چرا ویدیوی ابتلای «ترامپ» به «کرونا» ویرایش شد


سایت بدون – از هم اکنون تا زمان انتخابات امریکا کمتر از یک ماه باقی مانده است و در حالی که «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» تمام تلاش خود را می‌کنند تا در چهار سال آینده صاحب کرسی ریاست جمهوری شوند، هفته گذشته اعلام شد که ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شده است و برای ادامه فعالیت‌های انتخاباتی باید دست‌کم دو هفته در قرنطینه بماند. ترامپ با به اشتراک گذاشتن پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که او و همسرش ملانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و «شون کانلی» پزشک شخصی ترامپ هم تأیید کرد که تست او مثبت بوده است.
پس از اعلام این خبر ترامپ و همسرش توسط هلی‌کوپتر «ایرفورس وان» از ضلع جنوبی کاخ سفید به بیمارستان نظامی «والتر رید» منتقل شدند ولی رئیس‌جمهوری امریکا پس از انتقال به بیمارستان در پیام توئیتری خود تصویر ویدیویی را به اشتراک گذاشت که همین مسأله گمانه زنی‌های فراوانی را ایجاد کرد. لحظاتی پس از انتشار این ویدیو کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان اعلام کردند که تصاویر مذکور به کمک نرم‌افزارهای ویژه دستکاری شده است و طولی نکشید که خبرگزاری‌های بزرگ توضیح دادند ویرایش تصویر ویدیویی به کمک نرم‌افزار «ادوب پریمیر» صورت گرفته است.
حذف سرفه‌های ترامپ به کمک فناوری
به محض انتشار ویدیوی ترامپ در توئیتر، کاربران شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی را مبنی بر غیرواقعی بودن تصاویر به اشتراک گذاشتند و در بسیاری از آنها گفته شد که این ویدیو با نرم‌افزارهای مخصوص دستکاری شده است. در این ویدیوی چهار دقیقه‌ای به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری امریکا بعد از گذشت یک دقیقه و پنج ثانیه، سرفه می‌کند و سپس هنگامی که شانه‌های او تکان می‌خورد، صدای غیرمعمول به گوش می‌رسد. در حالی که برخی کاربران معتقدند این صدا بواسطه تلاش‌های ترامپ برای کنترل سرفه‌های ناشی از ابتلا به کرونا است، گروه دیگری از کاربران توضیح دادند که این فیلم توسط کارشناسان کاخ سفید با نرم‌افزارهای ویژه ویرایش شده است تا سرفه‌های ترامپ حذف شود و حال عمومی او خوب به نظر برسد.
کارشناسان نرم‌افزاری مسلط به علم ویرایش با انتشار پیام‌های فراوان توضیح دادند که تصویر ویدیویی ترامپ توسط نرم‌افزار «ادوب پریمیر» ویرایش شده است. در این نرم‌افزار، ابزاری به‌نام «برش مورف» وجود دارد. این ابزار در اصل یک تکنیک ویژه برای ساخت انیمیشن‌های رایانه‌ای است که با مراحل بسیار کوچک و به‌صورت تدریجی ویدیو را از یک تصویر به تصویر دیگر تغییر می‌دهد. به احتمال زیاد متخصصان کاخ سفید با استفاده از این ابزار بریدگی‌های ایجاد شده در تصویر ویدیویی برای حذف سرفه‌های ترامپ را صاف کردند تا در نهایت یک ویدیوی یکدست را به انتشار برسانند. این تکنیک پیش از این هم در دیگر تصاویر ویدیویی منتشر شده از سوی رهبران سیاسی به کار گرفته شده بود تا هرگونه لکنت یا مکث ناخواسته توسط آنها حذف شود.
«کریس ایوانس» مجری پادکست معروف «نوشیدنی تراپی» برای ۵۹ هزار دنبال‌کننده خود در شبکه اجتماعی توئیتر در این باره این طور نوشت: «ترامپ در این تصویر ویدیویی پس از کلمه «درمان» سرفه کرد و با استفاده از ویژگی «برش مورف» در نرم‌افزار AdobePremiereCC@ سرفه‌های او حذف شد».
«کریستوفر اور» از نویسندگان سرشناس نشریه‌های آتلانتیک و فوربز نیز در یک توئیت مجزا توضیح داد که با نظر ایوانس موافق است. او در توئیت خود نوشت: «واضح است که تصویر ویدیویی در اینجا ویرایش شده است. هیچ منطق دیگری را غیر از این نمی‌توان تصور کرد که کاخ سفید می‌کوشد سلامت رئیس‌جمهوری را بیش از آنچه که در واقعیت وجود دارد به نمایش بگذارد تا افکار عمومی را به خوب بودن حال ترامپ ترغیب کند».
«اوا سروم پولسن» از کارشناسان امریکایی سرشناس در حوزه فناوری اطلاعات نیز در توئیت خود گفت: «آنها برای ویرایش ویدیو چندان هم حرفه‌ای نبودند. من فکر می‌کردم آنها با منابعی که دارند و متخصصانی که در اختیار می‌گیرند می‌توانند بهتر عمل کنند ولی در نهایت به نظر می‌رسد هیچ کارشناس متخصصی تمایل نداشته باشد در این کارها برای ویرایش تصاویر ویدیویی و فریب مردم شرکت کند».
یکی از روزنامه نگاران امریکایی هم در این خصوص نوشت:‌ «فریب خوبی بود! اثبات زندگی، ویرایش خوب ویدیو که در نهایت مردم را فریب داد. انگار کاخ سفید توسط کودک ۸ ساله‌ای اداره می‌شود که ویرایش این تصویر را انجام داده است».
در این میان «تام کاستانتینو» از فیلمسازان سرشناس در صفحه شخصی خود روی شبکه اجتماعی این سؤال را مطرح کرده است که آیا ترامپ در این لحظه واقعاً سرفه کرده، یا این ویدیو به اشتباه ویرایش شده است.
او در پیامی این گونه نوشت: «سلام دوستان ویرایشگر، تصور می‌کنید کسی روی قابلیت منابع پیشرفته و ویژگی‌های مطابقت شکل در ابزار «برش مورف» کلیک نکرده است، یا اینکه رئیس‌جمهوری مانند پدر من سرفه کرده است؟»
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مختلف این پرسش را مطرح کردند که چرا کاخ سفید سعی کرده است با دستکاری نرم‌افزاری سرفه‌های ترامپ را پنهان کند زیرا این مسأله یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا است و با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری امریکا به‌صورت رسمی اعلام کرد که به کرونا مبتلا شده است، سرفه کردن او مشکلی نداشته است و بنابراین تلاش کاخ سفید برای ویرایش این ویدیو عجیب به نظر می‌رسد.
تبلیغات انتخاباتی با کرونا
شنبه شب گذشته مدت کوتاهی پس از انتشار این تصویر ویدیویی، ترامپ پیام توئیتری دیگری را به اشتراک گذاشت و در آن نوشت «احساس خوبی دارد و حال عمومی او خوب است».
او توضیح داد علائم ملانیا همسرش به اندازه او وخیم نیست و با وجود این هر دو آنها مشکل حادی ندارند. کاخ سفید هم که با انبوه پیام‌ها و انتقادات کاربران مواجه شده بود پس از گذشت چند ساعت با انتشار تصویر ویدیویی دیگر از رئیس‌جمهوری امریکا نشان داد که ترامپ در مرکز درمانی «والتر رید» مشغول به کار است و حال عمومی او مساعد به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است در هر دو تصویر ویدیویی مذکور ترامپ پشت یک میز نشسته  و در حال انجام کارهای مربوطه است. این تصاویر که با هدف اطمینان‌بخشی از بهبودی حال رئیس‌جمهوری امریکا برای مردم منتشر شده است، همچنان سؤالات فراوانی را در ذهن کاربران ایجاد کرده است.
هم اکنون با گذشت حدود یک هفته، همچنان اخبار فراوانی در این زمینه به انتشار می‌رسد. شبکه خبری «الجزیره انگلیسی» روز گذشته با انتشار گزارشی اظهار داشت ترامپ و کاخ سفید درباره وضعیت جسمانی رئیس‌جمهوری امریکا اخبار متناقضی را منتشر می‌کنند. در این گزارش گفته شد که رئیس‌جمهوری امریکا بعد از انتقال به بیمارستان «والتر رید» و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه احساس بهتری دارد، ولی اینکه کاخ سفید با شتاب زدگی تصاویر ویدیویی مربوطه را به بدترین شکل ویرایش کرده و آن را به اشتراک گذاشته است عجیب به نظر می‌رسد. برخی فرضیه‌ها هم حاکی از آن است که ترامپ به ویروس کرونا مبتلا نشده است و این تمارض یک نوع تبلیغات سیاسی بوده  تا توجه هواداران را به خود جلب کند.
اطلاع‌رسانی کاخ سفید در مورد ابتلای رئیس‌جمهوری به ویروس کرونا و وخامت حال جسمانی او اعتراضات «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه و هم‌حزبی رئیس‌جمهوری ایالات متحده را هم به‌دنبال داشت و او در توئیت خود توضیح داد که ماجرای ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی آن به‌صورت متناقض انجام شده است و در چنین شرایطی نمی‌توان توقع داشت که مردم هر آنچه را که در رسانه‌ها می‌بینند  باور کنند.
ترامپ در آخرین پیامی که از بیمارستان «والتر رید» روی شبکه اجتماعی توئیتر به اشتراک گذاشت اینگونه نوشت:‌ «به اینجا آمدم، چون حال جسمی من چندان مساعد نبود. هم اکنون احساس بهتری دارم. من باید برگردم. به نظرم بزودی به کاخ سفید برمی‌گردم و مشتاقم کارزار انتخاباتی را به شکلی که شروع کردم، به اتمام برسانم. البته بدرستی نمی‌دانم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظرم چند روز آینده آزمون واقعی است و باید ببینیم در این روزها چه اتفاقی می‌افتد».
 ترامپ دو روز پس از ابتلا و رفتن به بیمارستان مرخص شد و رسانه‌های امریکایی اعلام کردند که او در شرایط جسمانی کاملاً عادی به سر می‌برد.
لازم به ذکر است پنجاه و نهمین انتخابات امریکا برای گزینش رئیس‌جمهوری و معاون او در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و برنده این کارزار در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با یکم بهمن ۱۳۹۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در کاخ سفید آغاز می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *