چرا نور آبی برای بینایی خوب نیست؟

https://lunato.net/wp-content/uploads/2017/12/BackImage4.png

سایت بدون -شاید شنیده باشید که نور آبی برای چشم ضرر دارد. اما چرا؟ قرنیه قادر به فیلترکردن یا انعکاس نور آبی نیست. از طرفی هم می‌دانیم که مواجهه دائم با نور آبی موجب صدمه به شبکیه می‌شود.

پژوهشگران با کشف چگونگی بروز این آسیب سعی دارند تا درمان مؤثرتری برای کاهش سرعت پیشرفت آسیب‌هایی همچون تباهی لکه زرد (دِژِنِراسیون ماکولا) پیدا کنند.

عارضه نام‌برده بر اثر فروپاشی یا نازک‌شدن سلول‌های موجود در ماکولا (قسمتی از شبکیه) ایجاد می‌شود.

سلول‌های گیرنده نور در ماکولا در مبتلایان به تباهی لکه زرد چون از بین ‌رفته‌اند، بیمار مشکل بینایی پیدا می‌کند.

متأسفانه درمان قطعی برای تباهی لکه زرد وجود ندارد و فقط با راه‌هایی مانند تزریق می‌توان روند پیشرفت بیماری را آهسته‌تر کرد. حالا ببینیم که نور آبی کجای این ماجراست.

وقتی چشم‌ها در معرض نور آبی قرار می‌گیرند، مولکول‌های رِتینال در شبکیه به‌دلیل تحریک‌شدن بر اثر نور آبی و ایجاد مجموعه‌ای از واکنش‌ها موجب مرگ سلول‌های حیاتی حساس به نور می‌شوند. این آسیب دائمی است، زیرا سلول‌های گیرنده نور در چشم بازتولید نمی‌شوند.

پژوهشگران بتازگی دریافتند که بدن از ماده‌ بخصوصی برای جلوگیری از مرگ‌ این سلول‌های حیاتی توسط محرک‌هایی همچون نور آبی جلوگیری می‌کند. این ماده بخصوص آلفا توکوفِرول نام دارد که از مشتقات ویتامین E و نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است.

اما سلول‌هایی که به این ماده نیاز دارند، وقتی سالخورده می‌شویم یا سیستم ایمنی بدنمان تضعیف می‌شود، قادر به دریافت کافی ماده‌ مذکور نیستند.

نور خورشید هم به‌طور طبیعی شامل نور آبی است و مثل صفحه موبایل و لپ‌تاپ و امثال اینها نور آبی تولید می‌کند.

اما مشکل اینجاست که ما ساعت‌های طولانی و با فاصله نزدیک به این وسایل خیره می‌شویم و همین مواجهه مداوم و نزدیک چشم‌ها با نور آبی برایمان دردسرساز شده است.

اکنون پژوهشگران در تلاشند راهی پیدا کنند که از تأثیر نور آبی در ایجاد بیماری‌های چشمی بکاهند.

منبع: Iflscience

صدف دژآلود

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *