چرا محصولات در مرحله توسعه ایده‌ها شکست می‌خورند؟/شگرد ضد گلوله شدن

محصولات، نقطه اتصال شرکت‌های نوپا و کاربرانشان هستند. هر قدر یک محصول بتواند نیازهای کاربران را بهتر و دقیق‌تر پاسخ بگوید در بازار موفق‌تر خواهد بود. کسب‌وکارها انرژی زیادی صرف بهبود ارتباط کاربر با محصولشان می‌کنند و همواره در تلاشند پاسخ‌های درستی به مسائل کاربران بدهند. در فرآیند توسعه محصول ممکن است اشتباه‌هایی مسیر رشد را منحرف کند. یکی از آنها توسعه اشتباه محصول است. اگر مسیر توسعه محصول با آنچه کاربران در انتها انتظار دارند هماهنگ نباشد، تولید با شکست مواجه می‌شود. در رابطه با کسب‌وکارها باید توجه داشت که توسعه بد محصول به مراتب بدتر از توسعه ندادن است. در مسیر توسعه محصول، ایده‌های بسیاری مطرح می‌شود اما پیاده‌سازی همه این ایده‌ها ممکن نیست. صرف زمان و منابع بدون آگاهی و برنامه‌ریزی در این موضوع می‌تواند کسب‌وکار را با شکست مواجه کند. در ادامه به بعضی از اشتباه‌ها در مسیر توسعه محصول اشاره شده است:
 ارائه محصولی که هنوز کامل نشده
ممکن است به دلایل مختلف مثلا کمبود زمان، محصول پیش از آن‌که به حداقل ویژگی‌های مقبول کاربر برسد، در بازار ارائه شود. طبعا این محصول نمی‌تواند نیازهای حداقلی کاربران را برآورده کند و این مساله بر کیفیت خروجی اثر منفی می‌گذارد. اگر محصولی در بازار وارد شده است باید حداقل عملکرد اصلی محصول را برای کاربر فراهم سازد.
 منطبق نبودن محصول با رفتار کاربران
اگر محصول ارائه شده با عادات و رفتارهای کاربران منطبق نباشد زمان زیادی برای ایجاد هماهنگی و همسازی با محصول نیاز خواهد بود. ایجاد منش جدید کاربری نیازمند صرف هزینه مادی و معنوی است. یک شرکت نوپا ممکن است در آغاز کار شرایط ایجاد بستری برای این هماهنگی را نداشته باشد. پس تیم محصول باید آگاهانه از آن حذر کند.
 کشتن زمان در توسعه جزئیات
یک محصول معمولا پیرامون مدل کسب‌وکاری‌اش شکل گرفته و در ازای ایجاد خدمات و رفع یک نیاز اصلی از طرف کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسوسه توسعه جزئیات و خدمات فرعی همیشه همراه تیم خواهد بود. اگر زمان زیادی برای این مساله صرف شود ممکن است خود محصول نیز از دامنه نیاز کاربران خارج شود پس باید همواره به این نکته توجه داشت که تمرکز و صرف زمان باید روی ویژگی‌های اصلی محصول اتفاق بیفتد.
 نداشتن دید درست در تولید
آگاهی به مسیر راه توسعه محصول الزامی است و اگر همه تیم به این مسیر آشنا نباشند ممکن است توسعه را در مسیر اشتباهی پیش ببرند. چشم‌انداز محصول مشخص می‌کند که دید درست تولید چیست و بر چه مبنایی ساختاربندی خواهد شد. مدل کسب‌وکاری در شکل‌گیری این دید موثر است.
 بررسی نکردن نتیجه با کاربر
محصولی که در نهایت آماده می‌شود قرار است کاربران از آن استفاده کنند. ممکن است یک محصول از دید توسعه‌دهندگانش عالی و کامل باشد اما کاربران آن را به دلایل مختلف نپسندند. بنابراین بررسی کردن محصول با کاربر پیش از ارائه به بازار می‌تواند از شکست‌های احتمالی پیشگیری کند.
 چه باید کرد؟
 مسیر راه محصول باید دقیق و درست ترسیم شود و همه اعضای تیم توسعه از آن آگاه باشند.
 زمان ارائه محصول به بازار باید درست انتخاب شود. محصول باید کامل باشد؛ یعنی ویژگی‌های اصلی در آن کاملا قابل استفاده باشند.
 نتیجه کار باید با کاربران بررسی شود و محصول منطبق بر کاربر توسعه داده شود. بازخوردهای کاربری اهمیت ویژه‌ای در این مساله خواهد داشت.
 مدیریت زمان و منابع در توسعه محصول لحاظ شود و توسعه بدون آگاهی صورت نگیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *