سال‌‌های اخیر است که زیدان اعلام کرده دیگر به او نیازی ندارد و می‌تواند راهی تیم دیگری شود. پرز برای دیگر بازیکن مازادش هم هنوز مشتری مناسبی پیدا نکرده است و به نظر می‌رسد در این تابستان برخلاف سال‌‌های قبل بیشتر درگیر فروش بازیکنانش باشد تا ساختن تیمی کهکشانی.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *