چرا «هرمز»؛ یکی از عجیب‌ترین جزایر جهان می تواند مقصد مسافرت این روزهای ما باشئ؟ /جزیره رنگارنگ

سایت بدون -هر چه روزها به سمت سرد شدن می‌روند حال و هوای سفر به جنوب قوی‌تر خودنمایی می‌کند به‌طوری که بسیاری تقویم را باز کرده و به دنبال تاریخی هستند تا آن را برای رفتن به جنوب انتخاب و به قول معروف استخوانی سبک کنند. اما سفر به جزیره‌هایی که در دل خلیج فارس جا خوش کرده‌اند صفای دیگری دارد که نه یک بار، نه دو بار و نه سه بار و… کافی نیست و باید بارها و بارها به سراغ این جزیره‌ها رفت و هر بار منطقه تازه‌ای از آن را کشف کرد. یکی از این جزیره‌ها که به تازگی خودی نشان داده و بسیاری را برای دیدن مشتاق می‌کند جزیره هرمز است. جزیره‌ای که نزدیک به قشم است و بیشتر از یک روز را برای دیدن تمام دیدنی‌هایش می‌طلبد. جزیره‌ای که به عروس سرخپوش هرمزگان هم معروف است و بهشت زمین‌شناسان اطلاق می‌شود. جزیره‌ای سرخ رنگ که به دلیل خاک سرخش نه در ایران بلکه در جهان خاص و منحصر‌به‌فرد بوده و برای همین از ایران و نقاط مختلف دنیا گردشگر برای تماشای این خاک سرخ که گفته می‌شود خوراکی است می‌آیند. البته تنها خاک هرمز، سرخ رنگ نیست. بلکه شن‌های نقره‌ای، طلایی و سفید هم دارد که قدم گذاشتن روی هر کدام از این شن‌ها جذابیت خاص خود را دارد. شن‌های ساحلی که پیاده یا سواره از کنار آن عبور کنید رنگ به رنگ می‌شود و زیر نور آفتاب درخشندگی خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد.

Image result for ‫جزیره هرمز‬‎

 حالا این همه زیبایی و طبیعت بکر و هوای خوش این جزیره را که تنها ۴۲ کیلومتر مربع است با پوشش و مردم محلی بومی و بافت قدیمی آن تلفیق کنید تا ببینید در جنوب ایران چه بهشتی جای گرفته است. شاید نگاه کردن روی نقشه، جزیره هرمز را یک نقطه کوچک در خلیج فارس نشان دهد؛ اما کافیست پا به درون همین نقطه کوچک بگذارید تا ببینید دل کندن از آن چقدر دشوار خواهد شد. 
باتوجه به آنچه گفته شد دیدنی‌های هرمز را می‌توان به دو بخش دیدنی‌های طبیعی و تاریخی تقسیم کرد. دیدنی‌هایی که البته برخی از آنها به خوبی محافظت نمی‌شود و این نگرانی وجود دارد که دیر یا زود از بین بروند و در معرض خطر قرار گیرند. با این وجود بد‌نیست قبل از آن‌که بار سفر بسته و به سمت این جزیره اسرارآمیز و پر قصه بروید با برخی از این دیدنی‌ها آشنا و با برنامه‌ریزی عازم شوید تا جایی از این دیدنی‌ها از قلم نیفتد. 

دیدنی‌های طبیعی 
دره سکوت، الهه نمک، غار مراقبه، غار رنگارنگ، کوه‌یخی، دره مجسمه‌ها، دره رنگین‌کمان، ساحل فرش، ساحل سرخ، ساحل محیط‌زیست، ساحل مفنق، ساحل تک درخت، دشت جبیرها (آهوها)، جنگل‌های مانگرو و… از جمله دیدنی‌های طبیعی است که برای دیدن هر کدام از این بخش‌ها باید زمان مناسب بگذارید و سرسری از روی آن عبور نکنید. برای همین هم اگر عازم قشم‌اید طوری برنامه‌ریزی کنید که یک روز کامل را در هرمز باشید. 
اگر اهل پیاده‌روی هستید کفش خوب و کوله مناسب و مقداری آب با خود همراه کنید و راهی شوید. تمام این مناطق دیدنی نزدیک به‌هم هستند و می‌توانید طی یک روز تمام آنها را به خوبی ببینید. اما اگر می‌خواهید با ماشین این مسیر را طی کنید یک‌سری خودروی هایلوکس و سه‌چرخه‌هایی در نظر گرفته شده که افراد بومی آنها را برای گردشگران مهیا کرده‌اند. شما با سوار شدن درون این وسایل نقلیه می‌توانید 
یک به یک این مناطق را ببینید و اگر راهنمای توری با شما همراه باشد برایتان توضیحاتی هم ارائه خواهد داد. 
دره رنگین‌کمان حیرت‌انگیز است. شما اگر زمانی به این دره برسید که کمی باران خورده باشد آن‌وقت به خوبی می‌توانید ۷۰ طیف رنگی را در دل این دره شاهد باشید. اما بهتر است به این نکته تاکید کنیم که هرگز و هرگز حتی به صورت خریدنی خاک‌های رنگی هرمز را از جزیره خارج نکنید. چون جابه‌جایی این خاک‌ها به اکوسیستم و محیط‌زیست این جزیره آسیب وارد خواهد کرد. 
برای خیالبافی کردن هم وقت کافی بگذارید تا در دره مجسمه‌ها غرق شوید. در این دره می‌توانید هر آنچه را که دوست دارید با سنگ‌ها در ذهن خود خلق کنید و از تماشای آنها شگفت‌زده شوید. شاید اگر برای اولین بار با این دره رو‌به‌رو شوید تصور کنید در یک فیلم خیالی به سر می‌برید. این دره در محل تلاقی دریای عمان و خلیج فارس قرار گرفته است و برای همین زیبایی این محیط را هزار برابر کرده و با یک نگاه می‌توانید تماشاگر این دو دریای زیبا باشید. 
کوه سرخ‌رنگ جزیره هرمز که به گلک شناخته می‌شود هم مردم محلی از خاکش به‌عنوان ادویه در تهیه یک غذا به نام «سوراغ»، طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس استفاده می‌کنند که شما هم می‌توانید کمی از آن را در دهان ریخته و طعم آن را بدون نگرانی بچشید. زیبایی خاص این خاک سرخ هم کاری کرده تا بخشی از آب دریا هم سرخ رنگ شود و حتی ساحلی دارد که شما را به سمت فانتزی‌های‌تان سوق خواهد داد و صورتی‌تان می‌کند! 

 دیدنی‌های تاریخی 

قلعه پرتغالی‌ها، موزه نادعلیان، قدمگاه حضرت خضر، بقایای قصر بی‌بی گل و بی‌بی صورت، برج تیرانداز، بازار و خانه زعفرانی، مکتب خانه، و… هم از جمله مکان‌های تاریخی دیدنی است که برای دیدن آنها هم بهتر است زمان کافی در نظر بگیرید.
قلعه پرتغالی‌ها یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های تاریخی جزیره هرمز است. قلعه‌ای که گفته می‌شود ۵۰۰ سال پیش آلبوکرک، سردار پرتغالی تنگه هرمز را برای سلطه بر خلیج‌فارس اشغال کرد و این قلعه در جزیره هرمز یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌هایی است که پرتغالی‌ها در جنوب ایران بنا کردند و بخش‌هایی از بقایای این قلعه که در گذشته سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، آب‌انبار، زندان و سیاه‌چال، نوش‌خانه و تالار سخنرانی و چند برج نگهبانی داشته باقی مانده و در کنار توپ‌های زنگ‌زده‌ای که به سمت دریا نشانه رفته می‌توان چشم‌ها را بست و خود را به ۵۰۰ سال قبل برد که در این منطقه چه می‌گذشته که البته در دوره شاه عباس این بخش‌ها از چنگ استعمارگران خارج می‌شود و حتی ساعت و ناقوس کلیسای این قلعه نیز در میدان نقش جهان جای گرفتند. 
شنا، غواصی، قایق‌سواری و البته تجربه خوردن غذاهای محلی در این جزیره از جمله تفریحاتی است که بعد از گشت و گذار و دیدن تمام دیدنی‌های جزیره هرمز می‌توانید خود را مهمان آنها کنید. جالب است بدانید مردم جزیره قشم و هرمز بسیار مهمان‌نواز هستند و تمام خونگرمی مردم جنوب را در خود جای داده‌اند. برای همین هم به خوبی می‌توان به مردم محلی این منطقه اعتماد کرد و از آنها برای انتخاب غذای خوشمزه و با قیمت مناسب راهنمایی بخواهید. آنها شما را به جاهایی خواهند برد که شاید خودتان به تنهایی قادر به پیدا‌کردن آن نباشید. 
خرید سوغات در جزیره هرمز را هم از دست ندهید. نقاب‌ها و لباس‌های سوزن‌دوزی‌شان واقعا زیباست. از سوی دیگر، می‌توانید برای چند روز هم با زدن نقش حنا روی دست یا پایتان خاطرات سفر به این جزیره اسرارآمیز را با خود همراه داشته باشید و با دیدن آن به یاد زیبایی، هوای خوش، غذاهای خوشمزه و مردم مهربانش بیفتید. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *