چرا روند گلزنی مهدی قائدی متوقف شد؟/آتشفشان خاموش استقلال

سایت بدون – شاید اگر بخواهیم ستاره بی چون و چرای استقلال در نیم فصل اول لیگ نوزدهم را معرفی کنیم، بی‌اختیار نام مهدی قایدی در ذهن‌مان نقش می‌‌بندد. مهاجم ۲۳ ساله و بوشهری استقلال که در دوران وینفرد شفر، آنچنان که باید نتوانست فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست بیاورد و برای استقلال به اندازه حالا بازی کند.
قایدی در زمان مربیگری آندره‌آ استراماچونی در استقلال درخشش خیره‌کننده خود را آغاز کرد. او که پیش‌تر توسط وینفرد شفر در پست بال چپ و راست سیستم
۱-۳-۲-۴ مورد استفاده قرار می‌گرفت، این بار به خط حمله رفت و نقش مکمل شیخ دیاباته در روش ۲-۵-۳ را بازی کرد.
از آنجا بود که قایدی نشان داد چه مهاجم قابلی است و البته خاطرات درخشش خود در ایرانجوان را برای فوتبال‌دوستان زنده کرد.
قایدی در زمان مربیگری استراماچونی، هشت گل برای استقلال به ثمر رساند و یکی از بهترین بازیکنان لیگ بود. وقتی مربی ایتالیایی به دلایل مختلف از استقلال جدا شد و به ایتالیا برگشت، انگار قایدی هم افت خود را آغاز کرد و دیگر آن مهاجمی نشد که همه انتظارش را داشتند. همان مهاجمی که لرزه بر اندام هر مدافعی می‌انداخت و می‌توانست یک تنه نتیحه یک بازی را تغییر بدهد.
آمار قایدی در لیگ برتر، از زمانی که مجیدی جانشین استراماچونی شد، حتی به اندازه نیمی از درخشش او در نیمه اول مسابقات نبود. او بسیار ضعیف‌تر از حد تصور ظاهر شده و در ۱۰ بازی اخیر خود برای استقلال گلی به ثمر نرسانده. آماری که نشان می‌دهد قایدی دوران افول خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده و طلسم طولانی خود در باز نکردن دروازه حریفان را نشکسته است.
بازی با نفت مسجدسلیمان در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ برگزار شد. یعنی دقیقاً ۱۸۰ روز قبل یا شش ماه پیش. در آن بازی، قایدی در دقیقه ۵۱ توانست دروازه حریف را باز کند. استقلال بعد از آن دیدار، مقابل پرسپولیس قرار گرفت که قایدی ستاره زمین بود اما در حضور ۷۷ دقیقه‌ای خود گلی به ثمر نرساند. بعد از این بازی استقلال در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به مصاف پلیس عراق رفت و دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند. قایدی ۳۴ دقیقه بازی کرد اما به دلیل آسیب‌دیدگی جای خود را به مرتضی تبریزی داد.
حضور بعدی قایدی در لیگ برتر و مقابل ذوب‌آهن بود. او از دقیقه ۵۳ جانشین علی دشتی شد اما موفق نشد دروازه حریف را در ورزشگاه آزادی باز کند. گل‌گهر حریف بعدی استقلال بود که باز هم قایدی نتوانست در ۹۰ دقیقه حضور خود گلی به ثمر برساند. مقابل فولاد قایدی ۷۵ دقیقه در ترکیب استقلال بود اما گل نزد و برابر سایپا همین اتفاق در حضور ۷۴ دقیقه‌ای قایدی رخ داد. در بازی با تراکتور هم مهاجم بوشهری ۹۰ دقیقه در ترکیب استقلال بازی کرد اما در گلزنی ناکام ماند.
این اتفاق در حضور ۷۸ دقیقه‌ای قایدی برابر نفت آبادان هم رخ داد و مهاجم ۲۳ ساله استقلال حتی نتوانست دروازه نساجی در تهران را باز کند. در این بازی قایدی ۹۷ دقیقه در زمین حضور داشت اما مقابل دروازه علیرضا حقیقی ناکام ماند. در آخرین بازی هم این مهاجم بوشهری موفق نشد در حضور ۱۱ دقیقه‌ای خود گلی وارد دروازه محسن فروزان و پارس جنوبی جم کند.
مهدی قایدی از روزی که دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرده، در ۱۰ بازی استقلال به میدان رفته اما گلی نزده. این مهاجم در این مدت حدود ۷۰۰ دقیقه به میدان رفته اما انگار راه دروازه حریفان را فراموش کرده. او که در پایان نیم فصل اول یکی از بهترین گلزن‌های لیگ برتر بود، حالا با ۹ گل زده همراه با علی علیپور و ارسلان مطهری در جایگاه چهارم این جدول قرار گرفته است. اینکه چرا قایدی افت کرده، دلایل فراوانی دارد.
شاید این افول به دقایق کوتاه‌ حضورش در ترکیب ارتباط داشته باشد و یا نوع استفاده مجیدی از او که قطعاً با استراماچونی متفاوت است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *