چرا سالمندان مشکل خواب دارند؟

سایت بدون -افزایش سن، تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند؛ ازجمله این تغییرات می‌توان به تغییر الگوی خواب اشاره کرد. درواقع در سالخوردگی مشکل خواب عارضه عجیبی نیست.
طبق تحقیقات بنیاد ملی خواب آمریکا، مرحله REM یا به‌عبارتی «مرحله حرکت سریع چشم در خواب» در دوران سالخوردگی افت می‌کند، چراکه افراد سالخورده مدت‌زمان بیشتری را در مراحل سبک‌تر خواب سپری می‌کنند. البته از تأثیر داروها هم نباید غافل بود. اغلب سالخوردگان داروهایی نظیر داروی کنترل فشار خون یا ضدافسردگی مصرف می‌کنند که کیفیت خواب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
اما چاره چیست؟ افراد سالخورده درصورت مصرف داروهایی که با عوارض بی‌خوابی همراه ‌است، می‌توانند از پزشک معالج‌شان بخواهند در داروهای مصرفی‌شان تجدیدنظر کند. اصلاح رژیم غذایی و عادات سبک زندگی هم مساله مهمی است. برای مثال بهتر است از پنج شش ساعت پیش از خواب مصرف نوشیدنی‌های کافئینی قطع شود. به همه اینها قرارگیری در معرض آفتاب را هم اضافه کنید. نور خورشید به تولید ملاتونین در بدن کمک می‌کند و ملاتونین هم در تنظیم چرخه خواب تأثیر دارد.
البته تغییر الگوی خواب در سالخوردگی همیشه هم عارضه‌ساز نیست. باید دید این تغییر چقدر روی زندگی فرد اثر می‌گذارد. گفته شده ۵/۷ ساعت خواب در سنین بالا مقدار مناسبی است. اما خواب‌آلودگی یا احساس کوفتگی در طول روز علائمی است که باید چک شود.
منبع:medicaldaily

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *